شناسهٔ خبر: 59832577 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

از مسیر بورس کالا یک مرکز شفاف اطلاعاتی برای سیاست گذاران ایجاد شد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از مسیر بورس کالا یک مرکز شفاف اطلاعاتی برای سیاست گذاران ایجاد شده تا روند بازار و عرضه و تقاضا را رصد و بهترین تصمیم را برای مدیریت بازار اتخاذ کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی طغیانی به مهر گفت: طی هفته‌های گذشته موضوع دلار زدایی از اقتصاد ایران بیش از گذشته مطرح می‌شود که این عنوان از اساس مورد توافق و تاکید کارشناسان اقتصادی است اما در این میان برخی افراد، راه دلار زدایی را سرکوب نرخ ارز و تثبیت قیمت از سوی دولت عنوان می‌کنند. راهی که در همین چند سال گذشته بارها تکرار شده و حاصلی جز فساد گسترده و توزیع رانت نداشت.

وی افزود: تثبیت نرخ ارز به بهانه دلار زدایی از اقتصاد، بیراهه ای بیش نیست و دلار زدایی هم راه و روش خاصی را دارد. در مورد تبعات سنگین قیمت گذاری دستوری و تثبیت دستوری نرخ ارز در اقتصاد نیز باید به سمت ثبات در بازار ارز رفته تا تجربیات گذشته دوباره تکرار نشود. برای ثبات بازار و آرامش داشتن نرخ‌ها، مرکز مبادله ارز و طلا راه اندازی شد که اگر تقویت شود می‌تواند به ثبات بازار کمک کند.

این نماینده ادامه داد: در خصوص تعیین نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای قیمت پایه کالاها اگر قرار است نرخ ارز تثبیت شود بدون آنکه برنامه ریزی دقیق و مدت زمان مشخصی داشت، نمی‌توان تأثیر چندانی در ثبات نرخ ارز یا کالاها ایجاد کند. باید سیاست گذار بداند که تصمیم احتساب نرخ ارز کالاهای پایه بر مبنای ارز ۲۸۵۰۰ تومان، متعلق به ۶ ماه یا یکسال بوده و باید پس از این برهه برای خروج از این سیاست برنامه داشت.

طغیانی در خصوص دیدگاه افرادی که به معاملات شفاف بورس کالا انتقاد می‌کنند، گفت: معامله کالاها خارج از بورس یعنی سهمیه بندی و صف کشیدن برای دریافت مواد اولیه با قیمت رانتی اما از مسیر بورس کالا یک مرکز شفاف اطلاعاتی برای سیاست گذاران ایجاد شده تا روند بازار و عرضه و تقاضا را رصد و بهترین تصمیم را برای مدیریت بازار اتخاذ کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما