شناسهٔ خبر: 59524050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بحران در رژیم صهیونیستی ادامه دارد

اسرائیل در برزخ بین فروپاشی و جنگ داخلی

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
اشاره
رژیم صهیونیستی روزهای حساسی را سپری می‌کند که در تاریخ منحوس این رژیم تا کنون سابقه نداشته است؛ طرح اصلاحات قضایی ارائه شده از سوی نتانیاهو که به گفته مخالفان هدف اصلی آن قبضه کامل اختیارات از سوی نتانیاهو و فرار از محاکمه به اتهام فساد است؛ با مخالفت شدید جامعه چند پاره صهیونیستی مواجه شده و دامنه اعتراضات به پلیس، نیروهای امنیتی و حتی ارتش این رژیم نیز رسیده است. هفته گذشته با گسترش اعتراضات نتانیاهو اعلام کرد که این طرح را موقتاً به حالت تعلیق درآورده است اما مخالفان با حضور میلیونی در خیابان‌ها اعلام کردند که به نتانیاهو اعتمادی ندارند. از سوی دیگر با تشدید بحران داخلی در فلسطین اشغالی این روزها زمزمه‌های فروپاشی و جنگ داخلی بیش از پیش در رسانه‌های رژیم صهیونیستی و از سوی کارشناسان و مقامات بلند پایه صهیونیستی مطرح می‌شود. گزارش پیش رو نگاهی می‌اندازیم به ریشه‌های بحران کنونی و برخی از چالش‌ها و بحران‌های دیگر رژیم صهیونیستی که بحران کنونی را تشدید کرده است.
سرویس خارجی کیهان
 
ریشه‌های بحران کنونی
این روزها رژیم صهیونیستی درگیر شدیدترین بحران وجودی خود طی چند دهه گذشته است. گفته می‌شود جرقه‌های بحران کنونی به دنبال روی کارآمدن دولت راست افراطی نتانیاهو و اصرار وی بر انجام اصلاحات قضایی بوده است اما ریشه‌های بحران بسیار عمیق‌تر از این مباحث است. در اواخر پاییز 1401، پنجمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در کمتر از چهار سال گذشته برگزار شد و نتایج آن منجر به ایجاد راست افراطی‌ترین کابینه در تاریخ منحوس 74 ساله رژیم صهیونیستی شد. «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود با احزاب مذهبی صهیونیستی و فراارتدوکس ائتلاف کرد و اکثریت 64 را در کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) با 120 عضو را به دست آورد. یکی از اقدامات اصلی دولت افراطی نتانیاهو محدود کردن اختیارات و قدرت دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی بود.
 از دهه ۱۹۹۰، قدرت قوه قضائیه در برابر سایر نهادهای حاکم بر رژیم اسرائیل به‌تدریج و به طرز چشمگیری رو به فزونی گذاشت. دلیل این افزایش قدرت دستگاه قضائی این بود که «آهارون باراک»، رئیس‌وقت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی (۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶) معتقد بود که« در غیاب قانون اساسی مکتوب، استقلال قضائی تنها ضمانت اجرای حقوق مدنی و مدافعان حقوق بشر در اسرائیل خواهد بود» و به همین دلیل هیچ موضوع تصمیم‌گیری کلانی در رژیم صهیونیستی نباید خارج از صلاحیت دادگاه‌ها باشد. مجموعه اصلاحات آهارون باراک نه‌تنها باعث افزایش استقلال قضائی شد بلکه باعث شد تا دیوان عالی رژیم اسرائیل تمامی تصمیمات و اقدامات قوه مجریه و ارتش این رژیم را رصد کند تا اطمینان حاصل کند که این تصمیمات معقول و متناسب با یک موقعیت خاص بوده و به شیوه‌ای مناسب اعمال شده است.
اما اقدامات کنونی دستگاه قضایی اسرائیل در محدود کردن فعالیت وزرای افراطی این رژیم و ایراد اتهام فساد مالی و فرار مالیاتی به برخی از وزرای دولت صهیونیستی واکنش جناح راست و افراطی و ارتدوکسی اسرائیل را برانگیخت و باعث شد تا «بنیامین نتانیاهو»، «رووین ریولی»، وزیر دادگستری خود را مأمور انجام اصلاحاتی در سیستم قضائی این رژیم به‌منظور معکوس کردن اختیارات گسترده آن به نفع قوه مجریه و مقننه کرد. لایحه پیشنهادی دولت نتانیاهو نه‌تنها استقلال قضائی و احکام دادگاه عالی علیه دولت و کنست را محدود می‌کند، بلکه نفوذ سیاستمداران بر انتخاب قضات را افزایش می‌دهد. بسیاری از منتقدان این اصلاحات را سیاسی کردن سیستم قضائی و سلب تقریباً تمام ابزارهای کنترل‌ و تعادل‌های قدرت در سرمین‌های اشغالی می‌دانند. مهم‌ترین بند این لایحه بند «لغو» است که سیستم قضائی را مقهور قوه مقننه و دولت می‌کند. این بند به کنست اجازه می‌دهد با رأی مخالف اکثریت نمایندگان پارلمان، یک تصمیم قضائی را لغو کند، ازآنجایی‌که دولت همیشه دارای اکثریت نمایندگان است که از آن حمایت می‌کنند، این بدان معناست که تقریباً هر دولتی در سرزمین‌های اشغالی می‌تواند مانع تصمیم‌های قضائی شود که باب میلش نیست.
