شناسهٔ خبر: 59887474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

موافقت ارتش سودان با تمدید آتش بس ۷۲ ساعته

سخنگوی رسمی ارتش سودان شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: ما با تمدید آتش بس در کشور به مدت ۷۲ ساعت دیگر موافقیم.

صاحب‌خبر -

  موافقت ارتش سودان با تمدید آتش بس ۷۲ ساعتهبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، به نقل از تلويزيون الجزيره، سخنگوی ارتش سودان افزود: امیدواریم شورشیان (نیرو‌های واکنش سریع تحت فرماندهی ژنرال حمیدتی) به تمدید آتش بس و خواسته‌های مطرح شده در آن پایبندی کامل داشته باشند.

در همین حال نیرو‌های واکنش سریع سودان هم اعلام کردندموافقت خود را با تمدید دوباره آتش بس به مدت ۷۲ ساعت که از نیمه شب پنجشنبه آغاز می‌شود، اعلام کردیم.

 

پرواز جنگنده‌های ارتش سودان در آسمان منطقه «خارطوم بحری»
به گزارش شبکه الجزیره، خبرنگار این شبکه مستقر در پایتخت سودان از پرواز جنگنده‌های ارتش سودان بر فراز منطقه «خارطوم بحری» از مراکز اصلی استقرار نیرو‌های واکنش سریع در پایتخت خبر داد و تاکید کرد ضد هوایی‌ها متعلق به نیرو‌های واکنش سریع هم به سمت جنگنده‌های ارتش شلیک کردند.

 

فرار شهروندان سودانی به سمت مرز‌های مشترک این کشور با اتیوپی
شبکه الجزیره با انتشار گزارشی از ادامه فرار شهروندان سودانی از درگیری‌های شدید در خارطوم و سرازیر شدن آنان به سمت گذرگاه مرزی المتمة در مرز مشترک سودان و اتیوپی خبر داد.

خبرنگار شبکه الجزیره همچنین از ورود ده‌ها نفر به فرودگاه جیبوتی خبر داد که اکثریت آن‌ها سودانی و دارای مدارک و تابعیت دوگانه هستند که پس از فرار از درگیری‌ها در خارطوم و سایر مناطق سودان خود را به فرودگاه جیبوتی رساندند.

 

پنتاگون: آمریکا در سودان نیروی نظامی ندارد
به گزارش شبکه الجزیره، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه اعلام کرد هیچ نیروی نظامی آمریکایی در سودان حضور ندارد.

 

سازمان بهداشت جهانی خروج فوری نظامیان از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در سودان را خواستار شد
به گزارش شبکه الجزیره، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: درخواست فوری ما از همه طرف‌های درگیری در سودان این است که هر چه سریع‌تر از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در سراسر کشور خارج شوند تا زمینه برای انتقال زخمی‌ها به بیمارستان‌ها و درمان فوری آنان فراهم شود.

مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد همه طرف‌های درگیر در سودان باید به اجرای کامل آتش بس و محافظت و مراقبت از ساختمان‌های مراکز درمانی و بیمارستان‌ها وتامین امنیت و سلامت تمام کارکنان این مراکز پایبند باشند.

 

وزارت امور خارجه سودان گفتگو با نیرو‌های واکنش سریع را مردود دانست
به گزارش شبکه الجزیره، تلاش‌ها و تحرکات سیاسی منطقه‌ای و بین المللی برای آغاز گفتگو‌ها میان نیرو‌های مسلح ارتش سودان تحت فرماندهی عبدالفتاح البرهان با نیرو‌های موسوم به واکنش سریع این کشور تحت فرماندهی ژنرال حمیدتی تاکنون بی نتیجه بوده است.

وزارت امور خارجه سودان روز پنجشنبه با رد هرگونه گفتگو با نیرو‌های واکنش سریع این کشور اعلام کرد نیرو‌های واکنش سریع تحت فرماندهی ژنرال حمیدتی هیچ گزینه‌ای جز تسلیم شدن یا اینکه نابود شوند، ندارد.

وزارت امور خارجه سودان برخی گزارش‌هارا درباره اینکه ارتش وارد گفتگو با نیرو‌های واکنش سریع شده است 

کاملا بی اساس و نادرست خواند.

