شناسهٔ خبر: 59673938 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مبادله ۲۵۰ اسیر یمنی با ۷۲ اسیر ائتلاف سعودی

۲۵۰ اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مقابل آزاد شدن ۷۲ اسیر ائتلاف سعودی مبادله شدند.

صاحب‌خبر -

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، شبکه تلویزیونی العالم از مبادله ۲۵۰ اسیر از نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و رسیدن آن‌ها به صنعاء در مقابل آزاد شدن ۷۲ اسیر وابسته به ائتلاف سعودی مقابل خبر داد. اولین گروه از اسیران یمنی وابسته به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد فرودگاه بین المللی صنعاء شدند.

<div id="video-display-embed-code_9500840"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3817134/9500840?width=600&height=350"></script></div>

این گروه از اسیران یمنی در چارچوب عملیات مبادله اسیران بر اساس توافق سابق بین دولت نجات ملی یمن در صنعاء و جریان‌های ائتلاف سعودی آزاد شده اند. عملیات مبادله اسرا سه روز ادامه خواهد یافت و شامل آزاد شدن ۷۰۶ اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مقابل آزاد شدن ۱۸۱ اسیر طرف مقابل خواهد بود که اکثر این اسیران فرماندهان جنگ هستند.

فرودگاه بین المللی صنعاء شاهد اقدام بشردوستانه و ورود ۲۵۰ اسیر وابسته به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود که در قبال آزاد شدن ۷۲ اسیر از جریان‌های وابسته به ائتلاف سعودی آزاد شده اند. عملیات مبادله اسیران با حضور کمیته صلیب سرخ جهانی و کمیته امور اسیران صورت گرفت. مبادله اسیران آزاد شده بر اساس توافق سابقی در ژنو، بین دولت نجات ملی یمن در صنعا و جریان قبلی ائتلاف سعودی صورت گرفته است. عملیات مبادله اسرا در چندین مرحله صورت خواهد گرفت و سه روز پیاپی ادامه خواهد داشت.

احمد ابوحمرا عضو کمیته ملی امور اسیران یمنی: امروز دو فروند هواپیما در فرودگاه صنعاء به زمین نشست که مسافران آن‌ها شامل ۲۵۰ اسیر از نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است. در مقابل ۷۲ اسیر از طرف مقابل نیز به استان عدن اعزام خواهند شد. فردا نیز ۳۵۰ اسیر از نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به صنعاء خواهند رسید که ۲۵۰ اسیر از عربستان سعودی به یمن وارد خواهند شد. در مقابل ۱۵ اسیر از نیرو‌های سعودی و ۳ اسیر از نیرو‌های سودانی آزاد خواهند شد.

رسیدن اسرا به فرودگاه بین المللی صنعاء، با مراسم استقبال رسمی و مردمی باشکوهی همراه بود. همه شرکت کنندگان در این مراسم از صبر اسیران و خانواده‌های آن‌ها تمجید و قدردانی کردند. این روز به منزله پیروزی اراده آزادگان و اولین بشارت‌های محقق شدن پیروزی بزرگ و همچنین محقق کردن استقلال به دور از قیمومیت‌های خارجی به شمار می‌آید.

محمد مفتلح مشاور شورای عالی سیاسی یمن: صد‌ها تن از اسیران و ربوده شدگان زن و مرد ما در زندان‌های دشمن آزاد می‌شوند و ما به همه خانواده‌ها و بستگان آن‌ها و همه ملت یمن این آزادی‌ها و شادی‌های بزرگ را تبریک می‌گوییم. ما احساس شادی خانواده‌ها و بستگان این اسیران آزاد شده را به خوبی درک می‌کنیم، زیرا ما نیز در شرایط آن‌ها قرار داریم.

توفیق الحمیری از بستگان سه اسیر آزاد شده یمنی: ما نیز به عنوان خانواده‌های اسیران آزاد شده صبر کردیم و مقاومت کردیم تا اینکه امروز از آن‌ها استقبال می‌کنیم و شاد هستیم و صبر ما و آن‌ها شامل اجر و پاداش بزرگ خواهد بود.

آزادی اسیران امروز نتیجه تلاش‌های رسمی گسترده برای آزادی آن‌ها و بازگرداندنشان به کشور است. اسیران آزاد شده می‌گویند پیچیدگی‌ها و بحران‌هایی که مواجه بودند دوره‌ای استثنایی در زندگی آن‌ها به شمار می‌آید و شادی آن‌ها برای بازگشت نتیجه صبر و پیروزی آن‌ها در محقق کردن آزادی و عدالت است.

یکی از اسیران آزاد شده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن: همینک ما به فرودگاه صنعا رسیدیم. ما در زندان‌های رژیم اشغالگر امارات اسیر بودیم، اما خداوند سبحان بر ما منت نهاد و آزادی، عافیت، عزت و کرامت را به ما عطا فرمود.

اجرای عملیات مبادله اسیران پس از مذاکراتی طولانی برای حل مشکلات موجود در پرونده انسانی و نشان دادن حسن نیت صورت گرفت. مبادله اسرا در راس خواسته‌هایی است که دولت نجات ملی یمن در صنعاء مطرح کرده بود تا در مسیر برقراری صلح و برداشتن محاصره و توقف تجاوز گام برداشته شود. اطلاعات موجود نشان می‌دهد مذاکراتی نیز در آینده بر اساس توافق سوییس صورت خواهد گرفت.
بنابراین امروز شادی‌ها در چهره‌های اسیران و خانواده آن‌ها دیده می‌شود؛ زیرا اسیران چندین سال از خانواده‌های خود دور بودند. امید است که این اقدام، گامی برای یمن و یمنی‌ها جهت محقق شدن صلحی عادلانه و شرافتمند باشد.

نظر شما