شناسهٔ خبر: 59466259 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر

قاتلان بیشتر، رمز و راز پوچ‌تر

صاحب‌خبر -

در روزگاری هستیم که الگو شدن یا سر و صدا کردن یک داستان، مد شدن یک لباس، بازگشتن به یک ژانر سینمایی یا از اساس هرچیزی که در زمان ما بهتر دیده شود، موجی از تکرار و ترند شدن را به دنبال خود دارد. این شکل خاص در سال‌های اخیر در سینما با ژانر معمایی جنایی نمود بیشتری پیدا کرده است. اکنون فیلم «راز جنایت ۲» به طور کامل دنباله‌ای بر پایه همین موج است. اما سوال اینجاست که در این دوران خاص باید چنین اثری را جدی گرفت یا نه؟! برای یافتن پاسخ در ادامه با نقد فیلم Murder Mystery 2 همراه ویجیاتو باشید.

نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر

فیلم Murder Mystery 2 یکی از مورد انتظارترین کمدی‌های نتفلیکس است، و اگرچه این فیلم منطقی ترین کمدی اکشن موجود نیست، اما برای مخاطبی که فیلم اول را دوست داشت، گزینه‌ای مناسب برای سرگرمی است. لوکیشن‌های متعدد، یک عروسی هندی، اوج در برج ایفل، و البته، برخی از محبوب‌ترین بازیگران و هنرپیشه‌های هالیوود.

فیلم Murder Mystery 2 زوج اسپیتز، آدری و نیک (سندلر و آنیستون) را دنبال می‌کند، که هنوز در تلاش هستند تا به عنوان بازرس خصوصی/کارآگاه/پلیس، هویت خود را پیدا کنند. تقریباً شبیه زمانی که انولا هولمز در قسمت دوم آژانس خود را راه اندازی کرد و همه چیز از نظر تجاری طبق برنامه پیش نرفت، و مورد آدری و نیک کمی مشابه آن دنباله است.

این دو مدتی است که با هم ازدواج کرده‌اند و باید اذعان کرد که در ازدواجشان همه چیز کمی هیجان انگیزتر شده است. این دو در همان ابتدای فیلم از سوی دوستشان ویک با نام مستعار مهاراجه تماس تلفنی دریافت می‌کنند که آدری و نیک را به سفری با تمام هزینه برای ازدواجش دعوت می‌کند. این شروعی برای ماجرای این فیلم است.

نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر

همین ابتدا باید بگویم که این اثر به عنوان یک کمدی به شدت معمولی هالیوودی کیفیت تولید نسبتاً خوبی دارد اما به طور کلی نباید انتظار زیادی داشت. چیدمان فیلم با بن‌مایه یا موتیف کلاسیک «چه کسی قاتل است؟» بازی می‌کند، اما به نسبت یک اثر متمرکز بر جنایت کمی بازتر می‌شود تا ما را به مکان‌های جهانی‌تر ببرد، بنابراین این فیلم بیشتر به یک کمدی اکشن تبدیل می‌شود، با دو یا سه صحنه اکشن رضایت‌بخش و کمی افراط شده که به لطف کمدی قضیه، راحتتر می‌توانید اغراق موجود در آن را بپذیرید.

اگر قسمت اول «Murder Mystery» را دیده باشید که توانست موفقیت واقعی را برای پلتفرم استریم نتفلیکس به دست آورد؛ پس به طور کلی با این فیلم نیز آشنایی خواهید داشت. هیچ چیز در مورد مفهوم یا اجرای فیلم اول بدیع نبود، اما ستاره‌های آن یعنی آدام سندلر و جنیفر آنیستون توانستند در نقش یک زوج متاهل مشاجره‌ای بدرخشند که در حال بررسی یک طرح معمایی قتل نسبتاً مناسب در این ژانر هستند. قسمت اول «راز جنایت» دقیقاً همان سرگرمی معمولی بود که برای یک شب روی مبل طراحی شده است و می‌تواند پیر و جوان را به طور یکسان سرگرم کند.

نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر

اما در حالی که «راز جنایت» در اهداف ساده‌اش برتری می‌یابد، «راز جنایت ۲» به دلیل تکرار کامل همان فیلم اول بدون ذره‌ای هنر، از بین می‌رود: این فیلم بیش از حد به سمت کمدی آدام سندلری پیش‌رفته؛ و در واقع هر چیزی که مخاطب در مورد فیلم اول دوست دارد، در این اثر دوبرابر کرده است. این یعنی سازندگان این اثر به جای پرتاب کردن شخصیت‌هایشان به یک معمای کاملاً جدید با مجموعه‌ای از شخصیت‌های کاملاً متفاوت، با تکرار‌ی ترین فرمول ممکن به دنبال پیوند دادن داستان خود با ماجرای فیلم قبلی هستند.