وزارت خارجه سودان افزود: ارتش با نیرو‌های واکنش سریع گفتگو نمی‌کند و این نیرو‌ها هیچ گزینه‌ای جز اینکه خود را تسلیم کنند یا نابود شوند، ندارند.

این در حالی است که ارتش سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد عبدالفتاح البرهان فرمانده کل ارتش با تمدید آتش بس به مدت ۷۲ ساعت موافقت کرده است.

ارتش در این بیانیه تاکید کرد بر اساس ابتکار پیشنهادی سازمان بین دولتی توسعه در شرق آفریقا موسوم به ایگاد برای حل بحران سودان، نمایندگان و هیئت‌هایی از نیرو‌های مسلح و شبه نظامیان شورشی (نیرو‌های واکنش سریع) برای گفتگو به شهر جوبا اعزام می‌شوند.

در همین ارتباط یوسف عزت مشاور سیاسی حمیدتی فرمانده نیرو‌های واکنش سریع گفت: این نیرو‌ها از هر ابتکاری برای حل بحران سودان استقبال می‌کنند.

یوسف عزت با اشاره به اینکه نیرو‌های واکنش سریع خواهان ادامه جنگ نیستند، تاکید کرد حل بحران سودان مستلزم ارایه ابتکاری واقع بینانه و جامع است که رضایت همه جناح‌ها و مردم سودان را جلب کند.

وی افزود: ارتش و نیرو‌های مسلح سودان تحت کنترل و تسلط عبد الفتاح البرهان نیست و او درباره ابتکار‌هایی که برای توقف درگیری و جنگ در سودان ارایه می‌شود، تصمیم گیرنده نیست.

مشاور سیاسی فرمانده نیرو‌های واکنش سریع سودان گفت: ابتکار پیشنهادی برای پایان دادن به بحران سودان باید واقع بینانه باشد و ما با هر راه حلی که مورد قبول قشرهای مختلف مردم سودان باشد و رضایت آنان را جلب می‌کند، موافقیم.

یوسف عزت در ادامه تاکید کرد ما آماده همکاری با تمام ابتکار‌های پیشنهادی درباره حل سودان هستیم و از تلاش‌ها و اقداماتی که در سطوح منطقه‌ای و بین المللی برای برون رفت از اوضاع و بحران کنونی کشور صورت می‌گیرد، استقبال و قدردانی می‌کنیم.

 

لاوروف: سودان حق دارد از خدمات واگنر استفاده کند
شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت سودان حق دارد از خدمات واگنر (شرکت امنیتی خصوصی) استفاده کند.

رئیس واگنر نیز گفت برای مداخله در صورتی که ملت سودان درخواست کند آماده هستیم.

 

بیش از ۲۰۰ نفر شامگاه پنجشنبه از سودان وارد بندر جده عربستان شدند
به گزارش شبکه العربیه، وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد این کشور شامگاه پنجشنبه توانست "۲۰۰ نفر از اتباع کشور‌های دوست و برادر" را از سودان به بندر جده منتقل کند.

وزارت امور خارجه سعودی افزود: از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان، ریاض توانسته است در مجموع دو هزار و ۷۴۴ نفر از اتباع عربستان و سایر کشور‌ها را از سودان خارج کند.

افرادی که روز پنجشنبه از سودان به بندر جده منتقل شدند از اتباع کشور‌های آمریکا، مصر، بحرین، سومالی، لبنان، افغانستان، فلسطین، گامبیا، نیجریه، پاکستان، کانادا و تایلند هستند و این افراد با کشتی از سودان به بندر جده انتقال یافتند.

يک کشتی حامل بیش از ۲۰۰ نفر از اتباع کشور‌های مختلف شامگاه پنجشنبه از سودان وارد پایگاه دریایی ملک فیصل در جده شد.

در همین حال مصر از تلاش‌های مستمر خود برای تسهیل ورود شهروندان این کشور، اتباع خارجی و آوارگان سودانی به خاک مصر از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان خبر داد.

مصر افزود: تاکنون بیش از ۱۶ هزار آواره از جمله ۱۴ هزار آواره و جنگ زده سودانی پس از فرار از مناطق مختلف درگیری این کشور وارد خاک مصر شده اند.

نظر شما