شناسهٔ خبر: 59489295 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گزارش «جوان» از وضعیت اکران نوروزی سینما‌ها

۹۰ هزار مخاطب نوروزی سینما گم شدند!

روزنامه جوان

فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ توانستند به رقم قابل توجه ۴۳ میلیارد و ۵۳۳ میلیارد تومان فروش برسند. رقمی که در ظاهر بسیار جذاب است، ولی نماینده کل واقعیت نیست و نباید کاهش میزان مخاطبان سینما در نوروز امسال را از نظر دور داشت و ۹۰ هزار نفری که امسال کمتر از سال گذشته به سینما رفته‌اند را نادیده گرفت.

صاحب‌خبر -

دو فیلم سینمایی «فسیل» و «غریب» بیش از ۹۰ درصد کل فروش سینما در نوروز را به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل دو فیلم دیگر فروش ناچیزی را تجربه کرده‌اند.
مقایسه بین ۲ نوروز
در پایان تعطیلات نوروز در سال گذشته، مجموع فروش سینما در اکران نوروزی ۳۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان اعلام شد. این رقم فروش ناشی از سینما رفتن ۸۷۳ هزار و ۲۵۷ نفر بود. در سال گذشته هفت فیلم سینمایی برای اکران انتخاب شده بودند. بر این اساس پرفروش‌ترین فیلم تا پایان روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، فیلم کمدی «سگ‌بند» بود که توانست ۱۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان فروش کند. پس از این فیلم، «موقعیت مهدی» با ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قرار گرفت و در پشت سر این دو فیلم، «شادروان»، «روز صفر» و «مرد بازنده» قرار داشتند. سال گذشته تنوع خوبی بر اکران نوروزی حکمفرما بود، اما مجموع بلیت‌های فروخته شده به رقم ۹۰۰ هزار قطعه هم نرسید، اما امسال و تا پایان روز ۱۳ فروردین، ۷۸۰ هزار و ۸۲۸ نفر به سینما‌ها رفتند و فروش سینما‌ها به نزدیک ۳۹ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با وجود افزایش رقم فروش که به‌طور مستقیم با بالارفتن قیمت بلیت سینما‌ها در ارتباط است از حجم مخاطبان سینما باز هم کاسته شده است. نوروز امسال در مقایسه با سال گذشته حدود ۹۰ هزار نفر کمتر به سینما‌ها رفتند و این به معنای یک بهار خوب برای سینما نخواهد بود.
باز هم کاهش مخاطبان سینما
نوروز ۱۳۹۸، آخرین اکران نوروزی پیش از همه‌گیری کرونا بود. در آن سال با وجود اینکه قیمت بلیت سینما‌ها ۲۰ هزار تومان بود، بیش از ۳ میلیون و ۹۸ هزار نفر به سینما‌ها رفتند. در مقابل دو سال پیاپی است که جمع بلیت‌های فروخته شده در سینما‌ها به رقم ۹۰۰ هزار قطعه هم نمی‌رسد! سال جاری نیز اکران با افت ۹۰ هزار نفری در فروش سینما‌ها آغاز شده است. اگرچه برخی از پیش‌بینی‌ها با دلبستگی خاصی به اکران عید فطر نگاه دارند و این تصور را تقویت می‌کنند که فیلم‌های پرفروش‌تر در اکران عید فطر به سینما‌ها خواهد آمد و نباید صرفاً به فروش چهار فیلم نوروز امسال دلخوش بود، اما آنچه به قطعیت فعلاً رخ داده، این است که صرفاً افزایش سالانه قیمت بلیت است که توانسته ضرر‌های ناشی از کاهش حضور مردم در سینما‌ها را کمرنگ کند، وگرنه با تداوم کاهش فروش بلیت به احتمال زیاد باز هم شاهد تعطیلی یا تغییر کاربری سینما‌ها خواهیم بود.
یکی برای همه!
فروش فیلم سینمایی «فسیل» در دو هفته به بیش از ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده که در نوع خود رکورد جالب توجهی است. سال گذشته هم بیشترین فروش نوروزی در دست فیلم کمدی «سگ‌بند» بود و امسال هم همان شیوه بار‌ها آزموده شده که کمدی می‌تواند گزینه خوبی برای نوروز باشد تکرار شد. البته فروش پایین دومین کمدی امسال، یعنی فیلم «عروس خیابان فرشته» نشان داد که مخاطبان سینما در انتخاب فیلم کمدی چندان هم بی‌حساب و کتاب عمل نمی‌کنند. با فرض حذف فیلم سینمایی «فسیل» از اکران عید امسال، یکی از کسادترین فصل‌های اکران برای سینما باقی خواهد ماند.
فروش قابل قبول سینمای دفاع مقدس
سال پیش زمانی که فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» توانست در رتبه دومین فیلم پرفروش نوروز قرار بگیرد، این گمان تقویت شد که گونه سینمایی دفاع مقدس در کنار ژانر عامه‌پسند کمدی، مخاطب وفادار خود را دارد و می‌توان به آن تکیه کرد. امسال با ورود فیلم سینمایی «غریب» به اکران نوروزی مشخص شد مخاطبان سینمای دفاع مقدس همچنان پیگیر آن هستند و آثار شاخص سینمای دفاع مقدس را بر پرده سینما دنبال می‌کنند. فیلم سینمایی غریب که از نظر تعداد جوایز، موفق‌ترین فیلم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به شمار می‌رود، براساس آمار منتشر شده از سوی سایت «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) توانسته ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش را به دست آورد و اگرچه نسبت به فروش موقعیت مهدی، هنوز در رتبه پایین‌تری قرار دارد، اما با در نظر گرفتن تداوم اکران فیلم‌های نوروزی در عید فطر می‌توان امیدوار بود که فروش «غریب» افزایش قابل قبولی داشته باشد.
بی‌مهری به سینمای کودک!
از میان چهار فیلم اکران نوروزی «بچه‌های طوفان» با پایین‌ترین میزان فروش، یعنی چیزی بیش از ۲۰ میلیون تومان در پایین جدول فروش قرار گرفته است. این رقم بسیار پایین حداقل در چند اکران نوروزی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. سال پیش فیلم «گل به خودی» که فیلم سینمای کودک و نوجوان بود، توانست ۳۴۳ میلیون تومان فروش را در پایان ۱۳ روز نوروز به دست آورد. امسال حتی با توجه به افزایش قیمت بلیت سینماها، نماینده سینمای کودک و نوجوان ۱۷ برابر کمتر از سال گذشته مخاطب داشته و این یک شکست برای سینمایی است که بیش از ۲۳ میلیون نفر مخاطب دارد. اما بی‌مهری به «بچه‌های طوفان» به همین موضوع ختم نشد. تلویزیون در ایام عید در یک تصمیم بحث‌برانگیز، این فیلم سینمایی را در کنداکتور پخش شبکه امید قرار داد. صادق دقیقی، کارگردان «بچه‌های طوفان» موفق می‌شود تنها چند ساعت پیش از پخش این فیلم از تلویزیون با رایزنی که با مدیران شبکه امید داشته است، آن‌ها را از پخش این فیلم منصرف کند! جالب اینجاست که اگر درخواست و پیگیری شخص کارگردان فیلم نبود، چه بسا تلویزیون بی‌توجه به عواقب این کار «بچه‌های طوفان» را پخش می‌کرد!
سینمای کودک در سال جاری می‌تواند مانند سال گذشته به فروش انیمیشن‌ها دلخوش باشد، به‌خصوص آنکه دو فیلم سینمایی «بچه‌زرنگ» و «ببعی» به احتمال زیاد در ماه‌های پیش‌رو به چرخه اکران افزوده خواهند شد.

نظر شما