شناسهٔ خبر: 59920433 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ریزش سقف تونل آب در بزرگراه آزادگان

صاحب‌خبر -

ورود فاضلاب به زیرزمین منازل در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ تهران
شهردار منطقه ۱۹ از ریزش سقف تونل آب عبور کننده از مسیر طولانی بخش میانی بزرگراه آزادگان بر اثر آتش روشن کردن توسط افراد بی‌خانمان خبر داد و گفت: در بخش‌هایی از ناحیه ۳ منطقه ۱۹ شاهد آن هستیم که به دلیل فقدان شبکه کامل فاضلاب و مشکلات موجود، پساب شهری وارد زیرزمین منازل مردم می‌شود.
تورج فرهادی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وجود یک گود پرخطر در محدوده منطقه ۱۹ شهرداری تهران اظهار داشت: تعداد گودهای رهاشده منطقه ۱۹ نسبت به سایر مناطق تهران کمتر است، اما یک گود خطرناک موسوم به گود تعاونی مسکن یاس از گذشته در این منطقه وجود داشته که در حال حاضر با کمک سازمان نظام مهندسی به دنبال روش‌هایی برای رفع خطرات آن هستیم. در گود تعاونی مسکن یاس سازه نگهبان جدید یا دیوار برشی در حاشیه گود را اجرا خواهیم ‌کرد. سایر گودهای منطقه کوره‌های آجرپزی هستند که نسبت به سایر گودهای منطقه خطرات کمتری دارند البته برای رفع آنها هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

خطر ریزش بخشی از بزرگراه آزادگان
فرهادی با اشاره به مشکل بخش میانی بزرگراه آزادگان گفت: یک لوله آب هدایت‌کننده که آب‌های سطحی بخش شرقی منطقه ۱۸ را جمع‌آوری می‌کند، از طریق یک کانال و در مسیر طولی از قسمتی از بخش میانی بزرگراه آزادگان عبور می‌کند. این لوله به‌اندازه ۲ کیلومتر از وسط این بزرگراه می‌گذرد و سپس از آزادگان خارج می‌شود و وارد دشت تهران می‌شود. متأسفانه چون این لوله قطر زیادی دارد، شب‌ها بعضاً افراد بی‌خانمان در آن اتراق می‌کنند و آتشی که این افراد روشن می‌کنند باعث آسیب به سقف لوله شده است و حتی بخشی از سقف لوله در بالای کانال ریزش کرده و همین مسئله باعث ایجاد آسیب‌هایی به بزرگراه آزادگان شده است که اگر به سرعت مدیریت نشود، می‌تواند ریزش بخشی از این بزرگراه را به همراه داشته باشد. نیاز است عزم کلان برای رفع این معضل مهم به وجود آید. شهرداری تهران باید برای رفع این معضل پروژه‌ای را در سطح کلان تعریف کند. البته اخیراً در همین راستا مذاکراتی با شرکت خاک ریز آب شهرداری انجام‌شده و این شرکت پذیرفته است که مسیر لوله‌گذاری بخش میانی بزرگراه آزادگان را اصلاح و عیوب ایجادشده را رفع کند.

کامل نبودن شبکه فاضلاب منطقه ۱۹
فرهادی گفت: متأسفانه منطقه ۱۹ پایتخت دارای شبکه کامل فاضلاب نیست و همین مسئله بعضاً باعث می‌شود که فاضلاب خانگی و انسانی در برخی بخش‌های منطقه وارد کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی منطقه شود. این در حالی است که خود این کانال ممکن است بر اثر فرونشست زمین بشکند و همین مسئله باعث آلودگی محیط‌زیست منطقه شود و تهدیداتی را علیه بهداشت عمومی شهروندان به همراه داشته باشد. در حال حاضر سقف بعضی کول‌ها در برخی قسمت‌های کانال ریخته و فاضلاب در بخش‌هایی از ناحیه ۳ منطقه ۱۹ وارد زیرزمین خانه‌ها شده است. ورود فاضلاب به زیرزمین منازل برخی اهالی منطقه ۱۹ علاوه بر مشکلات بهداشتی شدید، بوی نامطبوعی را در محل ایجاد کرده است و هم باعث عصبانی شدن مردم شده و هم زندگی آنها را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی شرکت آب و فاضلاب استان تهران وظیفه دارد که با تکمیل شبکه فاضلاب استان جلوی ورود فاضلاب به منازل مردم منطقه را بگیرد.

فرونشست زمین در منطقه ۱۹ در حالت بحرانی
این مقام مسئول در شهرداری تهران تأکید کرد: ما باید برای مدیریت آب‌های منطقه و جلوگیری از تشدید فرونشست زمین، در چندین نقطه برای باز چرخانی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم مجدداً از آب‌های سطحی و پساب‌ها استفاده کنیم و آنها را به چرخه مصرف برگردانیم. تنها راه جلوگیری از افزایش نرخ فرونشست و آثار مخرب ناشی از آن، مدیریت آب است چراکه اکنون فرونشست زمین در منطقه ۱۹ دارای حالت بحرانی است.

نظر شما