شناسهٔ خبر: 59615796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نوگرایی وجه اشتراک شهیدان صیاد شیرازی و آوینی

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:وجه اشتراک شهید صیاد شیرازی و شهید آوینی دو انسان بزرگی، که الگو‌های بشریت هستند نوگرایی آن‌ها بوده که متکی بر ایدئولوژی و اعتقاد اسلامی شان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در همایش «مرتضی علی» در شیراز با بیان اینکه شهیدان درس بزرگی به ملت ایران دادند، گفت: امروز بزرگداشت ۲ شهید بزرگوار که الگوی مهمی در جامعه اسلامی به حساب می‌آیند در شیراز برگزار شد؛ این ما هستیم که نیاز به شهدا داریم..
بیژن نوباوه افزود: من شهید صیاد شیرازی را از سال ۵۸ می‌شناختم زمانی که مسوول اجرای برنامه‌های ستاد دعای کمیل تهران بودم و در همانجا بود که با شهید صیاد شیرازی و شهید رجایی آشنا شدم بیش از آنکه شهید صیاد شیرازی را به عنوان یک فرد نظامی بدانم او را فردی عارف می‌دانم.
وی به وجه مشترک شهید صیاد شیرازی و شهید مرتضی آوینی اشاره کرد و افزود: وجه اشتراک این ۲ انسان بزرگ که الگو‌های بشریت هستند نوگرایی آن‌ها بوده که این نوگرایی متکی بر ایدئولوژی و اعتقاد اسلامی شان بود. این وجه قالب ایدئولوژی و اعتقاد اسلامی است.
نوباوه عنوان کرد: در زمان شهادت حاج قاسم تلاش بسیاری شد که مشابهی برای این شهید بزرگوار پیدا کنند، اما سیطره نفوذ سردار سلیمانی، قدرت نظامی، اعتبار و تقوای او به گونه‌ای بود که پیدا کردن مشابه برای او بسیار دشوار بود؛ اینکه چرا سردار سلیمانی و شهید آوینی بزرگ بودند را باید در ظرف زمانی خود آن‌ها بررسی کرد.
وی با اعتقاد به اینکه ارتش جمهوری اسلامی پنجمین ارتش قدرتمند دنیاست، گفت: وظیفه هنرمندان این است که در کوتاهترین راه و کمترین زمان بالاترین آگاهی را به جامعه بدهد.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شهید صیاد شیرازی را نخبه نظامی دانست و گفت: ایران چه در قدرت نظامی و چه در قدرت اقتصادی و چه در قدرت فرهنگی در جهان زبانزد است؛ ملت ایران باید با بالاترین اعتماد به نفس در عرصه حاضر شود.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قدرت جمهوری اسلامی در زمینه نظامی، فرهنگی و اقتصادی زبانزد دنیاست. در حال حاضر بسیاری از سران کشور‌های منطقه معتقدند که اگر با ایران دفاع استراتژیک نبندند اسرائیل آن‌ها را می‌بلعد.
وی ادامه داد:شهید آوینی زمانی صحبت از هنر برتر کرد و هنر را به در خانه‌ها برد که بسیاری هنوز هنر دوربین دست گرفتن را نیز بلد نبودند.
نوبتوه به سبک هنری شهید آوینی اشاره کرد و افزود: هنر شهید آوینی به این دلیل حائز اهمیت است که ارتباط مستقیم با مخاطب داشت؛ آوینی انسانی بود که در بالاترین قله‌های روحی، روانی، ایدئولوژیک و عرفان قرار داشت و این وجه مشترک شهید آوینی با شهید صیاد شیرازی هست.

نوگرایی وجه اشتراک شهیدان صیاد شیرازی و آوینی نوگرایی وجه اشتراک شهیدان صیاد شیرازی و آوینی نوگرایی وجه اشتراک شهیدان صیاد شیرازی و آوینی



دبیر اجرایی این همایش هم با اشاره به سخن شهید آوینی مبنی بر اینکه هنر حقیقی در سایه تعهد اسلامی به دست می‌آید، اظهارداشت: بیستمین روز از فصل بهار را در حالی سپری می‌کنیم که حدود سی سال است این ایام باطراوت با سالگرد شهادت راوی بی ادعای روایت فتح سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی همزمان شده است.
سیاوش نقیبی نژاد با بیان اینکه بیستم فروردین ماه سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و بیست و یکم هم سالروز شهادت امیر صیاد شیرازی است، گفت: نگاه امسال ما به این مقوله فرهنگی یک نگاه بومی و استان فارسی با آثار آوینی است و قرار هست در این رویداد از چهار نفر از دست اندرکاران روایت فتح از جمله مصطفی دالاییک که به نحوی استاد شهید آوینی و از مستندسازان جبهه مقاومت و از بنیانگذاران اولیه روایت فتح بوده، پرویز رمضانی که در جریان فکه کنار شهید آوینی کار صدابرداری انجام می‌داده و شاهرخ کیوان نیا از اعضای روایت فتح قدردانی شود.
وی ادامه داد: هشت اثر از تولیدات شهید آوینی با عناوین سرباخته کوی عشق برای شهید مطهرنیا، عروج برای شهید علی اکبر رحمانیان، اشلو برای شهید مرتضی جاویدی، شهید دیده ور برای حماسه سوسنگرد، یک اثر برای حماسه جهادسازندگی فارس در عملیات والفجر، مستند شهید خلیل پرویزی، سرباز گمنام با موضوع استان فارس است..




گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی و شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی عصر دوشنبه همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی با همکاری مشترک سپاه و ارتش در تالار حافظ برگزار شد.
این همایش با حضور مصطفی دالایی، شاهرخ کیوان‌نیا و پرویز رمضانی از یاران شهید آوینی و امیرسرتیپ غلامحسین دربندی همرزم شهید صیادی برگزار شد.
در این رویداد هنرمندان فارس و دست اندکار روایت فتح از جمله محمدصادق صادقی مقدم، لیسانس نقاشی و پاسدار تیپ ۳۳ المهدی، فیلمبردار شهید آوینی در عملیات کربلای پنج و فیلم سرباخته کوی عشق، محمد یوسف زادگان سازنده بالکن و کوزوو که در بوسنی هرزگوین بوده و روایت عروج شهید علی اکبر رحمانیان را در عملیات والفجر هشت برای شهید آوینی ساخته، جعفر امیری، اهل فیروزآباد، فیلمبردار لشکر نوزده فجر و خبرنگار صدا و سیما در مرکز آبادان و نخستین تصویربردار آزادسازی خرمشهر و خانواده شهید غلامعباس ملک مکان مورد تقدیر قرار گرفتند.

<div id="video-display-embed-code_9482848"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3813316/9482848?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما