با ۷۳ سال سن و نزدیک به ۴۵ سال فعالیت فرهنگی و هنری، مرحوم کیومرث پور احمد چرا خودکشی میکند؟
کیومرث پوراحمد دیروز دارفانی را وداع گفت، نخست، برخی از شبکههای فضای مجازی خبر خودکشی او را که باعث مرگ شده است منتشر کردند، باور پذیر نبود، چرا که یک شخصیت فرهنگی و هنری هرچند دغدغه و گرههای ذهنی و فکری داشته باشد، در جامعهای که در آن زندگی میکند، پوچی و پوچگرایی معنا ندارد و انتظار و توقع نمیرود از چنین آدمهایی که دست به چنین کاری بزنند. اما ظاهر امر اینگونه نشان میدهد که کارگردان نام آشنای ایران که فیلمهایی چون خواهران غریب، شب یلدا، اتوبوس شب و سریالهایی چون قصههای مجید ساخته است، دست به خودشکی زده و به همین دلیل جان باخته است. دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان در همین زمینه گفته است: بررسیهای اولیه بازپرس حکایت از خودکشی کیومرت پوراحمد دارد. سید مهدی فلاح میری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با تأیید خبر فوت کیومرث پوراحمد گفت: بهمحض دریافت گزارش، بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شدند و با بررسیهای اولیه نظر بر خودکشی این کارگردان سینما داشتند که واکاوی جزئیات، مستلزم رسیدگی دقیق قضایی است. وی افزود: کیومرث پوراحمد ساعت یک بامداد روز چهارشنبه مورخ ۱۶/۱/۱۴۰۲ در یکی از واحدهای دهکده ساحلی انزلی فوت کرده است.
دادستان مرکز استان در ادامه اظهار داشت: در زمان حاضر جسد به پزشکی قانونی انتقال داده شد تا علت تامه مرگ بررسی شود که خبر تکمیلی متعاقباً اطلاعرسانی میشود.
یافتههای پلیس نیز حاکی است کنار پیکر مرحوم پوراحمد دست نوشتهای پیدا شده که حکایت از اقدام به خودکشی او دارد.
«به همسرش توصیه کرده بود که سنگ قبرش کوچکترین سنگ قبر موجود باشد و با خط خوش شکسته نستعلیق فقط بنویسد: کیومرث پوراحمد و زیر اسمش دو تا تاریخ ، ۲۵ آذر ماه ۱۳۲۸ و زیر آن هزار و سیصد و فلان فلان. نه یک کلمه کم و نه بیش! اما عمر او به ۱۴۰۰ هم رسید و تاریخ مرگ او ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ حک میشود.
پروردگار مرحوم کیومرث پوراحمد را بیامرزد، روزنامه سیاست روز درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت میگوید.
کیومرث پوراحمد در حالی دیروز زندگی را بدرود گفت که آخرین حضورش در سینما،جای خالی او در جشنواره فجر سال گذشته و نشست خبری فیلمش بود.
این فیلمساز مطرح سینما که آثاری ماندگار در سینما خلق کرده، سال ۱۴۰۱ فیلم سینمایی «پرونده باز است» را ساخت؛ فیلمی که بدون حضور او در جشنواره فجر نمایش داده شد و در نشست مطبوعاتی فیلم در روز ۱۴ بهمن هم گفته شد که «پرونده باز است» آخرین اثر سینمایی این کارگردان خواهد بود. اگرچه معمولا این تصمیمها جدی نمیشود اما با پایان زندگی پوراحمد، کارنامه فیلمسازی او برای همیشه بسته شد.
او سال ۱۴۰۰ درباره آخرین فیلمش گفته بود: فیلم جدیدم برخلاف آنچه این روزها منتشر میشود، جنایی نیست و همان طور که در پروانه ساخت آن در سایت وزارت ارشاد نوشته شده است، یک ملودرام اجتماعی است و نمیدانم چرا نوشتهاند که من میخواهم فیلم جنایی بسازم! من که در سریال «سرنخ» که یک سریال پلیسی بود، حتی سکانسی نداشتم که قطره خونی نشان بدهم و اسلحهای بکشم، چگونه میتوانم فیلم جنایی بسازم!
«پرونده باز است» به موضوع قتل از سوی یک نوجوان میپردازد و نیز فضای رسانهای را با ایفای نقش یک خبرنگار به تصویر کشیده بود. همین موضوع در نشست خبری فیلم بستر طرح یک سری سوالهای انتقادی شد که تهیهکننده (علی قائممقامی) در اینباره با اشاره به اینکه فیلمنامه به تایید قوه قضائیه رسیده بود، توضیح داد: این فیلم، داستانی از سال ۱۳۹۰ را نمایش میدهد که در آن مقطع این همه خبرگزاری و کانال و... نبوده است. نکته دیگر اینکه ماجرا براساس قانون آن سال است. قانونی که در سال ۱۳۹۲ عوض شد و ما به خاطر همین، اول فیلم میگوییم که داستان این فیلم در ۱۱ سال پیش اتفاق میافتد.
