شناسهٔ خبر: 59602789 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

پذیرش زائران در عراق با گذرنامه ویژه اربعین

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از انجام توافق با عراق برای پذیرش زائران در عراق با گذرنامه ویژه اربعین خبر داد و گفت: این اقدام به تسهیل سفر اربعین کمک خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در حاشیه صد و نهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی در جمع خبرنگاران در خصوص محتوا و نتایج این جلسه گفت: امروز جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور استانداران ایلام، کرمانشاه، خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی برگزار و مسائل اساسی و اولویت‌دار اربعین ۱۴۰۲ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه اشکالات و نواقص اربعین سال گذشته از جمله ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی، مشکل حمل و نقل و خدمات به زائران و خدمات مختلف بهداشتی، درمانی، تغذیه و اسکان زائران و مشکل صدور گذرنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفت که برای هر یک زمان‌بندی مشخصی تعیین شد.

میراحمدی اعلام کرد: توافقات خوبی با وزارت کشور عراق برای تسهیل امور اربعین صورت‌گرفته است، از جمله پذیرش زائران در عراق با گذرنامه ویژه اربعین که هم هزینه آن برای زائران کمتر خواهدبود و هم به سرعت صادر خواهد شد، که گزارش آن امروز ارائه شد.

وی همچنین با اشاره به تلاش برای برنامه‌ریزی جهت انتظام‌بخشی به سفر زائران و انتخاب زمان رفت و برگشت زائران اربعین گفت: به دنبال این هستیم که از قبل مشخص شود که هر زائر از چه تاریخ و از کدام مرز عبور کند و چه زمانی و از کدامین مرز بازگردد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از درخواست دولت عراق به‌منظور اعلام میزان ورود زائران نیز خبر داد و گفت: در فصل گرما به دنبال این هستیم که زائران حداقل توقف در مرز را داشته باشند؛ لازمه تحقق این مهم برنامه‌ریزی از قبل و همکاری زائران است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی اربعین از ابتدای امسال آغاز شده است، گفت: همه مدیران با اقدامات عملیاتی خود تلاش خواهندکرد که اربعین باشکوه‌تر، منظم‌تر و سهل‌تری را پشت سر بگذاریم.

میراحمدی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم عملیات عظیم اربعین را به خوبی مدیریت کنیم سامانه‌ای طراحی کردیم که کلیه برنامه‌ها اساسی و پروژه‌های اولویت‌دار را در آن ثبت می‌کنیم. این سامانه به‌طور روزانه توسط وزیر کشور، استانداران و کمیته‌ها بررسی و نحوه پیشرفت و تأمین منابع کنترل می‌شود تا از هیچ برنامه اساسی غفلت نکنیم و بر برنامه‌ها تمرکز کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که در حال بررسی آن هستیم این است که از وضعیت فعلی که نه ما می‌دانیم و نه زائر از قبل می‌داند که چه تاریخی به کدام مرز مراجعه کند و چه زمانی از کدام مرز می‌خواهد بازگردد، رها شویم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: به دنبال این هستیم از طریق یک سامانه به طور الزام آور هم زمان رفت زائر و هم زمان برگشت زائر را با نظر زائر مشخص کنیم؛ چراکه ظرفیت مرزها مشخص است و قاعدتاً اگر در مرزی ازدحام جمعیت داشته باشیم از قبل به زائر اعلام می‌شود که از کدام مرز خارج خواهد شد.

وی در خصوص خروج ستاد اربعین از زیرمجموعه وزارت کشور نیز گفت: پیشنهادی در شورای عالی حج با حضور رئیس جمهور مطرح شد که رئیس جمهور بر حضور ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور تأکید کردند و تغییری ایجاد نخواهدشد.

انتهای پیام

نظر شما