شناسهٔ خبر: 59682162 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رزمایش موشکی ژاپن-آمریکا و کره جنوبی برای مقابله با کره شمالی

سه کشور کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک از توافق برای برگزاری منظم رزمایش‌های دفاع موشکی برای مقابله با برنامه اتمی کره شمالی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌مقام‌های ارشد ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده در اقدامی برای مقابله با آن‌چه تهدیدات اتمی و موشکی رو به رشد کره شمالی توصیف کردند، رزمایش‌های پدافند موشکی و ضدزیردریایی را به طور منظم برگزار کنند.

وبگاه «ژاپن تایمز» در این خصوص گزارش کرد، نمایندگانی از سه کشور ژاپن، کره جنوبی و آمریکا روز گذشته (جمعه) پس از برگزاری سیزدهمین نشست سه‌جانبه دفاعی در واشنگتن با محور بحث و گفت‌وگو درباره جو امنیتی در شبه‌جزیره کره، بیانیه مشترکی را صادر کردند.

نشست سه‌جانبه فوق یک روز پس از آن برگزار شد که کره شمالی اعلام کرد که یک موشک بالستیک بین‌قاره‌ای جدید با سوخت جامد آزمایش کرده است.

سه مقام دفاعی از توکیو، واشنگتن و سئول تأیید کردند که «برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای و موشکی جمهوری خلق دموکراتیک کره (کره شمالی) و تقویت صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره و منطقه هند و اقیانوس آرام هوشیار هستند و همکاری‌های امنیتی سه‌جانبه را تقویت می‌کنند».

«کازوئو ماسودا» مدیرکل سیاست دفاعی ژاپن و «الی راتنر» و «هیئو تائی کئون« شرکای وی از ایالات متحده و کره جنوبی در بیانیه‌ای مشترک تصریح کردند که در خصوص راههایی برای افزایش همکاری امنیتی سه‌جانبه در منطقه هند و اقیانوس آرام از جمله رزمایش‌های مقابله با دزدان دریایی و ایجاد ممنوعیت دریایی «به منظور حفظ صلح و ثبات در منطقه به شیوه‌ای مؤثرتر» گفت‌وگو کردند.

این اولین بار بود که سه کشور در سه سال گذشته، چنین نشست‌‌هایی در سطح مدیران کل برگزار می‌کردند و چنین نشستی پس از گرمی روابط بین سئول و توکیو در پی سفر ماه گذشته «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن به سئول و دیدار با «یون سوک سئول» رئیس‌جمهور کره جنوبی برگزار شده است.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی آزمایش اخیر موشک بالستیک بین قاره‌ای با سوخت جامد را پیشرفتی در توانمندی این کشور برای آغاز یک ضدحمله اتمی توصیف کرد.

روز جمعه، بمب‌افکن‌های سنگین «بی-52 اچ» نیروی هوایی آمریکا رزمایش‌های دوجانبه جداگانه‌ای با نیروی هوایی کره جنوبی و نیروی پدافند هوایی ژاپن برگزار کرد.

مقام‌های دفاعی سه کشور در بیانیه مشترک خود با هشدار به پیونگ‌یانگ تصریح کردند که آزمایش اتمی این کشور «با پاسخ محکم و قاطعانه‌ای از سوی جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد».

پایان پیام/م

نظر شما