شناسهٔ خبر: 59912348 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

آخرین اخبار از توقیف نفتکش‌ها؛ آمریکا: اقدام ایران «تلافی جویانه» است/ ایران: نفتکش «متخلف» و با «حکم قضایی» توقیف است

روز پنجشنبه نیروی دریایی آمریکا خبر داد: «ایران در اقدامی «تلافی جویانه» یک نفتکش عبوری را در دریای عمان توقیف کرده است.» چندی بعد نیروی دریایی ارتش ایران، توقیف نفتکش را تأیید کرد، اما درباره دلیل این توقیف، گفت: «این کشتی متخلف ناشناس در خلیج فارس، پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود که توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان شناسایی و توقیف شد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ فایننشال‌تایمز خبر داد که مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته کشتی نفتی «سوئز راجان» را که از ایران عازم چین بود، مصادره کردند.

در گزارش روز هشتم اردیبهشت فایننشال‌تایمز به نقل از سه منبع آگاه آمده که ایالات متحده به تازگی یک کشتی بارگیری شده با نفت خام ایران را به مقصد چین تغییر مسیر داده است. زیرا واشنگتن به دنبال تشدید اجرای تحریم‌ها علیه تهران است.

این سه فرد مطلع گفتند که وزارت دادگستری آمریکا نفتکش «سوئز راجان» را پس از بارگیری محموله‌ای از نفت ایران، توقیف کرده است.

رویترز نیز مصادره محموله این نفتکش‌ها را تازه‌ترین مرحله‌ تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و تهران پس از سال‌ها تحریم آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌داند. ایران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و همچنان به افزایش صادرات نفت خود ادامه می‌دهد.

منابع مطلع به رویترز گفته‌اند، واشنگتن به دنبال صدور «حکم دادگاه»، محموله نفتی نفتکش «سوئز راجان» با پرچم جزایر مارشال را تحت کنترل درآورد. آخرین موقعیت گزارش‌شده این نفتکش‌ طبق داده‌های ردیابی کشتی‌ها، در نزدیکی جنوب آفریقا در ۲۲ آوریل بوده است.

رسانه های غربی می گویند: «به دنبال این توقیف و تغییر مسیر، نیروی دریایی جمهوری اسلامی تلاش کرد این نفتکش را پس بگیرد، اما موفق نشد.»

آمریکا: ایران نفتکشی با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد

روز پنجشنبه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نفتکشی به نام «ادونتیج سوئیت» را که با پرچم جزایر مارشال سفر می‌کرد، در دریای عمان توقیف کرده است.

این شناور به تازگی از کویت خارج شده بود و مقصد نهایی آن هیوستون تگزاس ذکر شده بود.

شرکت امنیت دریایی «آمبری» می‌گوید، مصادره نفت ایران توسط آمریکا دست کم پنج روز قبل از اقدام متقابل ایران در روز پنج‌شنبه رخ داده است. به گفته این شرکت، اندازه هر دوی این نفتکش‌ها «سوئزماکس» است.

مقام‌های آمریکایی این اقدام ایران را «تلافی‌جویانه» نامیدند و آن را پاسخ جمهوری اسلامی به توقیف یک کشتی با محموله نفت ایران توسط آمریکا دانستند؛ اما نیروی دریایی ارتش ایران می گوید به دلیل «تخلف» این کشتی توقیف شده است.

ایران: نفتکش توقیف شده «متخلف» است 

ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «بر اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در هنگام خروج از خلیج فارس و ورود به دریای عمان که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.»

بنابر این گزارش، «در این عملیات ناوشکن بایندر نیروی دریایی ارتش با حکم قضایی، کشتی متخلف را که با پرچم جزایر مارشال در حال فرار بود توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.»

نیروی دریایی ارتش تأکید کرده است که «این نفتکش برخلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرده، به همین دلیل شناسایی و توقیف شده است.»

مصطفی تاج‌الدینی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش می‌گوید: «ایران قبل از این که به زور متوسل شود از کشتی خواسته است متوقف شود اما «شناور متخلف به درخواست‌های شناور آسیب‌دیده ایرانی توجهی نمی‌کند و فرار می‌کند. بعد از ۸ ساعت مخابره پیام از طریق کانال ۱۶ بین‌المللی دریانوردی و عدم دریافت پاسخ، ایران نهایتا این نفتکش را توقیف کرد.»

نیروی دریایی آمریکا: ایران فورا نفتکش را آزاد کند

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بحرین در اعلامیه‌ای گفته است: «شناورهای نظامی ایرانی نفتکش ادوانتج سوئیت را که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد هنگام عبور از آب‌های بین‌المللی در نزدیکی تنگه هرمز در دریای عمان توقیف کردند.»

در این بیانیه آمده است: «دولت ایران باید فورا این نفتکش را آزاد کند.»

دوازده سناتور آمریکایی از جو بایدن خواستند اجازه دهد نفتکش‌های حامل نفت ایران توقیف شوند

سناتور ریچارد بلومنتال - دموکراتدوازده سناتور آمریکایی در نامه‌ای فراجناحی از جو بایدن،‌ رئیس جمهوری این کشور خواسته‌اند به نهادهای فدرال اجازه دهد کشتی‌های حامل نفت و گاز ایران را توقیف کنند.

تهیه‌کنندگان این نامه، سناتور جونی ارنست، جمهوری‌خواه، و ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات روز پنجشنبه – ۲۷ آوریل – به جو بایدن یادآوری کرده‌اند که دفتر ویژه کارآگاهان وزارت امنیت داخلی – HSI – طی یک سال گذشته حتی یک نفتکش ایرانی را هم توقیف نکرده‌اند.

سناتورهای کنگره آمریکا می‌گویند ضوابط وضع شده در وزارت دارایی و دفتر ویژه ضبط اموال در این وزارتخانه، مانع عملیات دفتر کارآگاهان وزارت امنیت داخلی شده است.

رویترز که خبر داده به نسخه‌ای از این نامه دسترسی پیدا کرده می‌گوید کاخ‌سفید هنوز واکنشی به این نامه و ادعای سناتورها ارنست و بلومنتال نشان نداده است.

تأکید دبیرکل سازمان ملل بر پایبندی به قوانین بین‌المللی دریانوردی  

سخنگوی سازمان ملل متحد در این باره گفته است: «آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان از توقیف کشتی در دریای عمان آگاهی دارد و بر پایبندی به قوانین بین‌المللی دریانوردی تأکید کرده است.»

منبع: شفقنا

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما