شناسهٔ خبر: 59732617 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

پیش بینی فعالان بخش حمل و نقل جاده ای مسافری:

ورشکستگی مطلق و انقراض شغل در انتظار مالکان و رانندگان اتوبوس

ورشکستگی مطلق و انقراض این حرفه در انتظار مالکان و رانندگان اتوبوس است و مسلما رویکرد و سیاست های دولت نیز این موضوع را تسریع می کند.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

رانندگان و مالکان ناوگان فعال در بخش حمل و نقل مسافری از ناهمخوانی و فاصله شدید هزینه ها و درآمدهای این بخش خبر می دهند که در صورت ادامه، به ورشکستگی کامل آنان و از بین رفتن این حرفه منجر خواهد شد.

به گزارش تین نیوز ، در این زمینه یک راننده مالک اتوبوس بین شهری گفت: در سال ۱۳۸۷ یک دستگاه اسکانیا خشک با چیدمان ۴۴ صندلی و دو صندلی در جلو‌،  از بازار آزاد با مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان خریداری نمودم ، کرایه کرمانشاه به تهران در آن زمان  نفری ۲۰ هزار تومان بود.

 وی افزود: مبلغ دریافتی طبق صورت وضعیت یک طرف مسیر حدود ۹۰۰ هزار تومان بود که دریافتی از مسافر محسوب می شد و با احتساب این درآمد فقط از محل صورت صادره برای هر سرویس و بدون در نظر گرفتن درآمد بار، برای برگشت سرمایه خرید اتوبوس ۱۸۰ میلیون تومانی، نیاز به ۲۰۰ بار سرویس بود که در کمتر از یک سال و در طول هشت ماه امکان پذیر بود و هزینه ها و کمیسیون  نیزاز محل بار تامین می شد.

بیشتر بخوانید:

خطر نابودی حمل و نقل مسافری جاده ای

این راننده مالک اتوبوس با بیان این مطلب در شبکه های اجتماعی تاکید کرد: در اسفندماه سال ۱۴۰۱ مبلغ  کرایه همان مسیر  با رشد 8.5 برابری  ۱۶۹۰۰۰ تومان شده است، قیمت ناوگان صفر اکنون  ۲۱ میلیارد تومان  می باشد که رشد ۱۶۷ برابری را نشان می دهد و در حال حاضر کرایه دریافتی از مسافر در هر سرویس مجموعا مبلغ ۴/۲۰۰/۰۰۰ تومان  است و برای بازگشت سرمایه خرید  ناوگان به 5000 سرویس و مدت  ۴۱ سال زمان نیاز است.

او عنوان کرد: هزینه بیمه بدنه‌، ثالث، لاستیک‌، قطعات مصرفی‌، روغن هم نسبت به آن زمان رشد ۱۰۰۰درصدی داشته که دیگر امکان جبران آن با درآمد بار و توشه غیرممکن است.

این راننده خود مالک گفت: با این حساب صنعت حمل و نقل حداقل در بخش اتوبوسی زیان ده است و با این اوصاف و اوضاع ورشکستگی مطلق و انقراض این حرفه در انتظار مالکان و رانندگان اتوبوس است و مسلما رویکرد و سیاست های دولت نیز این موضوع را تسریع می کند.

نظر شما