به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید رضا فاطمی امین، صبح امروز در مراسم پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی که در وزارت صمت برگزار شد، اظهار داشت: در یک سال گذشته در وزارت صمت ما به کلید واژه حکمرانی نوین تاکید داشتهایم و اعتقاد داریم ظرفیت مردم ایران و شرکتهای تولیدی کشورمان فراتر از آنچه که الان موجود است، است ولی مشکل ما از گلوگاه حکمرانی است لذا با اصلاح نظام حکمرانی این استعداد میتواند جهش یابد.
وی افزود: سامانه جمعسپاری یکی از ابعاد سامانه شفافیت است که در هفته جاری از آن رونمایی شد، در این سامانه از دو برنامه رشد و مهار تورم رونمایی کردیم تا این برنامه از طریق این سامانه قابل ارایه به صاحبنظران باشد و مورد نقد صاحب نظران قرار گیرد.
وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: بحث امروز یعنی سامانه شفافیت فروشگاهی نیز یکی دیگر از مولفههای حکمرانی نوین است که میتوان به آن هوشمند سازی گفت؛ تصوری اشتباه وجود دارد مبنی بر اینکه اگر در داخل یک سازمان را الکترونیکی کنیم می توان آن را دولت الکترونیکی گفت در حالی که اصل دولت الکترونیک آن است که باید بخش تحت مدیریت هم الکترونیکی شود.
وزیر صمت گفت: از این بعد که یکی از مولفههای حکمرانی نوین، دولت هوشمند است، دولت هوشمند را در حد یک سازمان الکترونیک تعریف نمی کنیم، این کار یعنی سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل کننده سامانه جامع تجارت است که سامانه جامع تجارت نیز به نام سامانه تولید و تجارت تغییر نام یافته است.
وی اظهار داشت: سامانه جامع تجارت تا مقطعی پیشرفت کرد اما به یکباره قطع شد، در واقع از طریق سامانه جامع تجارت ما اطلاعات در زمینه واردات کالا مانند روغن خام را داشتیم و میدانستیم چه میزان روغن وارد کارخانه میشود و یا تولید میشود و سپس چه مقدار از این محصول به شرکت پخش میرسد و چه مقدار به دست عمده فروش میرسد اما مرحله آخر در بازار قابل رصد نبود.
وی اظهار داشت: با استفاده از سامانه شفافیت فروشگاهی میتوانیم مرحله آخر را نیز رصد کنیم و در واقع این سامانه تکمیل کننده سامانه جامع تجارت یا همان سامانه تولید و تجارت است.
فاطمی امین بیان داشت: یکی از مولفههای حکمرانی نوین آن است که به سمت هوشمند سازی و استفاده از سیستم الکترونیکی حرکت کنیم بنابراین ارتباط سامانه جامع فروشگاهی را با سامانه جامع تجارت برقرار کردیم.
وی افزود: بیش از 11 هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شده است که از این تعداد 9 هزار و 600 فروشگاه در حال تبادل داده ها هستند و اطلاعات مربوط به قیمت کالا در سراسر کشور را به این سامانه ارائه میدهند.
* تا 2 ماه آینده 5 هزار فروشگاه موبایل به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل میشود
فاطمی امین درباره چگونگی رصد قیمتها در سامانه شفافیت فروشگاهی و کشف گران فروشیها گفت: برای اینکه بدانیم قیمت کالا به مشتریان درست عرضه میشود دو روش وجود دارد یک روش منفعلانه و روش دیگر فعالانه است، در حال حاضر روش ما منفعلانه است به این ترتیب که به عنوان مثال خریدار موبایلی را خریداری میکند و از چند سایت نیز قیمتها را رصد میکند و در صورتی که متوجه گرانفروشی شد با سامانه 124 تماس میگیرد و گزارش گرانفروشی را ارائه میدهد و سپس پس از طی مراحل و جمع آوری مستندات نتیجه ای اتخاذ می شود که این روش منفعلانه و زمان بر است.
وی افزود: اما در روش جدید در سامانه شفافیت فروشگاهی، روش ما فعالانه است زیرا در این روش در پایان هر روز، قیمت فروش و تعداد فروش یک محصول را در هر فروشگاه داریم و با قیمت های مجاز محاسبه میکنیم و صبح روز بعد همکاران ما متوجه میشوند که کالاها با چه قیمتی فروخته شده اند و لذا هیچ چیزی در این سیستم قبل انکار نیست.
فاطمی امین اظهار داشت: در واقع پیش از این گران نخریدن به عهده خریدار بود که کار سختی است اما در روش فعلی ما به عنوان حاکمیت متوجه گرانفروشی می شویم و آن را پیگیری می کنیم، بنابراین این ساز و کار حالت خودکنترلی دارد.
وی در رابطه با اتصال فروشگاههای فروش موبایل به سامانه مذکور اظهار داشت: 20 هزار فروشگاه موبایل در کشور وجود دارد که قرار است تا 2 ماه آینده 5 هزار فروشگاه موبایل به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شود بنابراین با این روش دیگر دغدغه گران خریدن وجود ندارد و به دلیل نظارت هوشمند گران فروشی کاهش مییابد.
پایان پیام/
نظر شما