کارگردان فیلمهای «شب یلدا» و «خواهران غریب» در طول این سالها اظهارنظرهای گوناگونی به اتفاقهای سینمایی و نیز اجتماعی مطرح میکرد. او که همیشه نسبت به ممیزیهای زیاد گلهمند بود، سال ۱۳۹۴ در مراسم یادبود هنرمندان درگذشته گفت: ما به طرز ظالمانهای پیر میشویم. حذفها ما را دقمرگ میکند و ما را میمیراند. ما اگر در ۹۰ سالگی هم بمیریم، جوانمرگ شدهایم. بیشتر مرگ و میرهای هنرمندان در میانسالی بوده، همه پیر میشوند و میمیرند.
او تیرماه سال ۱۳۹۹ در گفتوگویی با ایسنا گفته بود: سخت غرق نوشتن یک قصه هستم. تاکید میکنم قصه، نه فیلمنامه. نوشتن این قصه چنان غرقم کرده که مدتهاست نه کتاب خواندهام و نه فیلم دیدهام. نوشتن برای من که نسبت به زبان فارسی حساسیت دارم بسیار زجرآور و با نهایت وسواس انجام میشود و البته به همان میزان که زجرآور است، لذتبخش هم هست.
کیومرث پوراحمد در سالهای گذشته بخشی از داشتههای سینمایی خود مانند جوایز جشنوارههای داخلی و بینالمللی، لوح تقدیر و سپاس، دیپلم افتخار، لوازم و اکساسوار صحنه، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره آسیا پاسفیک سال ۲۰۰۷ برای ساخت فیلم «اتوبوس شب»، جایزه مروارید شرق جشنواره نپانگ مالزی برای ساخت فیلم «خواهران غریب»، وصیت نامه «پروین دخت یزدانیان» مادرش و بازیگر نقش «بی بی» در مجموعه تلویزیونی«قصه های مجید» و سیمرغهای بلورین جشنواره فیلم فجر را سال ۱۳۸۷، به موزه سینما اهدا کرد.
گواهی عضویت پوراحمد در آکادمی جشنواره آسیاپاسفیک، نمونه قراردادهای کاری برای ساخت سریال هایی چون «سرنخ» و «پرانتز باز» و فیلمهایی که کارگردانی کرده است از جمله اهداییهای این فیلمساز به موزه سینما است. غرفه کیومرث پوراحمد در تالار معاصران موزه سینما قرار دارد.
کیومرث پوراحمد دیروز دارفانی را وداع گفت، نخست، برخی از شبکههای فضای مجازی خبر خودکشی او را که باعث مرگ شده است منتشر کردند، باور پذیر نبود، چرا که یک شخصیت فرهنگی و هنری هرچند دغدغه و گرههای ذهنی و فکری داشته باشد، در جامعهای که در آن زندگی میکند، پوچی و پوچگرایی معنا ندارد و انتظار و توقع نمیرود از چنین آدمهایی که دست به چنین کاری بزنند. اما ظاهر امر اینگونه نشان میدهد که کارگردان نام آشنای ایران که فیلمهایی چون خواهران غریب، شب یلدا، اتوبوس شب و سریالهایی چون قصههای مجید ساخته است، دست به خودشکی زده و به همین دلیل جان باخته است. دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان در همین زمینه گفته است: بررسیهای اولیه بازپرس حکایت از خودکشی کیومرت پوراحمد دارد. سید مهدی فلاح میری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با تأیید خبر فوت کیومرث پوراحمد گفت: بهمحض دریافت گزارش، بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شدند و با بررسیهای اولیه نظر بر خودکشی این کارگردان سینما داشتند که واکاوی جزئیات، مستلزم رسیدگی دقیق قضایی است. وی افزود: کیومرث پوراحمد ساعت یک بامداد روز چهارشنبه مورخ ۱۶/۱/۱۴۰۲ در یکی از واحدهای دهکده ساحلی انزلی فوت کرده است.
دادستان مرکز استان در ادامه اظهار داشت: در زمان حاضر جسد به پزشکی قانونی انتقال داده شد تا علت تامه مرگ بررسی شود که خبر تکمیلی متعاقباً اطلاعرسانی میشود.
یافتههای پلیس نیز حاکی است کنار پیکر مرحوم پوراحمد دست نوشتهای پیدا شده که حکایت از اقدام به خودکشی او دارد.
«به همسرش توصیه کرده بود که سنگ قبرش کوچکترین سنگ قبر موجود باشد و با خط خوش شکسته نستعلیق فقط بنویسد: کیومرث پوراحمد و زیر اسمش دو تا تاریخ ، ۲۵ آذر ماه ۱۳۲۸ و زیر آن هزار و سیصد و فلان فلان. نه یک کلمه کم و نه بیش! اما عمر او به ۱۴۰۰ هم رسید و تاریخ مرگ او ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ حک میشود.
