شناسهٔ خبر: 59499107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

نسخه جدید شورای رقابت برای بازار خودرو

مقایسه هر خودروی داخلی با سه خودروی مشابه خارجی برای تعیین قیمت جدید / اعلام قیمت‌های جدید خودرو توسط وزارت صمت یا شورای رقابت؟!

سخنگوی شورای رقابت گفت: در زمینه قیمت‌گذاری خودرو، سازمان حمایت بررسی تخصصی انجام داده و هر خودرو را با سه خودروی مشابه خارجی مقایسه و محاسبه کرده و به یک رقمی رسیده است؛ آن عدد در نهایت به شورای رقابت پیشنهاد و در شورا بررسی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی؛ چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰، شورای رقابت، حذف شدن از گردونه قیمت گذاری خودرو را پذیرفت. این شورا در آن تاریخ اعلام کرد: بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شورای رقابت رسما از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده است. مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار، فعلاً بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

سرانجام با گذشت چندین ماه از قیمت‌های کارخانه‌ای خودرو‌ها با فرمول سال ۱۴۰۰ شورای رقابت و پس از بحث‌های مختلف پیرامون عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا، قرار است امروز شورای رقابت برای بازار خودرو نسخه جدید قیمتی ارائه کند.

در این باره، ­سخنگوی شورای رقابت در گفت‌وگویی با اشاره به زیان انباشته خودروسازان به دلیل ثابت نگه داتشن قیمت خودرو‌ها در یکی دو سال اخیر اظهار داشته است: راه‌کار اساسی صنعت خودرو، خصوصی شدن شرکت‌ها و تنظیم بازار با واردات است. سخنگوی شورای رقابت همچنین از اقدامات چند ماه اخیر این شورا برای بررسی مشکلات صنعت خودرو خبر داد و گفت: هدف شورای رقابت، افزایش عرضه خودرو برای تامین بازار و سپس کنترل تقاضاست.

بیشتر بخوانید

وی گفت: در دو سه ماه گذشته، شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی و دعوت از تمامی بخش‌های تخصصی از جمله انجمن ها، دانشکده خودروسازی، مدیران شرکت‌های خودروساز و بخش تخصصی وزارت صمت، سعی کرده است تا سیاست‌های دقیقی را داشته باشد تا خودروساز بتواند تولید را افزایش دهد. وی تاکید کرد: هدف این شورا، افزایش عرضه خودور به شکلی که بازار متعادل شود؛ ضمن اینکه در مرحله اول کنترل تقاضا در دستور کار است.

شجاعی افزود: در زمینه قیمت‌گذاری خودرو، سازمان حمایت بررسی تخصصی انجام داده و هر خودرو را با سه خودروی مشابه خارجی مقایسه و محاسبه کرده و به یک رقمی رسیده است؛ آن عدد در نهایت به شورای رقابت پیشنهاد و در شورا بررسی شده است. ­سخنگوی شورای رقابت در ادامه با اشاره به اینکه قیمت‌های جدید امروز اعلام می‌شود، تاکید کرد: این اعلام قیمت‌های جدید خودرو از سمت وزارت صمت خواهد بود. وی تاکید کرد: قیمت کارخانه‌ای خودرو در چند سال اخیر، غیرعادی پایین نگاه داشته شده و امروز قیمت‌های جدید ابلاغ می‌شود.

پیش از این نیز نایب رییس شورای رقابت در گفت‌وگویی اظهار داشت: برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود، باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودروها درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد، قیمت دیگری را مبتنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودروهای داخلی می‌شود.


بر اساس این گزارش، تاکید سخنگوی شورای رقابت مبنی بر اعلام قیمت‌های جدید خودرو در روز جاری، در حالی است که امروز سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه عصر امروز شورای رقابت اظهار کرده است: جلسه اصلی شورا امروز برگزار خواهد شد و طی این جلسه نتیجه‌گیری‌های کارگروه‌های مختلف در صحن شورا مطرح و رای گیری می‌شود. بعد از اینکه رای گیری شد، پروسه ابلاغ آغاز خواهد شد. وی ادامه داد: در واقع شورای رقابت به دستگاه‌های متولی از جمله سازمان حمایت و وزارت صمت اعلام می‌کند که از منظر شورای قیمت‌های خودروی داخلی و وارداتی می‌تواند به تفکیک اعلام شود. البته به نظر من، اینکه امشب متوقع باشیم که لیستی از قیمت‌ها اعلام شود، نزدیک به واقعیت نیست؛ اما کار‌های اداری و استاندارد‌های لازم انجام و منتج به نتیجه شده است و امروز بررسی می‌شود. 

با توجه به اظهارنظر سخنگوی این شورا مبنی بر اعلام قیمت‌های جدید خودرو توسط وزارت صمت، پیگیری خبرنگار تابناک اقتصادی از وزارت صمت نشان می‌دهد که مسئول اعلام قیمت جدید خودرو، وزارت صمت نیست و شورای رقابت باید قیمت‌های جدید را اعلام کند.

 

نظر شما