شناسهٔ خبر: 59718519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای طرح ساماندهی کارت‌های سوخت آغاز شد

تعداد کارت‌های سوخت اضطراری قرار است بر اساس میزان مراجعه مردم، میان جایگاه‌های سوخت تقسیم شود و مالکان وسایل نقلیه باید از کارت سوخت شخصی برای سوختگیری استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، بر اساس بند (ح) تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف شده تدابیری را اتخاذ کند که تا پایان شهریور، حداقل ۹۰ درصد خودرو‌های بنزین سوز و ۹۵ درصد خودرو‌های گازوئیل سوز، صرفاً از کارت سوخت شخصی به جای کارت‌های اضطراری موجود در جایگاه‌های سوخت استفاده کنند.

انتشار اخبار مربوط به این بند قانونی در خبرگزاری‌ها و پیامرسان‌های مختلف، بار دیگر شایعه افزایش نرخ بنزین و گازوئیل را به طور وسیعی میان مردم مطرح کرد که البته مسئولان وزارت نفت برای چندمین بار اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای افزایش یا سه نرخی شدن قیمت سوخت وجود ندارد.

برخی از مردم هم نگران چالش‌های اجرای این قانون هستند؛ به طور مثال برخی می‌گویند اصلا کارت سوخت ندارند یا برخی که برای دریافت کارت سوخت ثبت نام کرده اند، می‌گویند هنوز کارت به دستشان نرسیده است.

گروهی از مردم هم نگران این هستند که سهمیه کارت‌های سوخت شخصی، پاسخگوی نیاز آن‌ها نباشد.

آقای رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت می‌گوید، کارت‌های موجود در جایگاه‌ها نیز سقف برداشت روزانه دارند و جایگاه داران نمی‌توانند فقط با کارت‌های سوخت به مردم سوخت تحویل دهند.

او تاکید کرده که کارت‌های جایگاه داران هر ۲۴ ساعت یک بار شارژ می‌شود و از مردم درخواست کرده که اگر کارت سوخت شخصی دارند، حتما از آن استفاده کنند و همراه خود داشته باشند.

 

<div id="video-display-embed-code_9511258"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3819756/9511258?width=600&height=350"></script></div>


به گفته آقای مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس، هدف از تصویب این قانون، جلوگیری از قاچاق سوخت است.

او می‌گوید، با توجه به یکسان بودن نرخ بنزین آزاد در کارت‌های سوخت شخصی و کارت‌های اضطراری جایگاه ها، مردم رغبتی به استفاده از کارت شخصی ندارند و گروهی با سوء استفاده از این شرایط، کارت‌های مردم را که ممکن است گم کرده یا برخی اجاره داده باشند، جمع آوری کرده و با استفاده از آن ها، بنزین را قاچاق می‌کنند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت هم به دغدغه مردم این طور پاسخ می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ ندارد و قرار است که به ازای هر سکوی موجود در جایگاه‌های سوخت، دو کارت اضطراری در اختیار جایگاه داران قرار گیرد تا اگر مردم به هر دلیلی کارت سوخت به همراه نداشتند، بتوانند از کارت جایگاه داران استفاده کنند.

به گفته آقای صادقی، در سال گذشته کارت سوخت بیش از ۴ میلیون متقاضی هم صادر شده و اکنون فقط ۱۵۰ هزار نفر در انتظار صدور کارت سوخت هستند که حداکثر ظرف یک ماه، این کارت‌ها نیز صادر خواهند شد.

قاچاق سوخت در سال گذشته که هدف از این قانون جلوگیری از آن بوده، طبق اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه گازوئیل ۶۹ درصد و در حوزه بنزین ۲۵۰ درصد رشد داشت.

گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما