شناسهٔ خبر: 59585849 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شهید لرستانی،شهید شاخص هنرمند سال ۱۴۰۲

شهید حجت اله یخچالی به عنوان شهید شاخص استان لرستان در سال ۱۴۰۲ معرفی شد

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبر گزاری صداوسیمای استان لرستان؛ -رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت::در مراسم بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی و روز قشر بسیج هنرمندان که در تهران برگزار شد، شهید هنرمند حجت اله یخچالی از هنرمندان بسیجی شهر بروجرد به عنوان شهید شاخص سال ۱۴۰۲بسیج هنرمندان کشور معرفی شد.

حمید آقایی افزود. همچنین  در این مراسم از سیده معصومه حسینی از هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی ایران و متولد بروجرد نیز تقدیر ب و تجلیل شد .

 شهید حجت‌اله یخچالی در بهمن ۱۳۳۶ در خانواده‌ای کارگری در شهرستان بروجرد چشم به جهان گشود، محیط زندگی او محقر و ساده بود و طعم تلخ زندگی را چشیده و همیشه غمخوار مردم فقیر بود و زمانی که چندان سنی از او نگذشته بود به هنر علاقه خاصی پیدا کرد و تصمیم گرفت درس را رها کند و به‌دنبال کار و کوشش برود، او در حالی که کار می کرد، به فیلمبرداری هم علاقه داشت و با اندک پولی که جمع آوری کرده بود توانست دوربین فیلمبرداری تهیه کند و آن را در زمان انقلاب بکار گیرد و صحنه‌هایی از جنایات رژیم منحوس پهلوی را ضبط کند.
فیلم‌های تظاهرات سال ۵۷، تشییع جنازه شهید طاهری، سیگار، ۲۲ بهمن، محرم سال ۶۰، از طلوع تا غروب،.تابلوهای عید غدیر خم، غربت حضرت فاطمه(س)، غربت حضرت علی(ع)، میلاد یاس و تجلی ظهور از جمله آثار این شهید والا مقام است

 این شهیدهمچنین رییس بسیج هنرمندان استان بوشهر نیز بوده است.
در این همایش پرتره شهید حجت اله یخچالی که توسط علی بحرینی نقاش و خطاط ایرانی خلق شده رونمایی شد،

شهید یخچالی در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۰ هنگام فیلمبرداری در جبهه نیسان به درجه رفیع شهادت نائل شدو به آرزوی دیرینه خود دست یافت.



نظر شما