 بحران کنونی باعث قطبی‌‌‌سازی و شکاف سیاسی و اجتماعی بی‌سابقه‌ای در اسرائیل شده است. درحالی‌که موافقین اصلاحات که عمدتاً از مذهبی‌ها و راست‌گرایان افراطی اسرائیل هستند، دادگاه عالی اسرائیل را متهم به استفاده ابزاری از قدرت خود به نفع چپ گرایان می‌کنند در مقابل مخالفان لایحه بازنگری قضائی استدلال می‌کنند که هدف از طرح اصلاحات قضایی، کنترل کامل کابینه بر انتصاب قضات از جمله قضات دادگاه عالی است و قدرت این دادگاه را برای لغو قوانین به شدت محدود می‌کند و کنست (پارلمان) را قادر می‌سازد دوباره تنها با اکثریت ۶۱ رای، قوانینی که دادگاه لغو کرده، مجدداً تصویب کند و این یعنی کابینه و راست‌گراهای حاکم به قدرت بلا منازع در مناسبات داخلی در دوران نتانیاهو تبدیل می‌شوند. به گفته «ایستر حایوت»، رئیس‌دادگاه عالی رژیم صهیونیستی «این طرح درهم شکستن دستگاه قضایی است» از دیگر دلایل معترضان برای مخالفت با این طرح این است که در صورت اجرای آن، قانون مصونیت اعضای کنست، وزیران و نخست‌وزیر به گونه‌ای تغییر می‌کند که آنها با خطراتی نظیر بازجویی و محاکمه در دوره تصدی مناصب مواجه نشوند؛ این همان گذرگاهی است که نتانیاهو تلاش می‌کند تا با ایجاد آن از احتمال محاکمه‌اش در دادگاه به جرم فساد جلوگیری کند، موضوعی که چند سال است‌گریبانگیر او شده است..بسیاری از صهیونیست‌های معترض دولت افراطی و دست راستی نتانیاهو را دولتی فاسد و مرکز بازپروری جنایتکاران قلمداد می‌کنند که نیات شوم و واقعی خود برای نجات نتانیاهو از محاکمه را پشت لایحه اصلاحات قانون اساسی پنهان می‌کند. احزاب مخالف معتقدند نتانیاهو از اساس به دلیل اینکه دست‌کم در پنج پرونده قضایی با اتهام‌هایی همچون «سوءاستفاده از قدرت»، «سوءاستفاده از اعتماد عمومی»، «دریافت رشوه» و «کلاهبرداری» روبه‌روست، وزارت دادگستری را به انجام اصلاحات قضایی موظف کرده است.
طی چند ماه گذشته و به دنبال ارائه این لایحه به پارلمان رژیم صهیونیستی صدها هزار صهیونیست هر هفته به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود را با این طرح ابراز کرده‌اند. نظامیان صهیونیست نیز مخالف طرح کنونی هستند و طی چند هفته گذشته صدها نیروی امنیتی این رژیم در مخالفت با این اصلاحات استعفا کرده‌اند. مهم‌ترین تفاوت اعتراضات اخیر با اعتراض‌های قبلی این است که اعتراض‌های کنونی تنها در کف خیابان‌ها دنبال نمی‌شود؛ بلکه از خیابان به ساختارهای رسمی، سازمان‌های حکومتی و حتی نهادهای امنیتی و نظامی هم سرایت کرده است به گونه‌ای که گروه بزرگی از فعالان اقتصادی، از جمله مدیران بانک‌ها، صاحبان شرکت‌های بزرگ فناوری، قضات ارشد پیشین، مشاوران امنیت ملی پیشین و اقتصاددانان نیز نسبت به پیامدهای اقتصادی منفی طرح تغییرات قضایی هشدار داده و خواستار توقف این روند شده‌اند.برخی از شرکت‌های فناوری و صاحبان سرمایه در دو ماه اخیر روند خارج‌کردن سرمایه خود از اسرائیل را آغاز کرده‌ و برخی از اسرائیلی‌های مخالف گفته‌اند در فکر زندگی در کشور دیگری هستنددر این میان، اقتصاد اسرائیل در نتیجه این بحران تحت تاثیر قرار گرفته و ارزش «شِکِل» واحد پول اسرائیل، در برابر ارزهای خارجی کاهش یافته است.همچنین برای نخستین‌بار حتی سران پیشین موساد، از جمله «یوصی کوهن» نیز در یک نامه انتقادی خواستار توقف پرونده اصلاحات قضایی شده‌اند.فراتر از این، رسانه‌های اسرائیلی خبر داده‌اند موساد حتی به کارشناسان خود اجازه داده، اگر مخالف اصلاحات قضایی هستند، در اعتراض‌های مردمی شرکت کنند. همچنین انتشار اخباری از تمرد برخی از نیروهای ارتشی ذخیره اسرائیل از فرمان‌ها به دلیل پرونده اصلاحات قضایی برای کابینه نتانیاهو شوکه‌کننده بوده است.