شناسهٔ خبر: 59550512 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ناسا دستگاه ردیابی کانون‌های آلودگی هوا به فضا پرتاب کرد

سازمان فضایی آمریکا دستگاهی در مدار زمین قرار داد که می‌تواند آلودگی و کانون‌های ایجاد آن را بر فراز آمریکایی شمالی تا حد محله ردیابی و هر ساعت گزارش وضع هوا را به زمین مخابره کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  به گزارش بی بی سی، سازمان فضایی آمریکا دستگاهی در مدار زمین قرار داد که می‌تواند آلودگی و کانون‌های ایجاد آن را بر فراز آمریکایی شمالی تا حد محله ردیابی و هر ساعت گزارش وضع هوا را به زمین مخابره کند.
ناسا یک موشک فالکن-۹ (شاهین-۹) را با موفقیت از فلوریدا به فضا پرتاب کرد. این موشک دستگاهی با خود حمل می‌کند که قادر است آلودگی هوا بر فراز آمریکای شمالی را تا حد محله ردیابی کند.
در این ماموریت از مجموعه ماموریت‌های اسپیس اکس، دستگاهی که به طیف سنج تمپو (TEMPO spectrometer) شهرت دارد در مدار مرتفع زمین قرار داده شد. این دستگاه که به بزرگی ماشین لباسشویی است می‌تواند آلودگی و منابع ایجاد آن را ردیابی و هر ساعت کیفیت هوا را به زمین مخابره کند. این گزارش‌ها در ادامه به شکل برخط در اختیار عموم قرار می‌گیرد. افزون بر این تمپو می‌تواند آلودگی ناشی از آتش سوزی‌های فصلی را ردیابی کند. پدیده‌ای که به علت تغییرات اقلیمی بسیار رایج شده است. بیش از ۴۰ درصد جمعیت آمریکا، ۱۳۷ میلیون تن، در مناطقی زندگی می‌کنند که سطح ذرات معلق یا گاز اُزن (O۳) بیش از مقدار سالم است، بر اساس آمار انجمن ریه آمریکا آلودگی هوا علت مرگ زودهنگام (پیش از میانگین سن مرگ که در آمریکا ۷۵ سال است) بیش از ۶۰ هزار تن در این کشور است.

نظر شما