شناسهٔ خبر: 59468700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

نگاهی بر عملکرد دستگاه دیپلماسی در ایام نوروز

از موفقیت در لاهه تا تقویت روابط منطقه‌ای و جهانی

صاحب‌خبر -
ایام نوروز در حالی به پایان رسید که دستگاه دیپلماسی در این دوران از یک سو بر توسعه و گسترش روابط با همسایگان و سایر کشورها تاکید داشته که سفر امیرعبداللهیان به مسکو از نقاط برجسته آن است و از سوی دیگر در دادگاه لاهه ایران توانست موفقیتی قابل توجه در محکوم سازی آمریکا کسب نماید.
دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه، امروز پنج‌شنبه دهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ در خصوص شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده آمریکا در پرونده برخی اموال مسدود شده ایران، ضمن رد کلیه دفاعیات و ادعاهای دولت آمریکا، حکم به محکومیت واشنگتن داد.دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی سازمان ملل متحد که به شکایات کشورهای عضو این سازمان از یکدیگر رسیدگی می‌کند، در رای خود با احراز نقض تعهدات بین‌المللی از سوی دولت ایالات متحده، تصریح کرده است که دولت آمریکا تعهدات مندرج در ماده۳ (بند۱)، ماده ۴ (بندهای ۱ و۲) و ماده ۱۰ عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا ۲۳ مرداد ماه ۱۳۳۴ (مطابق با ۱۵ اوت ۱۹۹۵) را نقض کرده است.یک بخش از این رأی درباره نقض عهدنامه مودت ۱۹۵۵ است که دیوان به نفع جمهوری اسلامی ایران رأی داد و آمریکا را در مورد اصل نقض عهدنامه مقصر دانست و محکوم کرد.
طبق این حکم، آمریکا باید به ایران غرامت پرداخت کند و میزان غرامت نیز باید از طریق مذاکره بین دو طرف ظرف دو سال تعیین شود.دیوان در این بخش از حکم خود به صراحت اعلام کرد که بند ناظر به تجارت میان ایران و آمریکا در عهدنامه مودت، شامل تراکنش‌های مالی بین دو کشور می‌شود که فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا برای انسداد دارایی‌ها، مانعی بر سر تجارت و تبادل مالی بوده و بنابراین نقض عهدنامه تلقی می‌شود.بخش دوم مربوط به اموال بانک مرکزی بود که دیوان صلاحیت خویش را برای رسیدگی به این مساله رد کرد و خود را برای رسیدگی به این مساله صالح تشخیص نداد.بخش بعدی رای دیوان مربوط به اموال سایر شرکت‌های ایرانی است که در این بخش به طور کامل به نفع جمهوری اسلامی ایران رای داده و آمریکا را محکوم کرده است.
بعد دیگر دیپلماسی را در تعاملات با سایر کشورها می توان مشاهده کرد. چهارشنبه نهم فروردین ماه سالجاری، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای چهارمین بار در یک سال و نیم گذشته میزبان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. سفری که به دعوت وی و به منظور رایزنی درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفت.امیرعبداللهیان درباره محور گفت‌وگویش با همتای روس نیز خاطرنشان کرد: محور اصلی مباحث ما پیگیری موضوعات دوجانبه است.لاوروف هم با اعلام حمایت روسیه از احیای برجام، از رویکرد آمریکا در خصوص این توافق انتقاد و بر لزوم رفع کامل تحریم‌های ایران تأکید کرد.
خبر دیگر آنکه فرمانده نیروهای تروریستی آمریکا در غرب آسیا گفت واشنگتن از توسه روابط میان ایران و روسیه نگران است و با شرکای منطقه‌ای برای مقابله با آن همکاری می‌کند. نکته قابل توجه در حوزه دیپلماسی آنکه بلینکن وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه هفت شخص و نهاد مرتبط با صنایع پهپادی و نظامی ایران، مدعی شد که پهپادهای ایرانی منطقه غرب آسیا را بی‌ثبات می‌کنند.
از سوی دیگر وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه استرالیا به حضور یکی از سرکردگان گروهک تروریستی الاحوازیه در استرالیا اشاره کرد و گفت: این گروهک تروریستی متهم به قتل و ترور شهروندان عادی در ایران است.همچنین وزارت خارجه عربستان از توافق وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی برای دیدار به منظور اجرای توافق احیای روابط خبر داد. علاوه بر این وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئیسی با بیان اینکه مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم، گفت: برای کمک به تسریع در حل بحران، آماده هرگونه کمک هستیم.
در این میان وزیر خزانه‌داری آمریکا با بیان اینکه واشنگتن در حال بررسی راه‌های مختلف برای تقویت رژیم تحریم‌ها علیه ایران است، اما اذعان کرد که تحریم‌ها نتوانسته تغییر رفتار یا سیاست مورد نظر کاخ سفید در تهران را ایجاد کند. خبر دیگر از حوزه دیپلماسی آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به مقامات فرانسوی گفت: به جای آشوب آفرینی در دیگر کشورها، صدای مردم خود را بشنوید و از خشونت‌ علیه آنان بپرهیزید.از سوی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری درباره درگیری‌های اخیر در سوریه تأکید کرد دنبال درگیری با ایران نیست. در این میان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در واکنش به ادعاهای مقامات آمریکایی گفت: هرگونه بهانه گیری برای حمله به پایگاه‌هایی که با در خواست دولت سوریه ایجاد شده، بی درنگ با پاسخ متقابل روبرو خواهد شد.

نظر شما