شناسهٔ خبر: 59350294 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اختصاص 223 هکتار زمین توسط منابع طبیعی در طرح نهضت ملی مسکن/طرح کاداستر در 25 هزار هکتار در حال انجام است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: منابع طبیعی برای کمک به رفع مشکل کمبود زمین در شهر یاسوج و چند شهر دیگر در طرح مهضت ملی مسکن 223 هکتار زمین در اختیار دستگاه‌های متولی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سعید جاویدبخت به برخی اقدامات منابع طبیعی در سالی که گذشت اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات برای احداث طرح نهضت ملی مسکن کمبود زمین بود که منابع طبیعی سال گذشته  ۲۲۳ هکتار زمین برای اجرای این طرح در اختیار متولیان قرار داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: جهت جلوگیری از قطع درختان، نصب آبگرمکن خورشیدی به تعداد ۹۰ دستگاه در حال انجام است.

وی با اشاره به عملکرد منابع طبیعی در مبارزه با آفات درختان بلوط گفت: مبارزه با آفات جنگلی از طریق محلول باشی در ۶ هزار هکتار از درختانی که دچار آفت شده بودند انجام شد، ضمن اینکه کمربند حفاظتی در 10 کیلومتر در حال اجرا است. 

این مسئول از تعیین تکلیف اعتراضات ثبت شده به تعداد ۵۸۹۹ فقره به مساحت ۱۷ هزار و 42 هکتار خبر داد و گفت:طرح کاداستر اراضی ملی در 25 هزار هکتار در حال انجام است.

وی با اشاره به عملکرد یگان حفاظت منابع طبیعی در سال 1401 گفت: تعداد ۱۶ اکیپ ثابت و ۲۶ اکیپ سیار به طور شبانه روزی در سال جاری جهت حفاظت از عرصه های منابع طبیعی احداث شد و آتش‌بر به طول ۴۸۰ کیلومتر در مناطق بحرانی استان جهت جلوگیری از حریق و گسترش دیگر اقدام صورت گرفته در سال گذشته است

جاویدبخت با اشاره به توقیف خودروهای حمله چوب بلوط گفت:دستگیری و بازداشت و توقیف تجهیزات وسائط نقلیه متخلف به تعداد ۱۷۰ فقره ۲۵۰ دستگاه خودرو، کشف ۴۰ کوره زغال گیری و قاچاق چوب و ضبط  بیش از ۹۲ تن چوب درختان جنگلی و زغال و امحای 61 کوره زغال از عملکردهای یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اداره جنگلکاری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۱ اقدامات خوبی انجام داد که  جنگلکاری در قالب طرح صیانت در سطح 100 هکتار، درختکاری با مشارکت پویش های مردمی یک هزار هکتار، حفاظت، نگهداری واکاری و آبیاری جنگلکاری سنوات گذشته  در سطح۱۲۰۰ هکتار و توزیع ۱۵۰ هزار اصله نهال از گونه‌های سریع الرشد به منظور اجرای 30 هکتار زراعت چوب از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

این مسئول از توسعه و احیاء گیاهان دارویی و مرتعی در سطح استان خبر داد و گفت: حجم عملیات بیولوژیک شامل توسعه گیاهان دارویی، کپه کاری، بذر باشی از نوع گیاهان دارویی و مرتعی با مشارکت جوامع محلی و مرتعی  به میزان پنج هزار و 265 هکتار و بهره برداری از شیرابه آنغوزه در ۳۷ هزار و ۵۱۳ کیلوگرم صورت گرفت که درآمد متوسط هر بهره‌بردار از گیاه دارویی آنغوزه در مراتع در سال جاری ۵۴ میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به بذرگیری از گیاهان دارویی و مرتعی به میزان ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم، هدف اجرای پروژه‌های بیولوژیکی در عرصه‌های منابع ملی را حفظ و توسعه مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید علوفه، احیاء گونه‌های در حال انقراض دارویی، اقتصادی کردن مراتع و بهبود وضعیت معیشت بهره‌برداران، ایجاد اشتغال  و اقتصادی کردن و درآمد زایی برای مرتع‌داران جوامع محلی را از اهداف اجرای پروژه‌های بیولوژیکی در سطح استان دانست.

انتهای پیام/82024

نظر شما