شناسهٔ خبر: 59603624 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

سخنگوی‌ وزارت خارجه اعلام کرد:

آخرین مواضع ایران درباره برجام، رابطه با عربستان و همسایگان و تبادل زندانیان

آخرین مواضع ایران درباره برجام، رابطه با عربستان و دیگر کشورهای عربی و آذربایجان و تبادل زندانیان از سوی سخنگوی وزارت خارجه اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی درباره آخرین وضعیت برجام، رابطه با عربستان و دیگر کشورهای عربی، تبادل زندانیان و... توضیح داد و اعلام کرد: دولت در حوزه منطقه‌ایِ و آسیا اولویت های جدیدی تعریف کرده و بر همین اسنس فضای همکاری و تلاش مشترکی برای ایجاد افق تازه شکل گرفته است.

بنابراین تمرکز دولت به همسایگان و شرق به معنای غفلت از دیگر مسائل از جمله موضوع هسته‌ای نیست اما روابط کشورها مسیری دو طرفه و نیازمند اراده سیاسی دو طرف است ولی اروپا با پرداختن به موضوع‌های حاشیه‌ای از مسیر ایجاد روابط سیاسی غفلت کرد. دنیا هم فقط اروپا و آمریکا نیست و اروپا هم فقط دو سه کشور نیست.

آخرین تحولات مربوط به رابطه عربستان،بحرین،امارات و آذربایجان

اقدامات اجرایی ایران و عربستان طبق توافقات و برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های در جریان بوده و بعد از حضور اخیر هیات سعودی در تهران و مشهد، هیات ایرانی در چند روز آینده به ریاض اعزام می شود. برای تعیین سفرا هم اقدامات ابتدایی انجام و در جریان اداری قرار دارد.

ایران از ابتدا هم راهکار نظامی برای حل بحران یمن را مردود دانست و تاکید کرد ملت یمن باید نسبت به آینده حکومت تصمیم‌گیری کند.

در رابطه با بحرین نیز تحولات مثبتی رخ داده و بعد از سفر دو هیات ایرانی به منامه، حُسن نیت دولت بحرین مشخص شد. روابط رو به جلو با امارات هم در جریان بوده و در مجموع، همکاری‌ها بین دو کشور تقویت می شود.

درباره رابطه به جمهوری آذربایجان و مسائل قفقاز نیز هیچ نقطه جدیدی بر مواضع گذشته ایران نیست که در این جلسه اضافه شود.

ایران یکبار دیگر بر مواضع گذشته تاکید می‌کند که مسائل بحرانی در منطقه باید در چارچوب رویکرد سیاسی مورد حل و فصل قرار گیرد.

امکان تبادل زندانیان آمریکایی در آینده نزدیک

برای تبادل زندانیان، گام‌هایی برداشته شد و تلاش‌هایی از سوی کانال مشخصی در حال انجام است. بنابراین از منظر ایران، امکان تبادل در آینده نزدیک وجود دارد ولی باید طرف مقابل به تعهد پایبند باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 

نظر شما