گروهی از خلبانان ذخیره ارتش اعلام کرده‌اند دیگر حاضر به شرکت در دوره‌های تمرینی نیستند و تا پروژه اصلاحات قضایی کنار گذاشته نشود، در ارتش خدمت نخواهند کرد. انتشار این خبر باعث شد «یوآو گالانت» وزیر دفاع از واحد متمرد بازدید کرده و وظایف آنها را گوشزد کند. همچنین «بنیامین نتانیاهو» در یک سخنرانی این گروه را خطاب قرار داد و اعلام کرد عدم فرمانبرداری در ارتش غیرقابل تحمل است.با این وجود، یک روز بعد وقتی «هرتصی‌هالوی» فرمانده کل ارتش رژیم صهیونیستی با خلبانان ذخیره دیدار کرد؛ آنها با پافشاری بر مواضع خود به او خبر دادند در صورت تصویب لایحه اصلاحات قضایی به همکاری با ارتش اسرائیل پایان خواهند داد.
 اظهارات اخیر وزیر جنگ کابینه تل‌آویو نیز در انتقاد از طرح جنجالی اصلاحات قضایی، باعث شد تا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز یک‌شنبه 26 مارس (6 فروردین) او را از کار برکنار کند. با این وجود خبرگزاری رویترز روز سه شنبه(8 فروردین) به نقل از منابع مطلع خبر داد که «یوآف گالانت» وزیر جنگ برکنار شده رژیم صهیونیستی به پست خود باز می‌گردد. ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی نیز ضمن محکومیت اقدام «بنیامین نتانیاهو» در برکناری وزیر جنگ کابینه، درباره ترس بزرگ و اتفاقات خطرناکی که در انتظار آن‌هاست، هشدار دادند. طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، این ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی حمایت خود را از گالانت اعلام و تاکید کردند که ناامیدی و ترس عمیقی از آینده تحولات دارند.شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی یک نظرسنجی را بین تعدادی از افسران و ژنرال‌های ارشد انجام داده که نتایج آن ترس و نگرانی اشغالگران را تأیید می‌کند؛ این شبکه در گزارش خود نوشت: «اسرائیلی‌ها باید شب‌ را مضطرب بخوابند، زیرا اتفاقات خطرناک و ترسناک در انتظار آن‌هاست» «آمی آیالون»، رئیس‌سابق سرویس امنیت عمومی شاباک در این باره تصریح کرد: «نتانیاهو گام بزرگ دیگری در راه خود برای انحلال ارتش و آسیب رساندن به امنیت کشور برمی‌دارد. گالانت بهتر از هر شخص دیگری روند خطرناک رهبری شده توسط دولت را درک کرد».
با تشدید اعتراضات و حتی محاصره خانه نتانیاهو از سوی نظامیان معترض و تمرد نیروهای امنیتی صهیونیستی از مقابله با معترضان و پیوستن آنها به اعتراضات «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در یک پیام صوتی از «بنیامین نتانیاهو» خواست تا تصویب قانونی این طرح بحث برانگیز را متوقف کند. او اذعان کرده بود که «اسرائیل در خطرناک‌ترین نقطه وجود خود از زمان جنگ اکتبر با مصر در سال ۱۹۷۳ به سر می‌برد» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز بعد از فشارهای فراوان و رایزنی‌های گسترده با رهبران ائتلافش، از توقف طرح جنجالی خود درباره سیستم قضایی این رژیم خبر داد و گفت: «تصمیم گرفتم که طرح تغییرات در سیستم قضایی را متوقف کنم و به گفت‌وگو فرصت دهم».
نتانیاهو دوشنبه شب (9 فروردین) در یک نطق تلویزیونی گفت: «تصمیم گرفتم برای حصول یک توافق گسترده که از مسئولیت ملی سرچشمه می‌گیرد و جلوگیری از چند دستگی بین اسرائیلی‌ها، رای کنست درباره قانون تغییرات قضایی را به حالت تعلیق درآورم.وی تاکید کرد «رای تغییرات قضایی را به تعویق می‌اندازیم اما هرگز از آن دست نمی‌کشیم».در همین حال «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌رژیم صهیونیستی با بیان اینکه زمان شروع گفت‌وگوی جدی برای کاهش تنش فرا رسیده است، گفت: «جنگ داخلی بین اسرائیلی‌ها را نمی‌پذیریم»با این وجود  رهبران جنبش اعتراضی در سرزمین‌های اشغالی به این عقب‌نشینی نتانیاهو اکتفا نکرده و خواستار ادامه مبارزه در خیابان‌ها و عدم تسلیم شده‌اند؛ آنها در این باره تصریح کردند که اعتمادی به اظهارات نخست‌وزیر کابینه ندارند و در خیابان خواهند ماند.