بنابراین، به سرعت مشخص می‌شود که علیرغم علاقه فیلمساز به این ژانر، این فیلم ابتدا خود را یک اثر کمدی و در مرحله بعد یک داستان پلیسی اکشن می‌داند؛ و مشکل این است که در هر دو جبهه نمی‌تواند من مخاطب را راضی کند. اما شاه بیت اصلی این مشکل کجاست؟ باید گفت: در جایی که فیلم اول دارای تعداد شگفت‌انگیزی از شخصیت‌ها است، به نظر می‌رسد که فیلم دوم در الگوریتمی از قانون دنباله‌ها فرو رفته که صرفاً برای جلب رضایت طرفداران فیلم اول ساخته شده است. این هالیوودی است که از هالیوود بودن و شوخی‌های مسخره‌ای که می‌کند، لذت می‌برد؛ و این اوج مشکل من با فیلم است.

فیلم Murder Mystery 2 یک دنباله معمولی است که همه، از جمله تماشاگران را بدون دردسر از نقطه A به نقطه B می‌برد و سپس به آرامی به آن‌ها شب بخیر می‌گوید، و فردای همان شب از ذهن مخاطبش پاک می‌شود. گاهی اوقات، این مشکلی ندارد، اما وقتی اثری همانند Knives Out نیز در این ژانر وجود دارد، تماشای چنین آثاری به معنای واقعی کلمه ناامید‌کننده است. شاید طرفداران فیلم اول از دیدن دوباره نیک و آدری (سندلر و آنیستون) در صحنه لذت خواهند برد، اما تازه واردان از ترکیب کمدی و تعلیق با اکشنی از جنس لودگی راضی نخواهند شد.

نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر

با این تفاسیر، اشاره به حماقت‌های متعدد و متنوع روایتی که در فیلم جرمی گارلیک وجود دارد، بی‌معنی است. فرانچایز Murder Mystery قرار نیست جدی گرفته شود، و حتی زمانی که سندلر چندین بار مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد، بانداژهای کارتونی به جای درمان پزشکی واقعی استفاده می‌شود. چند جوک معمولی در مورد بیلی ایلیش، و یک تعجب در مورد وسواس سندلر به پنیر وجود دارد که گل کمدی کار است.

از سوی دیگر در طول سال‌ها مشخص شده که سندلر و آنیستون به خوبی با هم کار می‌کنند، و حتی اگر فیلم Murder Mystery 2 هم برای مخاطبان و هم برای بازیگران، گزینه‌ای تنبل به نظر می‌رسد، فرمول آشنای اکشن/کمدی موجود در آن مخاطب خسته امروزی را که سخت پسند نیست تا حد قابل قبولی راضی می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که حرفه کمدی که آدام سندلر داشته، یکی از مواردی است که بسیاری از مردم نظرات متناقضی در مورد آن دارند. گروهی طرفدار دیرینه و وفادار او هستند، در غیر این صورت، کسانی هستند که در سال‌های اخیر، لذت‌های منحصر به فرد او را از طریق قرارداد گسترده و گران‌قیمت او با نتفلیکس، تجربه کرده‌اند.

نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر نقد فیلم Murder Mystery 2 | کمدی آدام سندلر

البته کسانی نیز هستند که به سادگی نمی‌توانند کمدی خاص و عجیب و غریب و کودکانه سندلر را تحمل کنند و فیلم‌های او را بلافاصله کنار می‌گذارند. مطمئناً سبک کمدی آدام سندلر همه‌کس پسند نیست، اما سندلر همیشه مخاطبی داشته است، و مانند جیم کری، استیو مارتین و دیگران قبل از خودش، توانایی او در رهایی مخاطبان از نگرانی به هر شکل ممکن چیزی است که مردم در نهایت دوست دارند.

در نتیجه باید گفت: اگر کمدی اکشن با تِم جنایی معمایی از جنس خاص کمدی‌های آدام سندلر دوست دارید، پس فیلم Murder Mystery 2 را تماشا کنید؛ در غیر این صورت وقت عزیز خود را برای تماشای چنین اثری ضایع نکنید.

برچسب‌ها:

نظر شما