شناسهٔ خبر: 59544601 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اسپوتنیک خبرداد؛

عربستان طرح نهایی توافق آتش بس را در یمن امروز اعلام می کند

وزیر دفاع عربستان سعودی طرح نهایی توافق جدید آتش بس را برای پایان دادن به جنگ، به همه طرف‌های یمنی ابلاغ کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ منابع یمنی اعلام کردند وزیر دفاع عربستان سعودی طرح نهایی توافق جدید آتش بس را برای پایان دادن به جنگ، به همه طرف‌های یمنی ابلاغ کرده است.
یک منبع یمنی امروز اعلام کرد خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی، طرح نهایی توافق جدید آتش بس را که پیش بینی می‌شود عصر امروز اعلام شود، به اطلاع همه طرف‌های یمنی حاضر در ریاض رساند.
این منبع به اسپوتنیک گفت آتش بس جدید شامل چند بند از جمله از سرگیری صادرات نفت از همه میدان‌های نفتی جنوب و میدان نفتی مأرب در شمال و همچنین لغو همه محدودیت‌های اعمال شده بر بندر الحدیده و افزایش پرواز‌ها از فرودگاه صنعا است و علاوه بر این همه راه‌های مواصلاتی بین مناطق تحت کنترل جنبش انصارالله و تحت کنترل دولت طرفدار عربستان باز خواهد شد.
این منبع افزود ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی همچنین متعهد شده است حقوق همه کارمندان یمنی موجود در مناطق تحت کنترل انصارالله و دیگر مناطق را بدون استثناء پرداخت کند و کمیته‌هایی برای برآورد خسارات ناشی از جنگ و حل و فصل آن‌ها و پرداخت غرامت به آسیب دیدگان زیر نظر سازمان ملل و ضمانت کشور‌های بزرگ تشکیل دهد.
ائتلاف همچنین ملزم می‌شود پنج روز پس از این تاریخ، پرونده‌های اسرایی را که هنوز توافقی درباره زمان آزادی آن‌ها به دست نیامده است به جریان بیندازد.
انتظار می‌رود توافقنامه جدید با حضور قدرت‌های بزرگ از جمله روسیه امضا شود. احتمال دارد ایران و شورای همکاری خلیج فارس و سفرا و مسئولان قدرت‌های بزرگ از جمله روسیه نیز در این مراسم حضور داشته باشند.
این اقدام پس از گفتگو‌ها و رایزنی‌های طولانی که در سال گذشته بین عربستان سعودی و ایران از یکسو و عربستان سعودی و انصارالله از سوی دیگر در عمان صورت گرفت، صورت می‌گیرد.
به موازات گفتگو‌های ایران و عربستان، گفتگو‌هایی نیز در مسقط بین عربستان سعودی و انصارالله صورت گرفت، اما برخی مشکلات سیاسی داخلی در یمن که به پاره‌ای موضوعات بغرنج از جمله مسئله جنوب مربوط می‌شود، مانعی در برابر موفقیت این توافقنامه‌ها و تحرکات دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به شمار می‌رفت.
احتمال می‌رود توافق جدید برای از بین بردن نگرانی‌های تندرو‌های جنوب به این مسئله نیز بپردازد و به جنوبی‌ها قول بدهد مسئله آن‌ها پس از دوره انتقالی مورد بررسی قرار بگیرد.

نظر شما