شامگاه شنبه (12 فروردین) نیز براي سيزدهمين هفته پياپي بارديگر صدها هزار نفر از ساكنان مناطق اشغالي فلسطين به خيابان‌ها ريختند و خواستار توقف و لغو كامل طرح نتانياهو براي تغييرات قضايي شدند. تايمز اسرائيل جمعيت معترضان را حدود نيم ميليون نفر عنوان كردكه از اواخر روز شنبه تا بامداد يكشنبه خيابان‌هاي تل آويو، حيفا، بيت المقدس و ديگر مناطق را زير فريادهاي ضدنتانياهو به تصرف در آوردند. «بن‌گویر» و «اصموطریچ» دو عضو افراطی دولت ائتلافی نتانیاهو پیش از این تهدید کرده بوده که اگر لایحه مزبور کنار گذاشته شود استعفا خواهند داد و شاید از ائتلاف خارج شوند که در این صورت کابینه نتانیاهو از اکثریت خواهد افتاد.
در سراشیبی سقوط
بحران کنونی به تنش‌های بی‌سابقه سیاسی، اجتماعی، امنیتی و افول اقتصادي، فرار سرمايه و كاهش ارزش پول رژيم صهيونيستي منجر شده و بسياري از اقتصاددانان و فعالان اقتصادي وضعيت فعلي را سراشيبي به سوي تشدید بحران مي دانند. مجموعه اين بحران‌ها وقتي بدتر و شديدتر به نظر مي‌رسد که رسانه‌ها، مقامات سیاسی و حتی نظامی رژیم صهیونیستی از احتمال فروپاشی این رژیم سخن می‌گویند.این مسئله زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که به این واقعیت توجه شود که پیش از این هیچ گاه مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی چنین هشدارهایی را مطرح نمی‌کردند. همه آنها معترفند رژیم اسرائیل لحظات سرنوشت‌‌‌سازی را تجربه می‌کند و احتمال اینکه به سرنوشت حکومت‌های یهودی قبلی دچار شود بسیار زیاد است. 
بدون ترديد، اسحاق هرتزوگ، رئيس رژيم صهيونيستي ركورددار مجموعه هشدارهاي فروپاشي اين رژيم طي چند ماه گذشته بوده است. هرتزوگ در 5 ماه گذشته كه نتانياهو به قدرت بازگشته است، شش بار درباره احتمال فروپاشي داخلي به‌دليل تشديد اختلافات هشدار داده است. وی اسفند ماه گذشته در جريان یک مراسم رسمی اوضاع مناطق اشغالي را بسیار پرخطر توصيف كرد و گفت: «خطر فروپاشي جدي است.» هرتزوگ با اشاره به طرح‌هاي كابينه تندرو نتانياهو، اين طرح‌ها و برنامه‌ها را باعث ايجاد بحران‌هاي سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در تل‌آويو دانست و گفت: «ما در وضعیت بدی قرار گرفته‌ایم و درگیری‌های داخلی ممکن است منجر به گسسته و تكه تكه شدن ما شود، ما باید برای خلاصی از این بحران، هرچه سریع‌تر به توافق برسیم.» 
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه خطاب به اسرائیلی‌ها اعلام کرد: «اکنون اسرائیل در برابر یک آزمون واقعی و یک مرحله تاریخی ایستاده است که یا باید ادامه دهد و یا اینکه به دوره هرج‌ومرج برگردد، زیرا امروز اسرائیل شاهد یک وضعیت بی‌سابقه و در آستانه فروپاشی است. اکنون در برابر مرحله سرنوشت‌‌‌سازی هستیم. اسرائیل پیش از این دو بار تجزیه شده است که اولین دوره تجزیه آن به‌دلیل درگیری‌های داخلی در دهه هفتاد عمر آن و دومین بار در دهه ۸۰ عمر اسرائیل بود و ما در دوران سوم زندگی می‌کنیم.» نفتالی بنت این اظهارات را در ژوئن ۲۰۲۲ از طریق یک فراخوان ۲۷صفحه‌ای برای جامعه صهیونیستی مطرح کرد و هشدار داد که اسرائیل با خطر فروپاشی مواجه است. 
«بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از دیگر مقامات برجسته این رژیم بود که درباره آینده اسرائیل ابراز نگرانی کرده گفت که «به‌دلیل از دست رفتن حاکمیت اسرائیل در مناطق النقب و الجلیل وزنه جمعیتی فلسطینیان افزایش می‌یابد. ممکن است مساحت اسرائیل از نظر جغرافیایی بسیار کوچک شود و تنها به شهرهای الخضیره در جنوب حیفا و غدیرا در جنوب تل‌آویو محدود گردد. » «ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با انتشار مقاله‌ای در یک رسانه صهیونیستی ترس خود را از نابودی اسرائیل قبل از هشتادمین سالگرد تأسیس آن این‌گونه بیان می‌کند:
«یهودیان تاکنون بیش از ۸۰ سال حکومت نکرده‌اند. حکومت فعلی اسرائیل نیز در آستانه ورود به دهه هشتم عمر خود است و این نگرانی وجود دارد که نفرین دهه هشتم‌گریبان حکومت فعلی اسرائیل را بگیرد.»
«تامیر پاردو» رئیس‌ سابق سرویس جاسوسی موساد دیگر مقام صهیونیست است که در جریان یک سخنرانی در دانشگاه تل‌آویو تأکید کرد:« در حالی که صحبت‌های زیادی درباره تهدیدات بزرگ پیشِ‌روی اسرائیل مطرح می‌شود اما بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل خود اسرائیلی‌ها هستند و سازوکار خودویرانگری در جامعه اسرائیل طی سال‌های اخیر کامل شده است و اسرائیل یک جامعه خودویرانگر است، واقعیت آن است که جامعه اسرائیلی چندپارچه شده است و شکاف‌ها همچنان ادامه دارد و اسرائیلی‌ها دچار خودباختگی شده‌اند.» وی در این سخنرانی اذعان کرد که فروپاشی این رژیم نیازی به دشمن خارجي يا ایران ندارد. 
«یگان بن نون» نویسنده صهیونیست در این زمینه می‌نویسد:« بیشتر اسرائیلی‌ها دارای نشانه‌هایی از اضطراب هستند که بیانگر ناامیدی آنهاست، به‌دلیل همین نگرانی بسیاری از اسرائیلی‌ها برای تأمین آینده فرزندانشان به‌دنبال گرفتن اقامت در کشورهای خارجی هستند.برخی از اسرائیلی‌ها با صدای بلند می‌گویند که اسرائیل برای مدت طولانی وجود نخواهد داشت و تأسیس این رژیم بر پایه یک ماجراجویی ناموفق بود، بنابراین اسرائیلی‌ها در وضعیت بدبینانه‌ای به‌سر می‌برند و به یکدیگر توصیه می‌کنند که قبل از وقوع این فاجعه فرار کنند.»
ژنرال« اسحاق برک»، کمیسر سابق شکایات سربازان و فرمانده دانشکده‌های نظامی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «اسرائیل در مسیر نابودی است و در هر جنگ آینده، متحمل خسارات سنگینی خواهد شد. اسرائیل برای هیچ جنگی در آینده که ممکن است در بیش از یک جبهه رخ دهد، آماده نیست و چنین جنگ‌های چند جبهه‌ای، اسرائیل را چندین دهه به عقب خواهد برد.» مقام سابق مسئول کمیته شکایات ارتش با بیان اینکه جنگ‌های بعدی علیه اسرائیل در جبهه داخلی است، اظهار کرد که «تل‌آویو شاهد جنگ‌های بی‌سابقه‌ای از نظر میزان خسارات احتمالی خواهد بود».بریک با تاکید بر اینکه جنگ‌های آینده شاهد سقوط هزاران موشک، پهپاد و موشک‌های نقطه‌زن در جبهه داخلی اسرائیل خواهد بود، تصریح کرد: «اگر جنگ در بیش از یک جبهه رخ دهد، اسرائیل متحمل خسارات زیادی خواهد شد و آنچه شهرک‌نشینان در این جنگ‌ها تجربه خواهند کرد، مشابه آن را تجربه نکرده‌اند.»
 «گادی آیزنکوت» رئیس‌ سابق ستاد مشترک ارتش هشدار داده است که «اسرائیل برهه امنیتی بسیار سختی را پشت سر می‌گذارد، و این دوره خطرناک‌ترین دوره از زمان جنگ ششم اکتبر ۱۹۷۳ تاکنون است». «یوفال دیسکین» رئیس‌سابق دستگاه امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» از احتمال فروپاشی این رژیم در آینده نزدیک خبر داده است. دیسکین از علل و عوامل داخلی پرده برداشت که ممکن است باعث زوال و نیستی رژیم صهیونیستی شوند. رئیس‌‌سابق «شاباک» در مقاله خود که با عنوان «با این سبک برای ما کابینه‌ای باقی نخواهد ماند» پیش‌بینی کرد که «اسرائیل تا نسل آینده باقی نخواهد ماند.» 
