شناسهٔ خبر: 59920892 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هشدار دامپزشکی برای تب کریمه کنگو/ توزیع ۵ هزار لیتر سم برای سمپاشی در خراسان جنوبی

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: باتوجه به گرم شدن هوا و فعالیت کنه‌ها در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌ کنگو باید مراقبت‌های بهداشتی را جدی گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدعلی بخشی، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی مخزن ویروس در طبیعت را کنه‌ها و حیواناتی از جمله گاو، گوسفند، بز و خرگوش دانست و افزود: این ویروس در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ درصد ایجاد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: این بیماری بیشتر در بین کشاورزان، دامداران، دلالان دام، قصاب‌ها و پرسنل دامپزشکی که با دام سر و کار دارند و کمتر در پرسنل بیمارستان‌ها، خانم‌های خانه دار که گوشت مصرفی خانه را خرد می‌کنند و عموم مردم مشاهده می‌شود.

بخشی یادآور شد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیرجلدی از جمله علائم ابتلای به بیماری در انسان می‌باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در مراجعه سریع مبتلایان میزان مرگ و میر کم است، اما در صورت عدم تشخیص به موقع، امکان عدم پاسخ به درمان و فوت فرد نیز وجود دارد.

بخشی‌ تاکید کرد: خودداری از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی، نگهداری ۲۴ ساعته گوشت تازه در یخچال، پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه، پرهیز از قطعه قطعه کردن و بسته بندی و مصرف گوشت تازه، پرهیز از مصرف جگر و دل و قلوه به صورت تازه، دقت در خصوص محافظت از گزش کنه، سمپاشی منازل روستایی و دامداری‌ها برای کاهش جمعیت کنه‌ها و جلوگیری از بازی کردن کودکان با دام‌ها در مناطق روستایی را می‌توان از توصیه‌های دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری برشمرد.

وی توزیع ۵ هزار لیتر سم برای سمپاشی جایگاه و اماکن دامی و بدن دام در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی را از اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی استان در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در این زمینه دو میلیون و ۷۱۳ هزار و ۷۳۹ مترمربع جایگاه دام و ۳۲۲ هزار و ۶۲۲ رأس گوسفند و بز و ۶ هزار و ۸۴۲ رأس گاو و گوساله سمپاشی شده است.

بخشی افزود: طرح سم پاشی جایگاه و بدن دام با اولویت دام عشایر و نقاط پرخطر اجرا شده و پارسال مبلغ سم خریداری شده بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی همچنین بهسازی جایگاه دام از سوی دامداران با حمایت جهاد کشاورزی را از مهم‌ترین عوامل کاهش مصرف سم و موفقیت آمیز بودن سم پاشی در از بین بردن انگل‌های خارجی خصوصا کنه دانست.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: امسال با تهیه بیش از ۵ هزار سم و پیش بینی هر هفته یک اردوی جهادی در مناطق محروم استان، امیدواریم عملیات سمپاشی با سرعت بیشتر و با کیفیت‌تر انجام شود.

پایان پیام/۶۹۰۱۴

نظر شما