شناسهٔ خبر: 59530743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاکید استاندار بر اجرای سریعتر طرح پزشک خانواده در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: تعلل در اجرای طرح پزشک خانواده جایز نیست و طرح عملیاتی و اجرایی این برنامه باید در دستور کار مسولان و متولیان حوزه سلامت قرار گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی گفت: اجرای هرچه سریع‌ تر طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان مورد تاکید است.
یعقوبعلی نظری دیشب در جلسه تبیین برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، افزود: اگر از سال ۱۳۹۲ طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع در استان ارجاع می شد و سالانه ۱۰ درصد از مشکلات آن رفع و منابع و امکانات آن فراهم می شد امروز بخش عظیمی از مشکلات آن رفع شده بود بنابراین دیگر در این کار تعلل جایز نیست.
نظری افزود: در اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع باید اطلاع رسانی، آگاه سازی و فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم در صورت مواجهه با بیماری ابتدا به مراقب سلامت مراجعه کنند و در مراحل اولیه تشخیص صورت گیرد و مشاوره های لازم ارائه شود و در صورت نیاز به پزشک عمومی و در صورت مزمن بودن حال بیمار به پزشک متخصص ارجاع داده شود.
وی ادامه داد: اجرای این نظام سبب کاهش هزینه ها و صرف زمان کمتر می شود، چرا که برخی افراد بدون اطلاع از بیماری خود به پزشکان فوق تخصص مراجعه کرده و هزینه های بسیاری داده اند در حالیکه بیماری مزمنی نداشته اند و با مراجعه به پزشک عمومی و صرف هزینه کمتری می توانستند درمان خود را تکمیل کنند.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع نقش موثری در حفظ سلامت مردم دارد، چرا که سبب تشخیص، اقدام و پیشگیری به موقع از سوی مراقب سلامت می شود، بیان کرد: متاسفانه مردم به مراقب سلامت مراجعه نمی کنند که علت آن این است که در این راستا اطلاع رسانی، اعتمادسازی و فرهنگ سازی صورت نگرفته است.
نظری افزود: همچنین یکی از مشکلات موجود عدم رغبت پزشکان عمومی به فعالیت در این طرح ها به دلیل پایین بودن درآمد است که متولیان حوزه سلامت می توانند با تدوین و اجرای طرح های تشویقی پزشکان عمومی را در این حوزه جذب کنند.
وی با اشاره به اینکه از پنج هزار پزشک عمومی استان خراسان رضوی تنها هزار و ۵۰۰ پزشک برای فعالیت در اجرای طرح پزشک خانواده لازم است، ادامه داد: ساماندهی پزشکان باید صورت گیرد و مولفه هایی تعریف شود که پزشک عمومی رغبت پیدا کند تا در این طرح فعالیت کند.
استاندار خراسان رضوی در پایان بر تدوین هرچه سریعتر طرح عملیاتی و برنامه اجرایی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و مشخص شدن زمان پایان این طرح در کمیته مربوطه تاکید کرد و گفت: الزامات را باید تهیه کرد، حل مساله را نباید به دلیل کمبود الزامات بدون حل گذاشت، الزامات را در حین اجرا مرحله به مرحله باید تهیه و فراهم و در حین مدیریت محقق شود.

نظر شما