 دیسکین توضیح داد که بخش عمده فشار اقتصادی و نظامی در اسرائیل فقط بر دوش ۳۰ درصد صهیونیست‌ها سنگینی می‌کند و با چنین رویکردی اسرائیل در آینده از مشکلات داخلی در امان نخواهد ماند و همه‌گیری «ویروس کرونا» نقاط ضعف داخلی این رژیم را برملا کرد. این مقام امنیتی سابق صهیونیست از انسجام اجتماعی و انعطاف اقتصادی و قدرت نظامی و امنیتی این رژیم سؤال کرد که نشان می‌دهد موجودیت صهیونیست‌ها برای نسل آینده تضمین شده است یا خیر. وی ادامه داد که خطر فراروی اسرائیل پرونده هسته‌ای ایران و یا «حزب‌الله لبنان» و یا به اصطلاح خودش «اسلام رادیکال» نیست، بلکه در واقع این رویکردهای داخلی و مشکلات ساختاری است که خطر واقعی فراروی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند.
«آری شاویت» تحلیلگر پایگاه اطلاع‌رسانی ماکورریشیون در یادداشتی نوشته است «هر کسی که تاکنون متوجه نشده است باید بفهمد که اسرائیل اکنون در مقابل یک خطر وجودی و حیاتی قرار گرفته است، زیرا در حالی که حماس به ما حمله می‌کند، مشکلات داخلی نیز‌گریبان ما را گرفته و با بحران داخلی هم دست و پنجه نرم می‌کنیم. امروز گرچه، حماس، حزب‌الله و ایران برای ما خطرساز هستند، اما چند دستگی و بحران‌های داخلی ما را به شکلی حقیقی تهدید به فروپاشی می‌کند. امروز مشکلات داخلی آینده اسرائیل را در‌هاله‌ای از ابهام فرو برده است در حالی که سایه جنگ داخلی هر لحظه بیشتر می‌شود و اگر کاری نکنیم به سادگی و شفافیت باید گفت که اسرائیل فرو خواهد پاشید.» 
«رانی دانیل» تحلیلگر نظامی و افراطی صهیونیست، نیز که از افراد نزدیک به فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی است گفته است: «من مطمئن نیستم که فرزندانم در این‌جا، آینده‌ای داشته باشند و گمان نمی‌کنم که آنها در این‌جا بمانند» «بنی موریس» مورخ اسرائیلی نوشته است: «طی چند سال آینده اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد و یهودیان در این سرزمین به اقلیت تبدیل، طرد یا کشته می‌شوند و خوش‌شانس کسی است که به آمریکا و اروپا فرار کند».‌ 
« آلون بن دیوید» تحلیلگر روزنامه معاریو نیز در یادداشتی نوشت:« احتمال موفقیت پلیس در حل کشمکش‌های داخلی شکل گرفته در جامعه (صهیونیستی) بسیار کم است و با توجه به سناریوهای بدبینانه موجود، ارتش بهتر است هرچه زودتر خود را برای ورود به صحنه یک جنگ خانگی آماده کند.» به اعتقاد این تحلیلگر صهیونیست، در میان خطرهای مختلفی که اسرائیل را از هر سو تهدید می‌کند، خطر بزرگ‌تر و پر اهمیت تر، رخدادهایی است که در داخل اسرائیل در حال وقوع است. 
افزایش اعتراضات به دولت نتانیاهو و همچنین هشدارها درباره خطر فروپاشی رژیم صهیونیستی رسانه‌های صهیونیستی را نیز دچار وحشت کرده است در همین رابطه روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» ضمن انتقادشدید از رسانه‌‌های عربی در استفاده از اصطلاح «بهار عبری» برای تحولات فعلی تل‌آویو، اعلام کرد که تحلیل‌ها مبنی بر «پایان اسرائیل» را محکوم می‌کنیم.
چالش‌های دولت صهیونیستی
 بحران قانون اساسی تنها چالش این روزهای رژیم صهیونیستی نیست، اسرائیل با چالش‌های متعدد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی رو به رو است که روند فروپاشی این رژیم را تسریع می‌کند.اول، یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های کنونی در جامعه اسرائیل «تبعیض قومی- طبقاتی» است. جامعه‌ صهیونیستی از دو گروه عمده تشکیل می‌شود که ‌«اشکنازی» و «سفاردی» نامیده می‌شوند. «‌اشکنازی‌ها» در تمدن غربی و همچنین دولت رژیم صهیونیستی موقعیت برجسته‌ای یافته‌اند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که شکاف میان سفاردی‌ها و ‌اشکنازی‌ها بیشتر اقتصادی است تا ایدئولوژیک. به همین دلیل، قابل پر کردن است. اما عده‌ای دیگر معتقدند که این نابرابری نهادینه‌شده است. از نظر اقتصادی نیز سیاست‌های کلی به‌گونه‌ای طراحی شده است که منجر به تقویت بنیان اقتصادی‌اشکنازی‌ها و فقر و بیکاری و ناامیدی سفاردی‌ها می‌شود. 
