شناسهٔ خبر: 5974389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

چالش جدید جان کری در مذاکرات

صاحب‌خبر -
«آن ها ابراز نگرانی کردند که توافق هسته ای در حال بررسی، حائز استانداردهایی که دولت [آمریکا] برای "توافقی خوب" تعریف کرده نباشد.»

به گزارش جام نیوز، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز (NYtimes) از ارسال نامه ای سرگشاده توسط مشاورین سابق اوباما به رئیس جمهور آمریکا در رابطه با مذاکرات هسته ای خبر داده و از آن به عنوان چالشی جدید برای "جان کری" نام برد.

در این گزارش آمده است: «پنج تن از اعضای سابق حلقه درونی مشاوران اوباما در رابطه با ایران، با انتشار نامه ای سرگشاده، ابراز نگرانی کردند که توافق هسته ای در حال بررسی، حائز استانداردهایی که دولت [آمریکا] برای "توافقی خوب" تعریف کرده نباشد و برای دستیابی به توافق در روزهای آینده، تنها مجموعه ای از الزامات حداقلی را به ایران پیشنهاد نماید.

تعدادی از مقامات ارشد گفتند که این نامه بر پایه این نگرانی ها شکل گرفته که مذاکره کنندگان دولت اوباما به دادن امتیازاتی به ایران نزدیک شده اند که بازرسی های بین المللی از تاسیسات هسته ای این کشور را تضعیف کرده، از اجبار ایران به افشای سابقه فعالیت های مشکوکش در زمینه تسلیحات هسته ای عقب نشینی کرده و به این کشور اجازه می دهد تحقیقات و توسعه خود را ادامه دهد.»

نیویورک تایمز نوشت: «در حالی که مذاکرات به سوی ضرب الاجل سه شنبه هفته آینده پیش می رود، ماهیت عمومی این نامه که توسط گروهی از معروفترین مشاوران سابق پرزیدنت اوباما نوشته شده است که همه آن ها نقش محوری در تلاش های دیپلماتیک، اطلاعاتی و نظامی برای مقابله با برنامه ایران داشته اند، به چالش های پیش روی "جان کری" وزیر امور خارجه می افزاید.»

در ادامه این گزارش آمده است: «این نامه می تواند سطح ریسک سیاسی پیگیری تصویب هرگونه توافق نهایی را برای کاخ سفید افزایش دهد. قضاوت منفی گروهی که مشاوران سابق خود اوباما هستند در واقع مهمات را برای حمله جمهوری خواهان به توافق آماده می کند. جمهوری خواهان پیش از این اعلام کرده اند که هنگام ارائه توافق نهایی به کنگره برای بررسی و اعلام نظر، تمام تلاش خود را برای خراب کردن آن خواهند کرد.

در آغاز این نامه آمده است "بیشتر ما توافقی مستحکم تر را ترجیح می دهیم" و در ادامه به ارزیابی توافق پیشنهادی پرداخته و آن را تنها برای به تعویق انداختن برنامه هسته ای ایران مفید دانسته است اما نه به عنوان راه حلی بلند مدت برای مشکل ایران هسته ای.

در ادامه این نامه آمده است "این توافق، مانع از دستیابی ایران به قابلیت تسلیحات هسته ای نمی شود. این توافق همچنین مستلزم برچیده شدن زیرساخت های غنی سازی هسته ای ایران نیست هر چند این زیرساخت ها را برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده کاهش می دهد".»

بر اساس گزارش نیویورک تایمز در میان کسانی که این نامه را امضا کرده اند "دیوید پترائوس" رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، "رابرت اینهورن" عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده آمریکا و "گری سیمور" مشاور پیشین اوباما که در حال حاضر مدیریت "گروه متحد علیه ایران اتمی" را بر عهده دارد، حضور دارند.

نظر شما