شناسهٔ خبر: 59912581 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

البرهان و حمیدتی برای شرکت در مذاکرات جوبا نماینده تعیین کردند

تهران-ایرنا- به دنبال موافقت ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان با طرح سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» شامل اعزام نمایندگانی از دو طرف به جوبا برای مذاکره، منابع رسانه‌ای از تعیین نماینده دو طرف برای حضور در این مذاکرات خبر داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، شبکه خبری المیادین در این باره به نقل از یک مقام وزارت خارجه سودان اعلام کرد که ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» نمایندگان خود را برای حضور در مذاکرات احتمالی در شهر جوبا پایتخت سودان جنوبی تعیین کرده‌اند.

ارتش سودان چهارشنبه شب در بیانیه‌ای با طرح سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» موافقت کرده بود.

فرماندهی کل ارتش سودان در این بیانیه اعلام کرد که البرهان ابتکار عمل و طرح پیشنهادی سازمان ایگاد را دریافت کرده که شامل پیشنهاداتی چون تمدید آتش‌بس ۷۲ ساعت دیگر است.

ارتش سودان تشریح کرد: پیشنهادات سازمان ایگاد شامل اعزام نمایندگانی از نیروهای مسلح و نیروهای پشتیبانی سریع به جوبا برای مذاکره است.

این طرف درگیر در سودان بار دیگر تأکید کرد که عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی این کشور موافقت اولیه خود را با طرح پیشنهادی سازمان ایگاد اعلام کرده است.

پیشتر نیز «دینق داو» وزیر خارجه سودان جنوبی در این باره اعلام کرده بود: «سالوا کی‌یر» رئیس جمهوری سودان جنوبی پیشنهاد انجام یک دیدار میان «عبد الفتاح البرهان» رهبر ارتش سودان و «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع این کشور معروف به «حمیدتی» را ارائه کرده است.

وی افزود: رئیس جمهور ما از البرهان خواست تا با حمیدتی یا نماینده او دیداری داشته باشد. سالوا کی یر آماده است در هر زمانی به خارطوم سفر کند.

وزیر امور خارجه سودان جنوبی ادامه داد: البرهان موافقت اولیه خود را با امکان مذاکره با حمیدتی اعلام کرد.

وی همچنین گفت: سالوا کی‌یر، سودانی‌ها را به تمدید آتش‌بس برای سه روز دیگر دعوت کرد و درصدد تماس با دقلو است تا پیشنهاد دیدار با البرهان را به او بدهد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شد. و علی‌رغم اعلام چند مرحله اتش‌بس طی این مدت درگیری ها به صورت پراکنده ادامه یافته است.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرد و هنوز رایزنی ها برای نشاندن عملی دوطرف درگیر بر سر میز گفتگو بی ثمر بوده است.

در همین مدت، بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی پرسنل و اتباع خود را از سودان خارج کرده‌اند.

نظر شما