دوم، یکی دیگر از اختلافات اصلی در جامعه صهیونیستی، پیرامون مفاهیمی اساسی مانند یهودیت، صهیونیسم و دولت است. در یک طرف این تضاد، بنیادگرایان مذهبی طرفدار صهیونیسم و در طرف دیگر، سکولارهای منادی پست صهیونیسم قرار دارند. در جامعه صهیونیستی در سه دهه گذشته، گرایش‌های مذهبی تقویت و به تبع آن، شکاف میان مذهبیون و سکولارها نهادینه شده است. در چنین شرایطی، رژیم صهیونیستی قادر نیست منازعات مذهبی را به دلخواه خود مدیریت کند.
سوم، اساس شکل‌گیری رژیم صهیونیستی بر تشویق یهودیان به مهاجرت از سراسر جهان به فلسطین بود. با وجود آنکه صهیونیست‌ها موفق شدند جمعیت زیادی را در رژیم جعلی خود گرد هم بیاورند، اما امروزه این رژیم با پدیده‌ای به نام «مهاجرت معکوس» مواجه شده است. در این پدیده، ساکنان سرزمین‌های ‌اشغالی به‌دلایل مختلف، به‌ویژه ناامنی مستمر و عدم تحقق رؤیای «رفاه اجتماعی»، اسرائیل را ترک می‌‌گویند و به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. یکی از پژوهش‌های صورت‌گرفته در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که طی دو دهه‌ گذشته، یک میلیون صهیونیست سرزمین‌های ‌اشغالی را ترک کرده‌اند. براساس گزارش‌های رسمی این رژیم، در حال حاضر حدود ۷۵۰ الی ۸۵۰ هزار یهودی با تابعیت اسرائیلی در خارج از (فلسطین ‌اشغالی) زندگی می‌کنند. در نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در این مورد، دو عامل «ضعف ایده‌ صهیونیست» و «کاهش امنیت و رفاه اجتماعی» به‌عنوان دو عامل مهم مهاجرت ذکر شده است. از سوی دیگر استقبال یهودیان نیز برای مهاجرت به فلسطین کاهش یافته است. این موضوع برای یک رژیم پادگانی که مبتنی بر جمعیت است در حقیقت یک تهدید وجودی است. این در حالی است که رشد جمعیت فلسطینیان در جغرافیای فلسطین شتاب بیشتری نسبت به جمعیت یهودی دارد. درگیری‌های دوره‌ای میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی نیز سبب شده است تا موجی از «مهاجرت معکوس» در میان ساکنان سکولار و کمتر مذهبی این رژیم شکل بگیرد. 
چهارم، با پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن شکل‌گیری جنبش‌های مقاومت در منطقه مثل حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، حشدالشعبی، جنبش انصارالله و... توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی طی 4 دهه گذشته علی رغم تمامی حمایت‌های نظامی و سیاسی گسترده از سوی اروپا و آمریکا روز به روز تضعیف شده است و این رژیم از سال 2000 تا کنون و به دنبال عقب‌نشینی از جنوب لبنان در هیچ جنگی به پیروزی نرسیده است. در جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و هشت روزه، نیروهای مقاومت از لحاظ در اختیار داشتن تجهیزات نظامی در برابر اسرائیل، اوضاع چندان مناسبی نداشتند، اما با این وجود پیروز شدند. اما در جنگ ۵۱ روزه در سال ۲۰۱۴، اوضاع تغییر کرد و مبارزان فلسطینی با رونمایی از تجهیزات نظامی خود، اسرائیلی‌ها را غافلگیر کردند و شکستی دیگر را متوجه اسرائیل نمودند. نهایتا در سال ۲۰۲۱ در جنگ ۱۱ روزه رژیم صهیونیستی شکست سختی در عملیات سیف‌القدس متحمل شد.
اکنون که گروه‌های مقاومت اعلام نموده‌اند به تسلیحات و موشک‌های پیشرفته‌تری نسبت به قبل دست پیدا کرده‌اند، تهدیدات امنیتی بیش از پیش موجودیت اسرائیل و بقای این رژیم را به چالش خواهد کشید. بی‌شک تهدیدات امنیتی یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت معکوس در اسرائیل است. تضعیف توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی با توجه به فقدان عمق استراتژیک اسرائیل سران این رژیم را به شدت نگران کرده است که در جنگ‌های احتمالی آینده این رژیم با ده‌ها هزار موشک نیروهای مقاومت که تا عمق سرزمین‌های اشغالی را تحت پوشش قرار می‌دهند غافلگیر خواهد شد.
