شناسهٔ خبر: 5933569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با اعلام مقامات ایران و آمریکا:

احتمال تمدید مذاکرات قوت گرفت

ایران و آمریکا از احتمال ادامه‌ی مذاکرات پس از ضرب‌الاجل تعیین‌شده خبر داده‌اند؛ وزیر امور خارجه ایران می‌گوید در صورت وجود اراده‌ی سیاسی، مذاکرات نهایی کردن توافق بر سر برنامه هسته‌ای تهران، برای چند روز تمدید می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سیاست خارجی «خبرگزاري دانشجو»، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت اگرچه ضرب الاجل 9 تیر(30 ژوئن) برای رسیدن به توافق هسته‌ای به قوت خود باقی است اما در صورت نیاز امکان دارد مذاکرات برای سه روز دیگر تمدید شود.

 

وی با اشاره به تمدید سه روزه‌ی مذاکرات لوزان در فروردین ماه امسال برای رسیدن به چارچوب توافق نهایی، گفت این دور از مذاکرات هم ممکن است سه روز دیگر تمدید شود.  

 

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، عصر دیروز با وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ دیدار کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه‌ی ایران پس از پایان این دیدارها گفت: «اراده‌ی سیاسی در دو طرف برای پیشرفت وجود دارد. اگر این اراده‌ی سیاسی پذیرش واقعیت و پیشرفت بر پایه‌ی آن چه در لوزان مورد توافق قرار گرفت را ملاک قرار دهد، ممکن است که ما (این مذاکرات) را تا تاریخ تعیین شده و یا چند روز پس از آن پایان دهیم.»

 

ظریف پس از ورود به لوکزامبورگ گفته بود: «اهمیت دست یابی به توافق خوب و مناسب بیشتر از چند روز دیر یا زود شدن است.»

 

وی از همه‌ی طرف‌های مذاکره‌کننده خواست از «زیاده‌خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب‌های بین‌المللی» خودداری کنند تا دست یابی به توافق ممکن شود.

 

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز احتمال تمدید مذاکرات را منتفی ندانست و گفت تاریخ توافق‌نامه‌ی هسته‌ای از اصل آن مهم‌تر نیست، بنابراین بر لزوم توافق در تاریخ مشخص‌شده پافشاری نمی‌کنیم.

 

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و از اعضای ارشد تیم هسته‌ای نیز روز دوشنبه گفت این مهلت برای ما نهایی نیست و اگر لازم باشد که چند روز بیشتر گفت‌وگو کنیم، این کار را انجام خواهیم داد.

 

عراقچی افزود اختلاف نظرها بر سر متن توافق‌نامه مقداری کمتر شده است اما «پیشرفت کار به آن اندازه‌ای که انتظار داشتیم، نیست.»

نظر شما