شناسهٔ خبر: 59736516 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چهارمین روز درگیری های سودان: بیش از 185 کشته و 1800 زخمی/ آتش بس 24 ساعته/ شورای حاکمیتی: پایبند خواهیم بود

صاحب‌خبر -

شفقنا- درگیری های شدید بین نیروهای ارتش سودان تحت رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع تحت فرماندهی محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی برای چهارمین روز پیاپی ادامه دارد.

اعلام آتش بس 24 ساعته از ساعت 18 امروز

عبد الفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان در این باره گفت: ما در مورد زمان شروع به توافق نرسیدیم، اما مطمئناً به پیشنهاد مکانیسم سه‌جانبه [متشکل از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان بین المللی توسعه آفریقا «ایگاد»]، مبنی بر تمدید آتش‌بس به مدت ۲۴ ساعت پایبند خواهیم بود.

وی افزود: این آتش بس از سوی ارتش سودان از ساعت ۱۸ امروز اجرای خواهد شد.

در همین راستا، سرویس اطلاعات عمومی سودان اعلام کرد: البرهان تصمیم به خاتمه مأموریت همه افسران سرویس اطلاعات عمومی در نیروهای پشتیبانی سریع گرفته است.

وزارت خارجه سودان نیز با اشاره به ادامه درگیری‌ها اعلام کرد: گزارش‌هایی از نمایندگی‌های دیپلماتیک و نهادهای سازمان ملل دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه مقر آنها مورد حمله قرار گرفته است.

به دنبال اعلام آتش‌بس ۲۴ ساعته وزیر دارایی سودان نیز در سخنانی اظهار داشت: از ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع می‌خواهیم به آتش‌بس احترام بگذارند و گذرگاه‌های امن را برای خروج غیرنظامیان محاصره شده باز کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از منابع خبری جهان عرب، این درگیری ها تاکنون باعث کشته شدن بیش از 140 تن و زخمی شدن بیش از 1400 نفر دیگر شده است.

144 کشته و 1409 زخمی

کمیته مرکزی پزشکان سودان امروز(سه شنبه) آخرین آمار کشته شدگان ومجروحان درگیری های این کشور را منتشر کرد.

به نقل از آرتی، این کمیته در بیانیه ای اعلام کرد: آمار کلی غیرنظامیان کشته شده در این درگیری ها به 144 نفر و آمار زخمی شدگان به 1409 نفر رسیده است.

براساس این بیانیه، آمار زخمی شدگان شامل نیروهای مسلح و غیرنظامیان می شود.

این کمیته اعلام کرده است که در سایه تداوم درگیری ها، احتمال افزایش شدید قربانیان وجود دارد.

سازمان ملل تعداد کشته شدگان در درگیری های سودان را 185 نفر ذکر کرد

والکر پرتز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سودان اعلام کرد: در درگیری‌های بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در این کشور 185 تن جان باخته و بیش از 1800 نظامی و غیرنظامی زخمی شدند.

وی اضافه کرد: در این درگیری‌ها که از صبح شنبه آغاز شده است، تنها چند ساعت آتش بس برای تامین نیازهای اساسی مردم اعلام شد.

براساس گزارش آناتولی، پرتز، طرف‌ها را به توقف فوری درگیری‌ها و برداشتن موانع پیش روی دسترسی پرسنل امور کمک‌رسانی فراخواند و گفت: دو طرف موظف به حفظ نهادهای سازمان ملل، سفارتخانه‌ها و مراکز پزشکی هستند، موارد نقض جدی رقم می‌خورد.

وی با اشاره به پیشنهاد برخی کشورهای منطقه‌ای و اتحادیه عرب در زمینه میانجی‌گری گفت: شرایط فعلا مناسب این اقدامات نیست. طرفین خواستار صلح یا میانجی‌گری نیستند. هر دو طرف هم در انتظار تسلیم شدن طرف مقابل هستند.

پرتز همچنین اعلام کرد: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در یک جلسه غیرعلنی مسئله سودان را بررسی کردند. انتشار بیانیه از سوی این نهاد در پس آغاز درگیری‌ها رضایت بخش است.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ اتخاد شورای امنیت گفت: معتقدم برخی کشورهای همسایه از قدرت تاثیرگذاری خود برای توقف درگیری‌ها استفاده خواهند کرد.

ادامه درگیری ها در جنوب خارطوم

از سوی دیگر خبرنگار شبکه الجزیره در سودان گزارش داد: درگیری ها بین ارتش و نیروهای واکنش سریع در منطقه جبره واقع در جنوب خارطوم بار دیگر از سرگرفته شده است.

براساس گزارش این شبکه، عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان اعلام کرده است که هر یک از نیروهای واکنش سریع که سلاح خود را زمین بگذارد، مورد عفو قرار خواهد گرفت.

بمباران شدید اماکنی در حومه کاخ ریاست جمهوری

در همین حال الجزیره از بمباران شدید هوایی اماکنی در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم خبر داد.

از سوی دیگر نیروهای واکنش سریع اعلام کردند که انقلاب جدیدی از روز شنبه آغاز شده و تا دستیابی به اهداف مورد نظر که تشکیل دولت غیرنظامی اصلی ترین آنهاست، ادامه خواهد داشت.

تشدید درگیری ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش

علاوه بر این درگیری های شدیدی بین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در اطراف کاخ ریاست جمهوری و مرکز فرماندهی ارتش سودان در جریان است.

گروه هفت خواستار توقف فوری درگیری ها شد

وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت امروز(سه شنبه) از دو طرف درگیری ها در سودان خواستند فورا اقدامات خصمانه را متوقف کنند و به میز مذاکرات برگردند.

این وزرا در بیانیه ای اعلام کردند که «طرفین درگیری را به توقف فوری و بدون پیش شرط درگیری ها فرامی خوانیم.»

پرواز هواپیماهای جنگی بر فراز خارطوم

خبرنگار الجزیره در سودان گزارش داد: هواپیماهای جنگی امروز(سه شنبه) در حال پرواز بر فراز خارطوم هستند. این در حالی است که درگیری ها بین ارتش و نیروهای واکنش سریع ادامه دارد.

حمله به کاروان دیپلماتیک آمریکا در سودان

منابع آمریکایی می‌گویند یک کاروان دیپلماتیک این کشور در سودان هدف حمله قرار گرفته است.

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز سه شنبه گفت: یک کاروان دیپلماتیک ایالات متحده روز دوشنبه در سودان توسط جنگجویان مرتبط با نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) مورد هدف قرار گرفت.

این حادثه باعث هشدار مستقیم بلینکن به مقامات درگیر در بحران فعلی سودان شد، به طوریکه او به طور جداگانه به ژنرال محمد حمدان داگالو، رهبر نیروهای واکنش سریع و ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، تلفن کرد و به آنها گفت که هرگونه خطری که برای دیپلمات‌های آمریکایی غیرقابل قبول است.

نظر شما