شناسهٔ خبر: 59898808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۹ سرباز اسرائیلی در جبهه‌های اوکراین کشته شده‌اند

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

درحالی که مقامات صهیونیستی هرگونه حضور نیروهای‌شان را در خاک اوکراین رد می‌کنند، گزارش‌های واصله از منابع آگاه نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر ۹ سرباز اسرائیلی در نبرد میدانی با روس‌ها کشته شده‌اند؛ اقدامی که همزمان با ارسال تسلیحات از سرزمین‌های اشغالی به کی‌یف بیش از پیش نقش‌آفرینی تل‌آویو را در تحولات اوکراین برملا می‌کند که ممکن است تنش‌ها را با روسیه تشدید کند.
با وجود اینکه مقامات روسیه نسبت به هرگونه کمک خارجی در اوکراین هشدار می‌دهند، برخی طرف‌ها به طور پنهانی سعی دارند اوکراین را تقویت کنند. علاوه بر کشور‌های غربی که علناً، هزاران تن سلاح به اوکراین ارسال کرده‌اند، رژیم صهیونیستی هم به طرق مختلف در کنار کی‌یف ایستاده است. بنابر گزارش منابع آگاه، در نبرد چند ماهه اخیر ۹ سرباز اسرائیلی که از خاک سرزمین‌های اشغالی وارد اوکراین شده بودند در حملات ارتش روسیه کشته شده‌اند.
در ماه‌های اخیر نیرو‌های روسی روی تصرف شهر استراتژیک «باخموت» متمرکز شده‌اند و با تحمیل تلفات سنگین بر اوکراینی‌ها توانسته‌اند بخش‌های گسترده‌ای از این شهر را تحت کنترل خود درآورند. این شهر که برای اوکراین مهم تلقی می‌شود برای دفاع از آن نیرو‌های بیشتری را در این منطقه مستقر کرده است تا مانع پیروزی روس‌ها شود. بنابر گزارش منابع آگاه، گفته می‌شود هزاران سرباز اوکراینی در راه دفاع و کند کردن پیشروی ارتش روسیه در این شهر کشته شده‌اند؛ این موضوع باعث شده تعداد زیادی از مزدوران خارجی از کشور‌هایی نظیر لهستان، امریکا، بریتانیا و رژیم صهیونیستی برای کمک به مدافعان اوکراینی وارد این منطقه شوند. بنابر اطلاعات موجود، در نبرد چند ماهه اخیر ۹ سرباز اسرائیلی که از خاک سرزمین‌های اشغالی وارد اوکراین شده بودند در حملات ارتش روسیه کشته شده‌اند. این درحالی است که مقامات رژیم‌صهیونیستی اعزام نیرو به اوکراین را منکر شده‌اند، اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در آوریل ۲۰۲۲ گفته بود: «شماری از مزدوران اسرائیلی در گردان آزوف علیه نیرو‌های روسیه می‌جنگند.» پس از این اظهارات بود که تنش بین روسیه و اسرائیل تشدید شد. حضور مزدوران اسرائیلی در جبهه‌های اوکراین، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی هم در کنار غربی‌ها در مقابل مسکو قرار گرفته است.
تسلیحات اسرائیلی در راه کی‌یف
نقش رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین تنها به حضور سربازان صهیونیستی ختم نمی‌شود و این رژیم در ماه‌های گذشته کمک‌های تسلیحاتی هم به کی‌یف انجام داده است. رسانه‌های عبری روز جمعه از انتقال تسلیحات برای نظامیان اوکراینی از فلسطین اشغالی خبر دادند. این رسانه‌ها گزارش دادند که مقدار مهمات امریکایی ذخیره‌سازی شده در اسرائیل کاهش یافته و مشخص نیست انبار‌ها چه زمانی پر خواهد شد، چرا که این تسلیحات به اوکراین ارسال شده است. روزنامه یسرائیل‌هیوم در این باره نوشت: «زاغه‌های مهمات رسماً به عنوان اماکن ذخیره‌سازی تسلیحات امریکایی مشخص شده، در نتیجه بر اساس توافقات