پروردگار مرحوم کیومرث پوراحمد را بیامرزد، روزنامه سیاست روز درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت میگوید.
کیومرث پوراحمد در حالی دیروز زندگی را بدرود گفت که آخرین حضورش در سینما،جای خالی او در جشنواره فجر سال گذشته و نشست خبری فیلمش بود.
این فیلمساز مطرح سینما که آثاری ماندگار در سینما خلق کرده، سال ۱۴۰۱ فیلم سینمایی «پرونده باز است» را ساخت؛ فیلمی که بدون حضور او در جشنواره فجر نمایش داده شد و در نشست مطبوعاتی فیلم در روز ۱۴ بهمن هم گفته شد که «پرونده باز است» آخرین اثر سینمایی این کارگردان خواهد بود. اگرچه معمولا این تصمیمها جدی نمیشود اما با پایان زندگی پوراحمد، کارنامه فیلمسازی او برای همیشه بسته شد.
او سال ۱۴۰۰ درباره آخرین فیلمش گفته بود: فیلم جدیدم برخلاف آنچه این روزها منتشر میشود، جنایی نیست و همان طور که در پروانه ساخت آن در سایت وزارت ارشاد نوشته شده است، یک ملودرام اجتماعی است و نمیدانم چرا نوشتهاند که من میخواهم فیلم جنایی بسازم! من که در سریال «سرنخ» که یک سریال پلیسی بود، حتی سکانسی نداشتم که قطره خونی نشان بدهم و اسلحهای بکشم، چگونه میتوانم فیلم جنایی بسازم!
«پرونده باز است» به موضوع قتل از سوی یک نوجوان میپردازد و نیز فضای رسانهای را با ایفای نقش یک خبرنگار به تصویر کشیده بود. همین موضوع در نشست خبری فیلم بستر طرح یک سری سوالهای انتقادی شد که تهیهکننده (علی قائممقامی) در اینباره با اشاره به اینکه فیلمنامه به تایید قوه قضائیه رسیده بود، توضیح داد: این فیلم، داستانی از سال ۱۳۹۰ را نمایش میدهد که در آن مقطع این همه خبرگزاری و کانال و... نبوده است. نکته دیگر اینکه ماجرا براساس قانون آن سال است. قانونی که در سال ۱۳۹۲ عوض شد و ما به خاطر همین، اول فیلم میگوییم که داستان این فیلم در ۱۱ سال پیش اتفاق میافتد.
کارگردان فیلمهای «شب یلدا» و «خواهران غریب» در طول این سالها اظهارنظرهای گوناگونی به اتفاقهای سینمایی و نیز اجتماعی مطرح میکرد. او که همیشه نسبت به ممیزیهای زیاد گلهمند بود، سال ۱۳۹۴ در مراسم یادبود هنرمندان درگذشته گفت: ما به طرز ظالمانهای پیر میشویم. حذفها ما را دقمرگ میکند و ما را میمیراند. ما اگر در ۹۰ سالگی هم بمیریم، جوانمرگ شدهایم. بیشتر مرگ و میرهای هنرمندان در میانسالی بوده، همه پیر میشوند و میمیرند.
او تیرماه سال ۱۳۹۹ در گفتوگویی با ایسنا گفته بود: سخت غرق نوشتن یک قصه هستم. تاکید میکنم قصه، نه فیلمنامه. نوشتن این قصه چنان غرقم کرده که مدتهاست نه کتاب خواندهام و نه فیلم دیدهام. نوشتن برای من که نسبت به زبان فارسی حساسیت دارم بسیار زجرآور و با نهایت وسواس انجام میشود و البته به همان میزان که زجرآور است، لذتبخش هم هست.
کیومرث پوراحمد در سالهای گذشته بخشی از داشتههای سینمایی خود مانند جوایز جشنوارههای داخلی و بینالمللی، لوح تقدیر و سپاس، دیپلم افتخار، لوازم و اکساسوار صحنه، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره آسیا پاسفیک سال ۲۰۰۷ برای ساخت فیلم «اتوبوس شب»، جایزه مروارید شرق جشنواره نپانگ مالزی برای ساخت فیلم «خواهران غریب»، وصیت نامه «پروین دخت یزدانیان» مادرش و بازیگر نقش «بی بی» در مجموعه تلویزیونی«قصه های مجید» و سیمرغهای بلورین جشنواره فیلم فجر را سال ۱۳۸۷، به موزه سینما اهدا کرد.
گواهی عضویت پوراحمد در آکادمی جشنواره آسیاپاسفیک، نمونه قراردادهای کاری برای ساخت سریال هایی چون «سرنخ» و «پرانتز باز» و فیلمهایی که کارگردانی کرده است از جمله اهداییهای این فیلمساز به موزه سینما است. غرفه کیومرث پوراحمد در تالار معاصران موزه سینما قرار دارد.