شناسهٔ خبر: 59409240 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سازمان امنیت انگلیس سطح هشدار امنیتی در ایرلند شمالی را افزایش داد

سازمان امنیت داخلی انگلیس ام.آی. فایو( MI5) سطح هشدار امنیتی و تهدید های تروریستی در ایرلند شمالی را که یکی از مناطق چهار گانه انگلستان است با یک درجه افزایش از> به > تغییر داد .

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از لندن، افزایش سطح هشدار امنیتی از قابل توجه به شدید به این معناست که احتمال اجرای حملات تروریستی در این منطقه بسیار زیاد است.
کریس هیتون هریس، وزیر ایرلند شمالی به نمایندگان مجلس عوام گفت ام.آی. فایو، مستقل از وزیران این تصمیم را گرفته است.
در اطلاعیه ام.آی. فایو از مردم خواسته شده هوشیار باشند اما نگرانی نداشته باشند و هرگونه موارد مشکوک را به پلیس و نهادهای امنیتی گزارش کنند.
نماینده دولت انگلیس در ایرلند شمالی به رسانه های این کشور گفت: ایرلند شمالی پس از سالها سپری کردن مشکلات و اختلافات به یک جامعه صلح آمیز تبدیل شده است و شمار کمی از مردم مصممند با اعمال خشونت با انگیزه سیاسی به جوامع ما آسیب برسانند.
کریس هیتون افزود: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش فعالیت‌های تروریستی در ایرلند شمالی بوده‌ایم که از جمله افسران پلیس را هدف قرار دادند.
وی گفت: آینده سیاسی ایرلند شمالی در گرو اراده دموکراتیک مردم است و نه اقدامات خشونت آمیز تعداد معدود از افراد.
هشدار امنیتی در ایرلند شمالی در حالی تشدید شده است که دولت انگلیس به تازگی با هدف حل مشکلات مزمن ایرلند شمالی، طرحی را به مجلس این کشور ارائه و ابراز امیدواری کرد این طرح بتواند به تنش ها در ایرلند شمالی پایان دهد.
تنش های سیاسی در ایرلند شمالی میان جمهوری خواهان که هوادار پیوستن به جمهوری ایرلندند و سلطنت طلبان که خواهان ماندن زیر پرچم انگلیس اند پس از سالها نهفتگی با اجرای پیمان موسوم به جمعه نیک حاصل شده بود با اجرای برگزیت تشدیدشده است.
ایرلند شمالی که تنها راه زمینی انگلیس با اتحادیه اروپاست در اجرای برگزیت و روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به گره اصلی میان انگلیس با اتحادیه اروپا به ویژه بر سر مراودات بازرگانی با این اتحادیه مبدل شد.
علاوه بر ناآرامی ها و تظاهرات مخالفان و موافقان سلطنت درایرلند شمالی ، سوم اسفند گذشته در پی تیر اندازی به یک افسر پلیس در این منطقه شوک سیاسی به لندن وارد شد و ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در پی این حمله گفت " از تیراندازی شرم آور به یک افسر پلیس خارج از وظیفه در ایرلند شمالی " وحشت زده شده است.
تیراندازی مردان نقابدار به یک افسر پلیس با لباس شخصی در یک ورزشگاه و در برابر دیدگان ده‌ها نفراز جوانان ورزشکار، جامعه انگلیس را به ویژه در ایرلند شمالی دچار شوک کرد. منابع محلی به بلفاست لایو گفتند حدود ۷۰ جوان در زمان حمله مسلحانه در محل حضور داشتند که وحشت زده پا به فرار گذاشتند.
پلیس گفت در این باره تمرکز اصلی بر جمهوری‌خواهان و بیشتر بر است (گروهی منشعب از ارتش جمهوری خواه ایرلند که معتتقدند باید پیوستگی ایرلند حفظ شود و ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند بپیوندند و هر گونه اتش بس با لندن را خیانت به ارمان اتحاد ایرلند می‌داند).
این جدی‌ترین حمله مسلحانه به پلیس در ایرلند شمالی در حدود ۱۲ سال اخیر توصیف شده است.
ایرلند شمالی ماههاست به علت بن بست سیاسی ناشی از مخالفت گروه وفادار به نظام سلطنتی در انگلیس و جمهوری خواهان طالب جدایی ایرلند شمالی از انگلیس و پیوستن به جمهوری ایرلند، در شرایط بی ثباتی و تنش سیاسی به سر می‌برد و به علت عمق اختلافات نتوانسته اند دولت محلی تشکیل دهند.
در همه پرسی برگزیت هم بیشتر مردم ایرلند شمالی همچون اسکاتلندی‌ها به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

نظر شما