شناسهٔ خبر: 59617213 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افشای جزئیات بیشتری از اسناد فاش شده پنتاگون و سیا،

کمک نظامی مصر به روسیه و ناامیدی نسبت به عملیات آتی اوکراین

تهران – ایرنا – همزمان با تلاش آمریکا برای کنترل پیامدهای داخلی و خارجی افتصاح اطلاعاتی افشای ۱۰۰ سند سری و فوق سری در فضای مجازی، بررسی ها نشان می دهد که در کنار کمک های مخفیانه برخی از کشورهای عربی به روسیه، اسرائیل برای کمک نظامی به اوکراین تحت فشار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، افشای اسناد محرمانه پنتاگون و سازمان سیا همچنان تیتر یک رسانه های خبری بوده است و هر روز اسناد بیشتری در این زمینه افشا می شود.

برآورد اطلاعاتی واشنگتن: عملیات آتی اوکراین چندان موفق نخواهد بود

بر اساس برآورد اطلاعاتی مندرج در یکی از اسناد "فوق سری" پنتاگون که اوائل فوریه (اواسط بهمن ۱۴۰۱) تهیه شده، عملیات آتی اوکراین برای پس گرفتن مناطق تحت اشغال روسیه با توجه به چالش های این کشور در بسیج نیرو و تهیه مهمات و تجهیزات نظامی به موفقیتی کمتر انتظار ختم خواهد شد.

پیش بینی می شود که انتشار این سند موضع منتقدان میزان کمک های نظامی آمریکا و ناتو به اوکراین را تقویت کرده و به افزایش حمایت نظامی از این کشور بیانجامد.

اطلاعات این سند از طریق خبرچین‌ها و شنود به دست آمده و توضیح می دهد که راهبرد کی یف حول محور پس گرفتن مناطق شرقی و فشار بر نواحی اشغال شده جنوبی برای قطع ارتباط زمینی روسیه با شبه جزیره کریمه باشد. در این سند آمده که استحکام خطوط دفاعی روسیه و کاستی های مزمن اوکراین در آموزش و تدارک مهمات احتمالاً منجر به کندی پیشروی این نیروها و افزایش تلفات آنها خواهد شد.

رئیس جمهوری مصر: بی سر و صدا به روسیه کمک نظامی ارسال شود

بخش دیگری از اسناد فاش شده پنتاگون و سیا نشان می دهد که جاسوسان آمریکایی دریافته اند که ماموران اطلاعاتی روسیه سرخوش از اتحاد جدید با امارات متحده عربی بر این باورند که ابوظبی را متقاعد کرده اند که با مسکو علیه سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس همکاری کند.

یکی دیگر از اسناد نیز حاکی از آماده شدن مصر برای ارسال جنگ افزار به روسیه است. قاهره به تازگی دستور صدور مخفیانه ۴۰ هزار فروند راکت را به روسیه صادر کرده است. در این سند فوق سری به تاریخ ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ۱۴۰۱)، آمده که در جلسه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با فرماندهان ارشد ارتش این کشور به برنامه ارسال گلوله توپ و باروت به روسیه نیز اشاره شده است.

بر اساس این سند، السیسی به مقام های نظامی دستور داد که تولید و صدور این اقلام بی سر و صدا انجام شود تا مشکلی با غرب پیش نیاید.

کمک نظامی مصر به روسیه و ناامیدی نسبت به عملیات آتی اوکراین

نسخه پیچی آمریکا: اسرائیل از ترکیه برای ارسال جنگ افزار به اوکراین الگوبرداری کند

طبق یکی دیگر از اسناد فاش شده پنتاگون، آمریکا بر این باور است که می توان با اقناع یا اعمال فشار موضع کنونی اسرائیل در عدم ارسال کمک های "مرگبار" به اوکراین را تغییر داد. در این سند چهار سناریو در راستای ترغیب تل آویو به تامین جنگ افزارهای مورد نیاز اوکراین مطرح شده است.

بر اساس این گزارش، محتمل ترین گزینه، در پیش گرفتن الگوی ترکیه ای از سوی اسرائیل است که مطابق آن، این رژیم در حالیکه در خفا سامانه های پدافندی موشکی را از طریق یک کشور ثالث به اوکراین ارسال می کند، در ظاهر خواهان خاتمه صلح آمیز درگیرها خواهد شد و پیشنهاد میانجیگری را به طرفین خواهد داد.

بر اساس این سند، افزایش صادرات فن آوری و نظامی روسیه به ایران، فشار آمریکا بر اسرائیل در ارتباط با توقف برنامه هسته ای ایران یا احتمال ساقط کردن شدن جنگنده های اسرائیلی بر فراز سوریه به دست روسیه و جان باختن خلبانان آنها می تواند به تغییر موضع تل آویو منجر شود.

در این سند همچنین به جنگ افزارهای اسرائیلی مورد نظر آمریکا برای ارسال به اوکراین اشاره شده که موشک های زمین به هوای باراک ۸ و اسپایدر و موشک های ضد تانک اسپایک از آن جمله آنهاست.

کمک نظامی مصر به روسیه و ناامیدی نسبت به عملیات آتی اوکراین

کاخ سفید: اسناد لو رفته را منتشر نکنید

از سوی دیگر و با هدف کاستن از پیامدهای داخلی و بین المللی افتضاح اطلاعاتی آمریکا، کاخ سفید از خبرنگاران خواست تا در مورد محتوای اسناد لو رفته سیا و پنتاگون گزارش تهیه نکنند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در جریان کنفرانس خبری اخیر تاکید کرد که اطلاعات لو رفته مخاطب عام نداشته و نباید در رسانه ها منتشر شده و در مورد آنها بحث شود.

نظر شما