دوجانبه با اسرائیل از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.» این روزنامه افزود تفاهم ضمنی میان اسرائیل و ایالات متحده طی دهه‌های گذشته مبنی بر این است که مهمات آنجا در شرایط اضطراری و در صورتی که حمله بزرگی مانند جنگ سال ۱۹۷۳ رخ دهد، به اسرائیل اختصاص خواهد یافت. این روزنامه به نقل از منابع صهیونیستی فاش کرد که طی ماه‌های اخیر بخشی از این تسلیحات از طریق بندر اشدود بارگیری شده و البته این کار برای جلوگیری از جلب توجه رسانه‌ها در روزهای شنبه صورت گرفته است. یسرائیل‌هیوم افزود علت بارگیری و ارسال این محموله‌های تسلیحاتی، کمبود مستمر انبار‌های تسلیحاتی غرب در پی جنگ مستمر در اوکراین است.
همچنین، منابع صهیونیستی و اوکراینی از تصمیم رژیم صهیونیستی برای تجهیز اوکراین به سیستم هشدار در برابر موشک پرده برداشتند. وب‌سایت عبری «واللا» نوشت: «توسعه سیستم هشدار غیرنظامی، مهم‌ترین اقدامی است که اسرائیل تاکنون برای ارائه کمک «دفاعی» به اوکراینی‌ها در برابر حملات موشکی روسیه انجام داده است. این سیستم هشدار مشابه سیستم‌های آژیر اسرائیل که اخطار را برای شهروندان ارسال می‌کند، کار خواهد کرد.»
ارسال این تسلیحات درحالی انجام می‌شود که مقامات امریکا در ماه‌های اخیر از متحدان خود خواسته بودند بخشی از ارسال تسلیحات به اوکراین را آن‌ها متقبل شوند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیش از این بار‌ها گفته بود که در صورت به قدرت رسیدن، ارسال تسلیحات به اوکراین را بررسی خواهد کرد و به نظر می‌رسد که به وعده‌های خود عمل کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بار‌ها از تل‌آویو خواسته بود تسلیحات قدرتمند از جمله سامانه گنبد آهنین را در اختیار ارتش این کشور قرار دهد تا بتوانند در جبهه‌های میدانی روس‌ها را شکست دهند، اما مقامات سابق اسرائیل به دلیل حساسیت روس‌ها با این درخواست مخالفت کرده بودند.
ارسال تسلیحات اسرائیلی به اوکراین بار دیگر می‌تواند تنش‌ها را بین مسکو و این رژیم تشدید کند. پیش‌تر دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داده بود که ارسال سلاح توسط اسرائیل به اوکراین تمام روابط تل‌آویو با مسکو را نابود خواهد کرد. روسیه پیش‌تر نشان داده بود که اگر اسرائیل به هشدار‌ها توجه نکند، تصمیم سختی را علیه آن اتخاذ خواهد کرد و در اولین اقدام، دفتر آژانس یهود را در مسکو تعطیل کرد. پس از آنکه صهیونیست‌ها حملات روس‌ها به اوکراین را محکوم کردند، مسکو هم در اقدامی تلافی‌جویانه گفته که حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار عقب‌نشینی نیرو‌های این رژیم از جولان شد. همچنین روسیه در یک سال گذشته مواضع تندی در قبال اشغالگری‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها اتخاذ کرده است و درهمین رابطه هفته گذشته، مسکو با درخواست تل‌آویو برای به تأخیر انداختن نشست شورای امنیت درباره سیاست‌های اشغالگران علیه فلسطینی‌ها مخالفت کرد تا اینگونه تل‌آویو را تنبیه کرده باشد. بنابراین، علنی شدن کمک‌های تسلیحاتی اسرائیل به اوکراین، روسیه را خشمگین خواهد کرد. مقامات کرملین هرگونه کمک‌های خارجی را سبب تشدید بحران در اوکراین می‌دانند و نسبت به عواقب آن به غربی‌ها و متحدانش هشدار داده‌اند.

نظر شما