شناسهٔ خبر: 59908563 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به ایرنا اعلام کرد:

رد ادعا درباره اعطای خودرو به نمایندگان مجلس

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صحبت مطرح شده از سوی یک نماینده مجلس مبنی بر خودروهای اهدایی وزیر صمت به نمایندگان در زمان استیضاح اشاره و گفت: هیچ شواهد و مدارکی را در این زمینه پیدا نکردیم؛ بنابراین صحبت مطرح شده صحت ندارد و آن نماینده باید نسبت به صحبت خود توضیح دهد.

صاحب‌خبر -

«حجت‌الله فیروزی» امرز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به استیضاح وزیر صمت که قرار است فردا در مجلس برگزار شود، اشاره کرد و افزود: ارزیابی‌های انجام شده درخصوص عملکرد «فاطمی امین» حاکی از آن است که وزیر صمت در کابینه دولت توانسته معدل بالایی را از آن خود کند.

وی اظهار داشت: اکنون شاهد وجود مشکلاتی در حوزه ماموریت‌های وزارت صمت هستیم که این مشکلات از سال‌ها قبل در این وزارتخانه انباشه شده و به طور طبیعی تعیین تکلیف و رفع آنها زمان‌بر خواهد بود.

فیروزی به وجود مشکلات در مبانی اقتصاد کلان کشور اشاره کرد و گفت: این مسائل مربوط به وزیر صمت نیست و این موانع در حوزه اقتصاد کل کشور حاکم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی کشور در ۱۰ سال گذشته زیر یک درصد بود و در پنج سال اخیر هم تورم بالای ۳۰ درصد بود که این امر نشان دهنده وجود مشکل جدی در اقتصاد کلان کشور است.

افزایش میزان تولید در یک سال گذشته

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت دارای چند ماموریت اصلی است، افزود: مساله تولید در کشور به عنوان نخستین حوزه فعالیت این وزارتخانه تلقی می‌شود که حجم تولید در زمان مسوولیت فاطمی به شدت افزایش داشته است.

فیروزی به افزایش تولید در همه حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: مساله اصلی استیضاح وزیر صمت مربوط به مشکلات حاکم در صنعت خودروسازی کشور است که در این صنعت هم با بیش از ۳۹ درصد افزایش تولید خودرو همراه بودیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه زمانی که فاطمی امین در وزارت صمت مشغول به کار شد، بالغ بر ۱۸۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ‌ها دپو شده بود، اظهار داشت: «فاطمی امین» ضمن کامل کردن این خودورها و نیز عرضه آنها به بازار باعث افزایش میزان تولید خودرو شد.

‌به گفته وی، هدف‌گذاری دولت برای میزان تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ یک گام بالاتر از سال‌های قبل بوده است.

افزایش کیفیت تولید خودرو در زمان سکانداری فاطمی امین در وزارت صمت

فیروزی به افزایش کیفیت تولید خودرو در زمان سکانداری فاطمی امین در وزارت صمت اشاره کرد و گفت: درست است که هنوز وضعیت مطلوب نیست و انتقاداتی نسبت به عملکرد «فاطمی امین» در وزارت صمت وجود دارد اما باید به این موضوع توجه کرد که آیا این امکان وجود داشته که در یک سال همه این تحولات به صورت یکجا انجام شود یا خیر.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه براساس شاخص‌های موجود وزیر صمت در یک سال و نیم گذشته منجر به افزایش کیفیت و کمیت صنعت خودرو شده است، اظهار داشت: وزارت صمت متولی امر تولید است که در این زمینه موفق عمل کرد.

وی به عملکرد فاطمی امین در حوزه معادن اشاره کرد و گفت: بنده عضو شورای عالی معادن کشور هستم، در آنجا پرونده‌های بلاتکلیفی وجود داشت که سال‌ها انباشته شده بودند اما اکنون بیشتر آنها تعیین تکلیف شدند.

فیروزی به تغییرات ایجاد شده در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: با توجه به اعدادی که از گمرک قابل استخراج است شاهد رشد قابل توجه در حوزه صادرات هستیم، همچنین بیشتر ارزآوری کشور از محل صادراتی است که تصمیم گیرنده آن وزارت صمت بود.

به گفته فیروزی، مجموعه اقدامات رخ داده در وزارت صمت و تلاش‌های وزیر خوب بوده و می‌تواند با تاثیر مثبت در کشور همراه شوند.

گرانی خورو در بازار مربوط به وزارت صمت نیست

وی به افزایش قیمت ها در بازار خودرو اشاره کرد و ادامه داد: امروز قیمت خودرو در بازار گران است، باید به این موضوع توجه کرد که آیا این موضوع به وزارت صمت بر می‌گردد؟ قیمت‌ها در بازار فولاد و مس تحت تاثیر قیمت جهانی با افزایش همراه بودند؛ بنابراین زمانی که این اتفاق‌ها رخ می‌دهد طبیعی است قیمت‌ها خودرو هم در بازار گران شود.

فیروزی خاطرنشان کرد: قیمت‌هایی که در بازار گران است و برخی از مردم به آن اعتراض دارند در حوزه وزارت صمت نیست بلکه آن به اقتصاد کلان کشور بر می‌گردد که باید با اصلاحاتی همراه شوند.

عملکرد «فاطمی امین» در یک سال و نیم گذشته

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت وزارت صمت در یک سال و نیم گذشته نشان دهنده عملکرد بسیار مطلوب فاطمی امین خوب است، اظهار داشت: وزیر صمت بسیاری از سامانه‌ها را راه‌اندازی کرد که زیرساخت آن مربوط به وزارت صمت است، استفاده از این سامانه ها در تنظیم و نظارت بر بازار کار زرگی بود که اخیرا اجرایی شدند.

فیروزی ادامه داد: فضای مجلس، فضای مشخصی نیست و اطلاعات دقیق نمی‌توانند به زودی در اختیار نمایندگان قرار بگیرند؛ بنابراین بهتر بود تا جلسه استیضاح با ۲ روز تاخیرانجام شود تا امکان ارائه اطلاعات کامل به نمایندگان فراهم شود.

فیروزی ادامه داد: نسبت به جلسه فردا بدبین نیستم و امید دارم که فردا فاطمی امین با رای خوب به کار خود در وزارت صمت ادامه دهد.

رد ادعای نماینده مجلس در خصوص خودروی اهدایی به نمایندگان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صحبت مطرح شده از سوی یک نماینده مجلس مبنی بر خودروهای اهدایی وزیر صمت به نمایندگان در زمان استیضاح اشاره و گفت: امروز جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برگزار شد، آن نماینده اعلام کرده بود که در مرحله قبل که استیضاح وزیر صمت رای نیاورد به برخی از نماینده‌ها خودرو داده شده است.

وی ادامه داد: این مساله را بررسی کردیم، هیچ شواهد و مدارکی را در این زمینه پیدا نکردیم؛ بنابراین صحبت مطرح شده صحت ندارد و آن نماینده باید نسبت به صحبت خود توضیح دهد.

نظر شما