شناسهٔ خبر: 59518156 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در میان محکومیت عربی و اسلامی

اتحادیه عرب درباره حمله اشغالگران به مسجد الاقصی جلسه برگزار می‌کند

حمید محمدطاهری

به دنبال تجاوزات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی اردن، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن و دیگر کشورهای عربی و اسلامی این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار ورود شورای امنیت به این مسئله و توقف این حملات شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای در این باره تأکید کرد: هدف حملات اسرائیل تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی قدس و مقدسات آن است.
وزارت خارجه اردن همچنین خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده اتحادیه عرب برای بررسی حملات اشغالگران به مسجد الاقصی شد.
اتحادیه عرب نیز اعلام کرد که به درخواست اردن بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) جلسه فوق‌العاده‌ای را در این باره برگزار می‌کند.
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و حمله آنها به نمازگزاران فلسطینی و تحصن کنندگان در این مکان مقدس را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: این رفتارهای غیرمسئولانه در اماکن مقدس احساسات مذهبی میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان به ویژه در ماه مبارک رمضان را جریحه‌دار می‌کند.

وی از جامعه بین‌الملل و شورای امنیت خواست که هرچه سریع‌تر به این مسئله ورود کرده و رژیم صهیونیستی را ناگزیر به توقف این تشدید تنش خطرناک کنند.

ابوالغیط در ادامه از کابینه رژیم صهیونیستی نیز خواست که حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کرده و دست از این اقدامات تحریک‌آمیز بردارد.

وی همچنین تأکید کرد: اگر گرایش‌های افراطی که در سیاست کابینه اسرائیل ریشه دوانده است متوقف نشود، در آینده منجر به درگیری‌های گسترده با فلسطینی‌ها خواهد شد.

سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام صهیونیست‌ها تاکید کرد: این تشدید خطرناک تنش، تعرض به مقدسات و آزادی عبادت و همچنین نقض آشکار توافقنامه‌های ژنو و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل است.

سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه مسجد الاقصی و حرم قدسی محل عبادت مسلمانان هستند، از جامعه بین‌المللی خواست که هرچه سریع‌تر برای توقف این نقض‌های مداوم رژیم صهیونیستی وارد عمل شود. این سازمان در ادامه رژیم صهیونیستی را مسئول پیامدهای این اقدامات دانست.

در همین حال، وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله نیز در بیانیه یورش صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد که این اقدامات صهیونیست‌ها مستلزم واکنش قاطع و افزایش مقاومت است تا از تجاوز مجدد به مسجد الاقصی توسط دشمن جلوگیری شود. در این بیانیه آمده است: رژیم اشغالگر مسئول کامل تمام پیامدها و رویدادهایی است که ممکن است از حماقت ادامه‌دار آن ناشی شود.

وزارت خارجه یمن بار دیگر بر حمایت ملت یمن از فلسطینی‌ها و حق مشروع آنها برای دفاع از خودشان در مقابل صهیونیست‌ها تأکید کرد. همچنین در این بیانیه تاکید شده است که این تجاوزات صهیونیستی مایه ننگ کشورهایی است که شوق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را داشتند.

وزارت خارجه یمن در ادامه از کشورهای مذکور خواست که در مواضع خود نسبت به روابط با رژیم صهیونیستی بازنگری کنند. این وزارتخانه همچنین از شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست که به مسئولیتشان در قبال حمایت و حفاظت از ملت فلسطین عمل کنند.

انجمن علمای یمن نیز در بیانیه‌ای از مردم و حکومت‌های عربی و اسلامی خواست مواضع عملی محکمی را اتخاذ کنند که رژیم غاصب صهیونیستی را از انجام این اقدامات بازدارد و به صدور بیانیه محکومیت بسنده نکنند.
این انجمن بر لزوم آمادگی نظامی و توسعه توان نظامی برای تضمین تحقق وعده اخراج اشغالگران و پاکسازی مسجد الاقصی تاکید کرد.
انجمن علمای یمن در ادامه بر اهمیت اقدام و جنبش جهادی، تقویت روحیه برادری و متحد کردن عرصه‌های جهاد و مقاومت در مقابله با دشمن صهیونیستی تاکید کرد.
این انجمن همچنین از کشورهای سازشگر خواست که روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند.

وزارت خارجه عربستان نسبت به یورش شهرک‌نشینان به محوطه‌های مسجد الاقصی ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای این اقدامات را که نابودکننده تلاش‌های صلح و نقض اصول بین‌المللی در احترام به مقدسات دینی خواند، محکوم کرد.

ریاض همچنین قاطعانه با این اقدامات خصمانه مخالفت و حمایت کامل خود را از تلاش‌ها برای پایان اشغالگری و رسیدن به راه حل عادلانه و فراگیر برای مساله فلسطین اعلام کرد.

اردن هم که از زمان جنگ ۱۹۶۷ به عنوان نگهبان اماکن مقدس مسیحیان و مسلمانان بیت‌المقدس عمل می‌کند، یورش «وقیحانه» اسرائیل به محوطه مسجدالاقصی را محکوم کرد.

در همین حال، وزارت خارجه مصر نیز خواستار توقف فوری «حمله آشکار» اسرائیل به نمازگزاران الاقصی شد.

مصر با شدیدترین عبارات این اقدام را محکوم کرد و گفت، چنین صحنه‌های کینه توزانه و محکوم شده و تجاوزهای مکرر به اماکن مقدس احساسات کینه توزی را در میان فلسطینی‌ها و جهان اسلام دامن می‌زند.

وزارت خارجه قطر نیز این اقدامات جنایتکارانه را تنشی مخاطره آمیز و تجاوزی آشکار به اماکن مقدسه و ادامه سیاست یهودی سازی قدس دانست.

این وزارتخانه حمله اسرائیل به مسجد الاقصی و نمازگزارن آنجا را نقض قوانین بین‌المللی و تصمیمات قانونی و نیز تحریک احساسات بیش از ۲ میلیارد مسلمان در جهان دانست.

وزارت خارجه قطر بار دیگر بر موضع ثابت این کشور در موضوع فلسطین و حقوق قانونی مردم آنجا از جمله برپایی شعائر دینی بدون محدودیت و تشکیل کشوری مستقل مطابق مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس تاکید کرد.

همچنین وزارت خارجه ترکیه حمله نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی و بازداشت تعداد زیادی از فلسطینیان را محکوم کرد.

انتهای پیام

نظر شما