به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رئیس سازمان صنایع هوایی با بیان این که هواپیمای ترابری سیمرغ بر مبنای هواپیمای ایران ۱۴۰ توسعه یافته و بیش از ۱۰ سال بر روی آن کار شده خاطر نشان کرد: از همان موقع، نسخه ترابری ایران ۱۴۰ در دستور کار قرار داشت و پس از اینکه کشور مبدا با ایران همکاری نکرد، کارشناسان ایرانی به تنهایی بر روی این طرح کار کردند و به نتیجه رساندند.
امیر سرتیپ خواجه فرد با اشاره به پیشنهادات بخش تجاری کشور برای بهخدمتگرفتن هواپیمای سیمرغ بیان کرد: علاوه بر بخش نظامی بخش تجاری کشور هم استقبال خوبی از این هواپیما کرده اندو پیشنهاد داده اند تا هواپیمای سیمرغ در حوزه ترابری با توان ۴ تا ۶ تن بکار گرفته شود.
هواپیمای ترابری سبک سیمرغ بیست ونهم اردیبهشت پارسال در صنایع هسا اصفهان رونمایی شد. سیمرغ قادر است در باندهای نیمه آماده و کوتاه، فرود بیاید و پرواز کند و حدود ۶ تن بار را تا مسافت حدود ۴ هزار کیلومتری حمل کند.
بازطراحی بدنه برای افزودن رمپ دور، بازطراحی موتورهای توربوپراب برای سازگاری با آب و هوای ایران و تغییر سکان عقب بخشی از تغییرات در هواپیمایی ایران ۱۴۰ برای تبدیل آن به سیمرغ بوده است.
این هواپیما ۲۳ متر طول، ۲۵ متر عرض، ۸ متر ارتفاع دارد. بیشینه سرعت هواپیمای ترابری سیمرغ ۵۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
هواپیمای سیمرغ برای برخاستن به باندی با طول حداقل هزار و ۴۵۰ متر و برای نشستن به باندی با طول حداقل ۹۰۰ متر نیاز دارد.
رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع :
هواپیمای ترابری سیمرغ احتمال زیاد تا خردادماه پرواز می کند
امیر سرتیپ خواجه فرد گفت: هواپیمای ترابری سیمرغ مراحل تاکسی را انجام داده و نتیجه این مرحله بسیار خوب بوده و در آستانه پرواز این پرنده هستیم.
صاحبخبر -
∎
نظر شما