پنجم، فساد در جسم و جان دولت صهیونیستی نفوذ کرده است و به‌سرعت در تمامی بخش‌های آن ریشه دوانده است. چند سال پیش، «الیعازر گولدبرگ» قاضی بازنشسته اسرائیلی که سابقه حضور در مقام ناظر کل رژیم صهیونیستی را نیز در پرونده خود داشته در سخنانی اعتراف کرده بود که فساد به طور گسترده در اسرائیل در حال گسترش است.وی در این باره گفته بود: «فساد به سرعت اسرائیل را به سوی سقوط می‌کشاند و خطر آن از هر خطر سیاسی و یا امنیتی دیگر بیشتر است».براساس تحقیقات مرکز پژوهشی الجزیره، فساد در اسرائیل به تدریج از مواردی که منحصر به شخصیت‌های سیاسی می‌شد، شکل گسترده‌تری به خود گرفته است.در شرایط کنونی فساد تا جایی در جامعه صهیونیستی گسترش پیدا کرده که حتی اثبات پرونده‌های متعدد فساد برای شخصی مثل «بنیامین نتانیاهو» و محکومیت وی از سوی دستگاه قضائی، مانعی برای ادامه حیات سیاسی وی ایجاد نمی‌کند.
«بنیامین نتانیاهو»، «ایهود باراک»، «آریل شارون» و «ایهود اولمرت» از جمله نخست‌وزیران رژیم اسرائیل هستند که به سبب فساد مالی توسط پلیس این رژیم بازجویی شده‌اند. این درحالی است که موشه کاتساو، رئیس‌‌پیشین رژیم صهیونیستی نیز به دلیل فساد اخلاقی روانه زندان شد. «دیوید بن گوریون»، اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم متهم به حمایت از فساد مالی پسرش «عاموس» شده بود. نخست‌وزیرانی که پس از «بن گوریون» قدرت را به دست گرفتند، از جمله «اسحاق رابین» و «مناخیم بگین» نیز با اتهام فساد مالی روبه‌رو شدند. روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نیز اخیرا در گزارشی نوشت: نَه فقط نخست‌وزیران رژیم اسرائیل بلکه بسیاری از اعضای کنست (پارلمان) و وزیران کابینه این رژیم نیز به سبب فساد اقتصادی و اخلاقی بازجویی شده‌اند. این روزنامه صهیونیستی اذعان کرد: فساد با بدنۀ سیاسی رژیم اسرائیل درآمیخته است. هم اکنون نیز «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با چند پرونده فساد مالی روبه‌رو است.
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نیز از گسترش تجاوز و خشونت جنسی علیه زنان در پلیس این رژیم پرده برداشته و نوشته است« شوکه‌کننده‌تر این است که اکثر افسران متجاوز در نهایت تبرئه می‌شوند.» روزنامه «تایمز اسرائیل» می‌افزاید:«موج اتهامات درباره تجاوز افسران بلندپایه به افسران زن زیردست خود در حالی ادامه دارد که در یک مورد اخیر که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، افسر متهم، رابطه نامشروع را پذیرفت، اما دادگاه وی را از اتهام تجاوز تبرئه کرد.»روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی از سوءاستفاده مسئولان زندان‌های رژیم صهیونیستی از نگهبانان زن برای گرفتن اطلاعات از زندانیان خبر داده بود. برخی از زندانبانان زن، از تنها ماندن اجباری خود با برخی زندانیان به دستور افسران مافوق خبر داده بودند.
به گزارش پایگاه صهیونیستی «کیباه»، مشاوران و کارکنان زن پارلمان رژیم صهیونیستی هم به دنبال شدت گرفتن پدیده آزار و اذیت جنسی علیه خود توسط نمایندگان صهیونیست تصمیم گرفتند تا به سکوت خود پایان دهند. آنها  اعلام کردند که درصدد شکایت بردن به مشاور حقوقی پارلمان این رژیم هستند.به نوشته این پایگاه صهیونیستی، نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی از موقعیت سیاسی خود سوءاستفاده می‌کنند تا به کارکنان زن کنست پیشنهاد برای برقراری روابط جنسی بدهند. این پایگاه با اذعان به فساد گسترده اخلاقی در نهادهای رژیم صهیونیستی نوشت که موضوع تعرض و آزار و اذیت جنسی در محل کار به پرونده‌ای پیچیده در بسیاری از «نهادی اسرائیلی» تبدیل شده، اما سرایت این پدیده به پارلمان امری است که کارکنان زن جوانِ آنجا را نگران کرده است.به نوشته این پایگاه، در واقع یکی از مهم‌ترین نهادهای رژیم صهیونیستی «شاهد موارد بی‌وقفه تعرض جنسی از سوی وزیران و نمایندگان کنست است». 
منابع
۱. «چرا مقامات تل‌آویو به نابودی رژیم خود اعتراف می‌کنند» (تسنیم،20 تیر 1401)
۲. چرا آشوب خیابانی، همزاد رژیم صهیونیستی است؟ (مهر، 10 فروردین 1402)
۳. «همه چیز درمورد ناآرامی‌ها در اسرائیل» (ایرنا، 
9 فروردین1402)
۴. «فساد در لانه عنکبوت» (مهر، 8 فروردین 1402)

 

نظر شما