شناسهٔ خبر: 59863283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

وزیر امور خارجه کشورمان عازم بیروت شد

وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیئتی سیاسی مسقط را به مقصد بیروت ترک کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر خود به عمان، امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه در راستای ‌‌مناسبات دو‌جانبه‌ و پیگیری مسائل مهم ‌منطقه مسقط را به مقصد بیروت ترک کرد.

گفتنی است؛ «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان، امیرعبدالهیان را بدرقه کرد.

شایان ذکر است؛ سومین سفر رسمی وزیر خارجه کشورمان در یکسال و‌نیم‌ گذشته به لبنان انجام می شود.

قدردانی از تلاش‌های عمان در زمینه تسهیل گفتگوهای منطقه ای

پیش از عزیمت به بیروت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با سلطان بن محمد النعمانی وزیر مکتب سلطانی عمان دیدار کرد و در خصوص روابط دو‌ جانبه، آخرین تحولات منطقه و مسائل مورد علاقه در حوزه بین المللی به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به سفر رئیسی به عمان و سفر آتی سلطان عمان به ایران تبادل هیئت‌های فی‌مابین در سطوح عالی را زمینه ساز تحرک بیشتر و فعالسازی روابط و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در دو کشور برای ارتقای همکاری ها دانست و استمرار آن را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش عمان در تسهیل گفتگوهای ایران و عربستان و گفتگوهای منطقه ای و بین المللی از تلاش‌های عمان در زمینه تسهیل گفتگوهای منطقه ای قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان با استقبال از تلاش های سازنده عمان در خصوص یمن  ابراز امیدواری کرد این تلاش های سازنده به تحکیم صلح در منطقه، منجر شود. 

وزیر امور خارجه کشورمان همکاری کشورهای منطقه را با اهمیت دانست و گفت ایران در چارچوب سیاست همسایگی دولت سیزدهم و رعایت اصل حسن همجواری، از بازگشت روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان استقبال می کند و آن را به نفع منطقه می داند.

امیرعبداللهیان رشد روابط اقتصادی و سرمایه‌ گذاری‌های متقابل در منطقه را عاملی برای نزدیک شدن کشورها به یکدیگر و در نهایت زمینه‌ساز دستیابی به صلح و ثبات در منطقه دانست و موقعیت منحصر به فرد ژئوپلتیکی ایران را بهترین فرصت برای ترانزیت و انتقال کالا از مسیر ایران و بستری برای کمک به توسعه در منطقه معرفی کرد.  

سلطان بن محمد النعمانی وزیر مکتب سلطانی عمان نیز در این دیدار با بیان رضایت از وضعیت موجود روابط فی‌مابین بر ضرورت ارتقای همکاری ها در ابعاد مختلف با توجه به اراده سطوح عالی مقامات دو کشور تاکید کرد.

وی توافق اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را برای منطقه آرامش بخش خواند و ابراز امیدواری کرد در سایه همگرایی کشورهای منطقه از تمامی ظرفیت‌های انسانی، منابع،  توانمندی های علمی و فنی برای توسعه در منطقه بهره برد.

طرفین در این دیدار در خصوص تحولات امنیتی منطقه نیز بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان: روند اجرای توافقات با عمان شتاب زیادی گرفته است

حسین امیرعبداللهیان درباره دستاوردهای سفر دو روزه خود به عمان در جمع خبرنگاران گفت: خرسندم که جمع‌بندی که با مقامات عمان به‌ویژه با همکاران وزیر خارجه عمان داشتم، تایید می‌کنم که به ویژه پس از سفر آیت‌الله‌ رئیسی به مسقط که سال گذشته انجام شد، روند اجرای توافقات شتاب زیادی گرفته است.

وی افزود: هم بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در دو طرف فعال عمل کرده‌اند و هم سفرا و دیپلمات‌های ما در تهران و مسقط در هر دو سو اقدامات موثری را انجام داده اند به طوری که سلطان عمان که پیش از این خودشان ۲۰ سال در وزارت خارجه دیپلمات بوده‌اند و تعبیری که امروز از روابط دو کشور دارند مبنی بر این است که «به عنوان کسی که ۲۰ سال در وزارت امور خارجه بودم احساس می کنم در یک سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و در حوزه مناسبات دوجانبه کارها به خوبی پیش می‌رود.»

وزیر امور خارجه بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در این سفر در مورد آن اتفاق نظر داریم این است که با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران و موقعیت ژئوپلتیک کشورمان در بحث ترانزیت، توافق ترانزیتی عشق‌آباد را که از عمان شروع می‌شود از مسیر ایران تا آسیای مرکزی امتداد پیدا می‌کند را بتوانیم هرچه زودتر اجرایی کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در حوزه انرژی پیشرفت های بسیار خوبی را داشته ایم و همکاری‌هایما رو به رشد است همچنین در زمینه تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است که امیدوار هستیم که در سفر آقای سلطان به تهران که در آینده انجام خواهد شد بتوانیم این پروژه‌ها را تکمیل کرده باشیم البته همکاران ما اسنادی را برای امضا در جریان این سفر آماده می‌کنند.

وی یادآور شد: ‌استفاده از فرصت در خصوص برخی از مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت یمن، ضرورت تسریع در لغو محاصره کامل انسانی یمن و همچنین برقراری آتش‌بس پایدار و گفت‌وگوهای جهاد یمنی یکی از موضوعاتی است که همواره مقامات یمن هم نسبت به آن اهتمام دارند و اینجا مرکزی است برای گفت‌وگوهای مرتبط با این مسئله از جمله گفت‌وگوهای عربستان سعودی و انصارالله یمن و مقامات یمن که اخیرا هم این گفتگوها انجام شده است.

وزیر امور خارجه گفت: در عین حال در خصوص وضعیت اوکراین و برخی از مسائل بین‌المللی گفتگوهایی را با همتای خودم داشتم. عمان همواره علاقمند است که گفت وگو برای لغو تحریم‌ها به سرانجام مطلوبی برسد ایده‌هایی در این ارتباط مطرح بود که ایده‌های مطروحه را دریافت کردیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما از نقش سازنده و نیات صادقانه سلطان عمان در این موضوع قدردانی می‌کنیم./

پایان پیام

نظر شما