شناسهٔ خبر: 59770401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفت دوباره مانیل با استقرار تسلیحات آمریکا در خاک فیلیپین به بهانه دفاع از تایوان

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه فیلیپین بار دیگر بر مخالفت مانیل با استقرار هرگونه تسلیحات آمریکا در خاک این کشور به بهانه دفاع از تایوان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک، انریکه مانالو عصر چهارشنبه در کنفرانس خبری گفت: دولت فیلیپین اجازه نخواهد داد تا آمریکا از پایگاه‌های نظامی خود در خاک این کشور برای هرگونه عملیات تهاجمی علیه چین استفاده کند.

مانالو افزود: برغم امضای توافقنامه همکاری دفاعی با آمریکا، ما با هیچگونه فعالیت و یا حتی استقرار تسلیحات مغایر با این توافقنامه موافقت نخواهیم کرد، به علاوه هرگونه تصمیم گیری در مورد انباشت تسلیحات آمریکا در مراکز و پایگاه‌های خاص در خاک فیلیپین بر اساس مفاد این توافقنامه صورت خواهد گرفت.

وزیر خارجه فیلیپین تصریح کرد: مهمترین اصل سیاست خارجی ما، دوستی با همه کشورهاست بنابراین من فکر می‌کنم هر اقدامی که مغایر با این سیاست باشد، در مواضع ما جایی ندارد.

رئیس جمهور فیلیپین هم روز دوشنبه به چین اطمینان داد پایگاه‌های نظامی که در اختیار آمریکا در این کشور گذاشته شده برای هیچگونه عملیات جنگی استفاده نخواهد شد و این توافق با واشنگتن تنها برای تقویت امور دفاعی این کشور طراحی شده است.

فردیناند مارکوس به چین اطمینان داد از پایگاه‌های نظامی که در این کشور در اختیار آمریکا گذاشته شده است هیچگونه اقدام جنگی و یا حمله انجام نخواهد شد و تاکید کرد که این پیمان تنها برای تقویت امور دفاعی این کشور طراحی شده و با واشنگتن در این زمینه توافق صورت گرفته است.

توافقنامه افزایش همکاری دفاعی در سال ۲۰۱۴ امضا شد و به آمریکا اجازه دسترسی به پایگاه‌های فیلیپین برای عملیات مشترک، افزودن تجهیزات و ساختن امکانات و باندهای فرودگاه، انبار سوخت و خانه‌های نظامی می‌داد.

هفته گذشته نیز فیلیپین ۴ پایگاه نظامی دیگر را برای دسترسی آمریکا مشخص کرد و تقریبا تعداد آن را به ۲ برابر آنچه در توافقنامه افزایش همکاری دفاعی بود تبدیل کرد.

موقعیت مکانی این پایگاه‌ها حائز اهمیت است چرا که ۳ پایگاه از سوی شمال نزدیک جزیره مورد مناقشه اسپارتلی در اطراف تایوان در دریای چین جنوبی واقع شدند. جایی که چین جزیره ای مصنوعی مجهز به سیستم‌های موشکی ساخته است.

نظر شما