شناسهٔ خبر: 59493131 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کره شمالی: آمریکا حامی تروریسم است

تهران- ایرنا - کره شمالی از آمریکا برای اجتناب از استرداد مردی که در سال ۲۰۱۹ سعی در ورود به سفارت کره شمالی در اسپانیا داشت انتقاد کرد و گفت واشنگتن حامی تروریسم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رویترز، سفارت کره شمالی در مادرید با انتشار بیانیه ای به چهارمین سالگرد حمله به این سفارتخانه در اسپانیا اشاره کرد که در آن اتفاق گروهی از مردان کارکنان سفارت را به مدت چندین ساعت محاصره کرده و دهان هایشان را بستند و رایانه ها و وسایل سفارت را با خود بردند.

پیونگ یانگ از این واقعه به عنوان "تخطی بزرگ در حق حاکمیت و حمله تروریستی" یاد می کند اما آمریکا را بدلیل بازجویی نکردن از این گروه به طور کامل و اجتناب از استرداد کریستوفر آئن رهبر این گروه متهم می کند و این موضوع را تخطی از قوانین بین الملل می داند.

آئن از نظامیان پیشین نیروی دریایی آمریکاست که به عنوان فعال حقوق بشر کار می‌کرده است و در آوریل ۲۰۱۹ در لوس آنجلس دستگیر اما ۳ ماه بعد با وثیقه ۱.۳ میلیون دلاری آزاد شد.

در بیانیه سفارت کره شمالی آمده است: «آئن باید به عنوان مردی که موجب ایجاد ضربه های روحی و فیزیکی به کارکنان، دیپلمات های سفارت و خانواده هایشان شده قاطعانه مجازات شود. باوجود این آمریکا آشکارا از وی پشتیبانی می کند و اقدامات تروریستی علیه شهروندان ما در خارج را کشور ترویج می دهد. این رفتار واشنگتن مانند دزدی در روز روشن و حمایت از اوباش است. لازم است در این باره رسما عذرخواهی صورت گیرد، خسارات پرداخت شود و افراد مهاجم دستگیر و مسترد شوند.

مقامات اسپانیایی مهاجمان را که اعضای گروهی به نام شئولیما سیویل دیفنس یا فری خوزئون بودند شناسایی کردند. این گروه بدنبال سرنگونی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هستند. این گروه اعلام کرده در ماجراهای سفارت دست داشته اما اعضایش به داخل سفارت دعوت شده بودند.

اسناد دادگاه آمریکا نشان می دهد که مهاجمان رایانه ها و تلفن های همراه را از سفارت خارج کردند و پس از فرار به آمریکا، به پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) تحویل دادند. پلیس فدرال آمریکا نیز این اقلام را به مقامات اسپانیایی پس داد و به تدریج به سفارت کره شمالی بازگردانده شد.

نظر شما