شناسهٔ خبر: 59921121 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اذعان سی‌ان‌ان به توان زیاد پهپاد‌های ساخت ایران

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی با وجود تلاش برای ادامه سناریوسازی کاخ سفید در قالب تکرار اتهامات علیه ایران اذعان کرد: سامانه‌های پهپاد ایران دائماً در حال اصلاح و نوسازی هستند.

صاحب‌خبر -

اذعان سی‌ان‌ان به قابلیت‌های سامانه‌های پهپادی ایرانبه گزارش خبرگزای صدا و سیما شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی با موضوع حضور پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین،  به قابلیت زیاد سامانه‌های پهپادی ایران در هدف گیری، هدایت و مقابله با پارازیت‌ها، اذعان کرد.
 سی ان ان همچنین در این گزارش در تلاش برای مستند جلوه دادن ادعاهایش اعلام کرد: تحقیقات جدید نشان داده ایران بر اساس فناوری غربی، صنعت قدرتمند تسلیحاتی  خود را ایجاد کرده و و محصولات این صنعت  را دراختیار روسیه قرار داده تا از آن علیه اوکراین استفاده کند.
این رسانه آمریکایی در ادامه سناریوسازی خود با استناد به گزارش موسسه "کانفلیکت آرمامنت ریسرچ" انگلیس مدعی شد: بررسی قطعات به دست آمده از پهپاد‌های شاهد-۱۳۶ ایرانی که به روسیه فروخته شده، ایران فن آوری موتور این پهپاد‌ها را از تقریبا ۲۰ سال پیش براساس الگو برداری از فناوری آلمان بومی سازی کرده است.
سی ان ان همچنین در تلاش برای این مستندسازی مدعی شد: موسسه CAR بین نوامبر سال گذشته تا مارس ۲۰۲۳، قطعات ۲۰ پهپاد و تسلیحات ساخت ایران را در اوکراین بررسی کرده که حدود نیمی از آن‌ها متعلق به پهپاد‌های شاهد-۱۳۶ بودند.
  این موسسه انگلیسی همچنین مدعی شده :  موتور شاهد ۱۳۶ را شرکتی ایرانی مستقر در شهر شکوهیه در استان قم، مهندسی معکوس کرده است. این شبکه خبری آمریکایی در عین حال اعتراف کرد تاکنون مدرکی در خصوص ارائه این فناوری‌ها به ایران وجود نداشته است.
سی ان ان در ادامه سناریو سازی آمریکا به سراغ یک تحلیلگر به نام تیمور خان، تحلیلگر حوزه خلیج فارس در موسسه یاد شده رفت، اما به نقل از این فرد اذعان کرد: سامانه‌های پهپاد ایران دائماً در حال اصلاح و نوسازی هستند و « ثابت کرده‌اند که از نظر سیستم‌های هدف‌گیری و هدایت و همچنین قابلیت‌های مقابله با پارازیت قابلیت بالایی دارند. »
این رسانه آمریکایی سپس به نقل از این تحلیلگر مدعی شد ایران «با بهره‌گیری از عدم شفافیت زنجیره تأمین، قطعات و فناوری‌های غربی را برای برنامه پهپاد خود به دست آورده است.»
سی ان ان به نقل از این تحلیلگر بار دیگر هراس آمریکا از قدرت پهپادی ایران را چنین بیان کرد: "با توجه به این واقعیت که روسیه در حال ضبط تسلیحات پیشرفته غربی مانند موشک ضد تانک جاولین در میدان نبرد است و همکاری‌های نظامی فزاینده‌ای بین تهران و مسکو وجود دارد و ایران توانایی‌های اثبات شده‌ای در این زمینه دارد، من فکر می‌کنم احتمالا که دو کشور برای مهندسی معکوس این نوع تسلیحات با یکدیگر همکاری خواهند کرد. "
غرب به سرکردگی آمریکا از ماه‌ها پیش همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، در هراس از قدرت پهپادی ایران ادعا‌هایی ضد ایرانی را مطرح کرده که  ایران همواره آن ها را قاطعانه رد  کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین ساخت ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است. این ادعاهای آمریکا درحالی مطرح می شود که آمریکا و دیگر متحدان غربی آن همچنان با تسلیح اوکراین  به انواع تجهیزات ، به ادامه این جنگ دامن می زنند. 

نظر شما