شناسهٔ خبر: 59493570 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا به دنبال «ری‌ست» روابط با چین در سایه جنگ اوکراین

سپیده هاشمی

اتحادیه اروپا به دنبال "ری‌ست" روابط با چین است، اگرچه امتناع پکن از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین بر دورنماهای دستیابی به هرگونه سازش چشم‌گیر سایه افکنده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تعداد زیادی از رهبران اروپایی برای گفت‌وگو به پکن سفر کرده‌اند و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورزولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا نیز قرار است به زودی به چین سفر کنند.

سفر کلیدی ماکرون و فون در لاین به دنبال سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، شارل میشل، رئیس شورای اروپا و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به چین صورت می‌گیرد که همگی آنها از دسامبر ۲۰۲۲ میلادی که پکن محدودیت‌های مربوط به کووید ۱۹ را لغو کرد، به این کشور سفر کرده‌اند.

فون در لاین هفته گذشته اذعان کرد که روابط در سال‌های اخیر "غیرصمیمی‌تر و دشوارتر" شده است.

وی افزود: درک یکدیگر با صحبت با یکدیگر آغاز می‌شود.

به گفته یکی از سفرای اروپایی، هدف سفر شارل میشل به چین در دسامبر سال گذشته این بود که گفت‌وگوها میان اتحادیه اروپا و چین از سر گرفته شوند.

به گفته منابع دیپلماتیک، هدف بلندمدت برگزاری نشست اتحادیه اروپا-چین در پکن در ژوئن یا ژوئیه سال جاری میلادی است.

این منابع همچنین اعلام کردند که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز به زودی به چین سفر خواهد کرد.

والری نیکه، رئیس برنامه آسیا در بنیاد تحقیقات استراتژیک فرانسه گفت: شاهد هستیم که این تمایل برای برقراری مجدد ارتباطات وجود دارد. ایده اصلی این است که روابط عادی مجدد احیا شوند.  

تحلیل‌گران معتقدند که برقراری مجدد روابط می‌تواند از منظر پکن نیز مفید باشد.

نیکه گفت: چین به دو دلیل به اتحادیه اروپا علاقه دارد یکی از نظر اقتصادی چرا که اتحادیه اروپا یک بازار ضروری است. و دلیل دوم این است که با احیای این روابط چین می‌تواند نهایتا راهی برای دور زدن فشارهای آمریکا در سطوح مختلف پیدا کند و هر نوع ائتلاف غربی علیه چین را برهم زند.

در راس برنامه دیدارهای قریب‌الوقوع در پکن موضوع جنگ اوکراین قرار دارد.

انتظار می‌رود ماکرون و فون در لاین در جریان دیدار با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین بار دیگر بر تعهد اتحادیه اروپا نسبت به اوکراین تاکید کنند.

اگرچه چپن تمایل دارد که خودش را در موضوع حمله روسیه به اوکراین بی‌طرف نشان دهد اما امتناع پکن از محکوم کردن این حمله در فوریه ۲۰۲۲ میلادی باعث شد تا غرب این اقدام را محکوم کند.

فون در لاین روز پنجشنبه گفته بود: ورای نادیده گرفتن حمله غیرقانونی به اوکراین، شی جینپینگ "دوستی نامحدود" خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را حفظ کرده است. چگونگی برخورد چین با جنگ پوتین عامل تعیین‌کننده‌ای برای روابط اتحادیه اروپا و چین در آینده خواهد بود.

یکی دیگر از موضوعات مهم این نشست‌ها، عدم توازن تجاری میان این دو طرف است.

فون در لاین گفت: ما باید مجددا تعادل را به این روابط بازگردانیم.

انتهای پیام

نظر شما