شناسهٔ خبر: 59749511 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

وزارت صنعت ابزاری برای مهار تورم ندارد

وزارت صنعت اعلام کرد: تولید خودرو موفق بوده اما متغیرهای تورم و نرخ ارز که وزارت کنترلی روی آن ندارد، قیمت خودرو را متأثر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت با اشاره به ایرادات مطرح شده توسط برخی مسئولان در حوزه خودرو اعلام کرد: بخشی از صنعت خودرو که مربوط به تولید آن می شود کارنامه بسیار موفقی در سال گذشته دارد اما وقتی خودرو وارد بازار می شود متغیرهایی مثل تورم و نرخ ارز قیمت را متأثر می‌کند.

منتقدان باید خواست منصفانه در مورد این صنعت اظهار کنند. زیرا تورم و تغییرات نرخ ارز که وزارت صنعت کنترلی روی آن ندارد موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود. در یک سال گذشته تولید خودرو با رشد ۴۰ درصدی بالاترین رشد را در اقتصاد ایران و یکی از بالاترین رشدها در صنعت خودرو سازی جهان را داشته و با اختیاراتی که از سران قوا گرفت توانست هزینه تمام شده تولید خودرو را کاهش دهد.

سال ۱۴۰۱ این صنعت در تحویل خودرو ۴۲ درصد رشد داشت و معلوم نیست اگر رشد بالای تولید و کاهش هزینه تمام شده خودرو محقق نمی شد الان بازار خودرو در چه وضعیتی بود. خودرو بیش از ۸۰ درصد وقت و انرژی وزیر و مدیران وزارت صنعت را اختصاص داد و این ناشی از درک دغدغه و حساسیت جامعه نسبت به این موضوع است.

آیا کالایی سراغ دارید که مردم از قیمت آن راضی باشند؟ وقتی برای 10 سال قدرت خرید کاهش و تورم افسار گسیخته بر اقتصاد حاکم شود نمی‌توان عرض یک سال قیمت ها از جمله قیمت خودرو را تثبیت کرد. در سال جاری طبق برنامه تولید شرکت‌های خودروساز نزدیک به ۲ میلیون خودرو ساخته می شود و بازار از سمت عرضه به نقطه اشباع می‌رسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام



 

نظر شما