شناسهٔ خبر: 59856624 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به آمریکا در هفتادمین سالگرد مناسبات

امیرمحمد سهرابی

همزمان با هفتادمین سالگرد ائتلاف دوجانبه واشنگتن و سئول، رئیس‌جمهور کره جنوبی به آمریکا سفر کرد و طی این دیدار ۲۳ توافقنامه اولیه جهت ارتقاء همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف نظیر انرژی و تولید برق هسته‌ای به امضا رسید و در عین حال روسای جمهور هر دو کشور پیرامون موضوعات مختلفی بحث و رایزنی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی در ابتدای سفر شش روزه خود به ایالات متحده آمریکا، به همراه جو بایدن همتای آمریکایی‌اش از "بنای یادبود کشته‌های جنگ کره" در واشنگتن بازدید کردند.

این دو روسای جمهور در کمال سکوت و احترام به کشته‌شدگان آمریکا و کره جنوبی در درگیری ۱۹۵۰ الی ۱۹۵۳ ، سر تعظیم فرود آوردند و «کیم کئون هی» بانوی اول کره جنوبی و «جیل بایدن» بانوی اول آمریکا در کنار همسران خود ایستاده بودند.

سفر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به آمریکا در هفتادمین سالگرد مناسبات

آن‌ها سپس مقابل سنگ بنایی ایستادند که سال گذشته میلادی به این بنای یادبود اضافه شد و بر روی آن اسامی بیش از ۴۳ هزار سرباز آمریکایی و کره‌ای که طی جنگ کشته‌ شده‌اند، حک شده است.

یون سوک یول سفرش به آمریکا را از ۲۴ آوریل آغاز کرد و تا ۲۹ همین ماه میلادی ادامه خواهد داشت و این اولین سفر رسمی یک رهبر کره جنوبی به ایالات متحده در ۱۲ سال گذشته است.

طبق برنامه‌های از پیش تعیین‌شده، امروز (چهارشنبه) رئیس‌جمهور کره جنوبی به همراه همسرش جهت ضیافت شام وارد کاخ سفید خواهند شد.

وزارت تجارت، صنعت و انرژی سئول امروز اعلام کرد: کره جنوبی و آمریکا ۲۳ توافقنامه اولیه را جهت ارتقاء همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، ربات و تولید برق هسته‌ای امضا کردند.

طبق بیانیه این وزارتخانه کره جنوبی، ۱۰ توافقنامه درباره مسائل زیستی، هوانوردی، ربات‌ و سایر بخش‌های نسل آینده منعقد شد و ۱۳ موارد باقی‌مانده به تقویت روابط دوجانبه در صنایع انرژی و تولید برق هسته‌ای مربوط می‌شود.

لی چانگ-یانگ (دومی از سمت چپ) لی چانگ-یانگ (دومی از سمت چپ)

لی چانگ-یانگ، وزیر صنعت کره جنوبی با اشاره به روابط کشورش با آمریکا عنوان کرد: ائتلاف کره‌جنوبی – آمریکا از یک ائتلاف امنیتی و نظامی فراتر رفته و به یک ائتلاف در حوزه فناوری بدل شده است. ما امیدواریم که این توافقنامه‌ها نتایج بزرگی را رقم بزنند.

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی طی بازدید از مرکز پروازهای فضایی گادِرد، اولین و قدیمی‌ترین مرکز فضایی ناسا (NASA)، ضمن ابراز امیدواری نسبت به روابط عمیق‌تر با آمریکا در زمینه فضا تصریح کرد: از این به بعد، همکاری‌های مربوط به حوزه فضا بین کره جنوبی و آمریکا محکم‌تر خواهد شد.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی در حالیکه کنار کامالا هریس، معاون جو بایدن ایستاده بود، افزود: امیدوارم موسسه نجوم و علوم فضایی کره و ناسا برنامه‌های تحقیقاتی و توسعه مشترک خود را آغاز کنند و به عنوان شریک، بستر ارتباطی را برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و دانش ایجاد کنند.

سفر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به آمریکا در هفتادمین سالگرد مناسبات از راست، کامالا هریس و یون سوک یول

سونگ کیم، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی نسبت به این دیدارها ابراز امیدواری کرد و گفت: رهبران آمریکا و کره جنوبی در نشست‌های آتی خود تعهداتشان را جهت بازدارندگی گسترده‌تر در قبال "تهدیدات هسته‌ای پیونگ‌یانگ" نشان خواهند داد.

وی همچنین بر تعهد آمریکا نسبت به "خلع‌ سلاح هسته‌ای" اشاره و بر ایجاد "صلحی با دوام" از طریق مذاکره در شبه جزیره کره تاکید کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما