شناسهٔ خبر: 59312749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

امیرعبداللهیان در نشست خبری با اصحاب رسانه:

نشست وزرای خارجه ایران و عربستان به زودی برگزار می شود/ انجام مقدمات احیای روابط ایران و بحرین

وزیر امورخارجه با اشاره به ابعاد توافق ایران و‌عربستان، گفت: به زودی نشست وزرای خارجه ایران و عربستان برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، حسین امیر عبداللهیان امروز (یکشنبه، ۲۸ اسفندماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بزرگترین دستاوردهای سیاست خارجی در سال ۱۴۰۱ ،گفت: قبل از هر چیز تشکر می‌کنم از تلاش‌های ارزشمند اصحاب رسانه در یک سال گذشته، سهم رسانه ها در دیپلماسی سهم بسیار بالا و ارزشمندی است و قدردان این زحمات هستیم.

افزایش چشمگیر حجم تبادلات تجاری در سایه دیپلماسی اقتصادی

وزیر امور خارجه، ادامه داد: در دولت آقای رئیسی دو مسیر برای بی اثر کردن تحریم ها و همچنین تلاش برای لغو تحریم‌ها در دستگاه دیپلماسی طی شد و خرسندیم که در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن، دستگاه دیپلماسی و دولت در یک سال گذشته دستاوردهای بسیاری را با نگاه به آسیا و اولویت نگاه به همسایگان نصیب کشور کردند.

امیر عبداللهیان، افزود: در این چارچوب و در حوزه دیپلماسی اقتصادی، ما شاهد افزایش چشمگیر حجم تبادل تجاری هستیم به طوری که فقط در دو کشور همسایه، در یکی از کشورها حجم تبادلات تجاری بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار و در کشور دیگر بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار است.

امیرعبداللهیان همچنین یادآور شد: همه چیز برای اعلام نهایی و رسمی عضویت ایران در نشست سران شانگهای در دهلی نو فراهم شده است. ما همزمان بحث عضویت ایران در بریکس را رقم زدیم که اقدامات کارشناسی و اولیه آن با مساعی اعضای بریکس در حال انجام است. در عرصه‌های سیاسی و بین‌المللی و اقتصادی تمرکز بر دیپلماسی پارلمانی و علمی، سلامت و انرژی در دستورکار بخش‌های مختلف دولت قرار دارد.

ارتقای سطح روابط امارات و کویت با ایران به سطح سفیر در ۱۴۰۱

وزیر امور خارجه همچنین بر مناسبات با همسایگان تاکید کرد و‌ گفت: در مناسبات سیاسی با همسایگان در اواسط سال ۱۴۰۱ روابط دو کشور همسایه امارات و کویت با جمهوری اسلامی ایران به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و در روزهای گذشته شاهد بازگشت ایران و عربستان به روابط طبیعی بودیم. 

وی اظهار کرد: ما پنج دور مذاکره امنیتی با سعودی در بغداد داشتیم و در جریان سفر آقای رئیسی به چین،  ابتکاری که از قبل رئیس‌جمهور پکن مطرح کرده بود، مورد موافقت سران دو کشور ایران و عربستان قرار گرفت و آخرین گفتگوهای آیت الله رئیسی و آقای شی رئیس جمهور چین در این خصوص انجام شد.

معرفی شمخانی برای مذاکرات نهایی با عربستان به پیشنهاد سعودی ها

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: پیشنهاد ما این بود که مدیران کل سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور ایران و عربستان گفت‌وگویی را در پکن و یک هفته بعد از سفر آیت الله رئیسی به ابتکار طرف چینی داشته باشند اما رفت و برگشت پیام ها به پیشنهاد طرف سعودی مبتنی بر این بود که ما هنوز نیازمند یک دوره مذاکره سطح‌بالای امنیتی بین دو کشور هستیم لذا در نهایت متناسب با فردی که طرف سعودی معرفی کرد، همتای وی یعنی امیر دریابان شمخانی انتخاب شدند و تیمی متشکل از بخش های امنیتی، نظامی و وزارت امور خارجه، آقای شمخانی و همتای سعودی را همراهی کردند.

دیدار وزیران خارجه ایران و‌عربستان به زودی

وی تاکید کرد: در آینده نزدیک با وزیر امور خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد تا این لحظه توافق داریم بر سر اینکه هیئت های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری ها بازدید کنند و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه ها را فراهم کنیم.

یمنی ها باید درباره موضوع یمن تصمیم بگیرند

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی در مورد توافق ایران و عربستان و‌ موضوعات مطرح درباره حل بحران یمن در جریان این توافق، گفت: مهارت و اصول اساسی موضوعاتی که در گفتگوهای آقای شمخانی و همتای امنیتی ایشان در پکن مطرح شد، در بیانیه ۳ جانبه  منتشر شده است و به استحضار همه شما عزیزان رسیده است اما موضوع یمن را مسئله کاملاً مرتبط با جهات یمنی می دانیم و این موضوعی است که طرف‌های یمنی درباره آن باید تصمیم بگیرند. البته تاکید بر صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه از موضوعات مورد توافق تهران و ریاض در این گفتگوها بوده است آنچه که اتفاق افتاده اینکه در مسئله مناسبات تهران و ریاض طرفین توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خود برگردد.

هماهنگی وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی در مسایل سیاست خارجی

وزیر امورخارجه درباره نقش وزارت عملکرد وزارت خارجه در توافق و احیای روابط ایران و عربستان، اظهار داشت: برخی طرف‌ها به دنبال این هستند که دوقطبی های جدیدی را ایجاد کنند اما آنچه که کاملاً در حوزه سیاست خارجی به وقوع پیوسته است در هماهنگی کامل با مقامات عالی نظام و شخص آیت الله رئیسی است و رئیس جمهور به عنوان مسئول اصلی از جمله موضوعاتی که مدیریت می کنند، مسائل مرتبط با حوزه سیاست خارجی است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سایر بخش هایی که به نحوی در حوزه سیاست خارجی وظایف ذاتی دارند، در هماهنگی با وزارت امور خارجه این کار را انجام دادند.

وزیر امور خارجه خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت:  اگر اشاره شما به سفرهای آقای شمخانی است باید بگوییم که وجه غالب سفرهای آقای شمخانی که این روزها متراکم شده است، بعد امنیتی دارد و در موضوع ایران و عربستان به دلیل پیشنهاد طرف سعودی ما پذیرفتیم که یک دوره پایانی مذاکرات در سطح بالای امنیتی انجام شود.

وی تاکید کرد: متناسب با مقام امنیتی که طرف سعودی معرفی کرد ما هم طرف خودمان را معرفی کردیم و ممکن بود طرف عربستان سعودی برای دور نهایی مذاکرات قبل از ورود به پروسه دستگاههای دیپلماسی دو طرف یک مقام امنیتی هم سطح با فرد دیگری در داخل کشور را معرفی می کرد و ما هم در همان تراز نماینده ایران را معرفی می کردیم .

سفر شمخانی به امارات ‌ برای پیگیری موضوعات امنیتی

امیر عبداللهیان افزود: در موضوع امارات ما مسائلی در حوزه امنیتی با امارات داریم، در سفر اخیر به امارات و در گفتگوهایی که با وزیر امور خارجه امارات داشتم و همچنین در آخرین سفری که به امارات انجام شد، دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنیتی خودمان را از جمله در خصوص هرگونه تهدید از ناحیه رژیم صهیونیستی از خاک امارات بیان کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: آقای شمخانی از ۴ ماه پیش قرار بود تا این سفر را انجام دهند و در این زمان این سفر انجام شد. ابعاد دیگری در چارچوب گفتگوهای امنیتی نیز داشتند که مورد توجه قرار گرفت، بر همین اساس هم امروز آقای شمخانی به عراق سفر کردند. 

وی افزود: وی از حدود ۴ ماه پیش در جریان بودند، برای چندمین بار در دو دهه گذشته تهدیداتی از خاک اقلیم شمال عراق متوجه جمهوری اسلامی ایران شده است لذا اعلام شد که در مسیرهای دیپلماتیک و امنیتی با مقامات اقلیم شمال عراق و برادرانمان در دولت مرکزی عراق دیدار داشته باشیم. جمهوری اسلامی به هیچ وجه از این به بعد تهدید علیه امنیت ملی کشور از مبدا کشور همسایه دوست و برادر عراق را تحمل نخواهد کرد.

شمخانی برای امضای سند توافق درباره تهدیدات گروه های تروریستی به عراق سفر کرد

امیر عبداللهیان همچنین تاکید کرد: سپاه پاسداران در یک اقدام حساب‌شده مراکز گروه‌های تروریستی از مبدا شمال اقلیم عراق را مورد هدف قرار دادند. یک دور توافق هم کردیم که کمیته مشترک امنیتی شکل بگیرد و یک دور مذاکرات در بغداد متشکل از مقامات دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق و  وزیر خارجه عراق صورت گرفت. در بغداد تیم های امنیتی و نظامی دو طرف حضور داشتند و دور بعد در تهران این گفتگوها را با این تیم امنیتی برگزار کردم که در نهایت بخش های امنیتی ما با کمک بخش حقوقی دولت و وزارت امور خارجه سند توافق امنیتی را آماده کردند.

وی ادامه داد: این سند برای اولین بار بین دولتین ایران و عراق به امضا برسد و پیش از این با صنعت های امنیتی را در محدوده اقلیم شمال عراق به امضا رسانده بودیم. سفر آقای شمخانی به بغداد امروز با هدف امضای این سند مهم در بغداد و با حضور نخست وزیر عراق و رئیس اقلیم شمال عراق قرار است انجام شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: آنچه که در توییتر اعلام کردم، تقسیم کار است و هماهنگی کامل درباره جزئیات موضوعات امنیتی در شورای امنیت ملی و بین دستگاه دیپلماسی و سایر مجموعه ها وجود دارد.

تبادل پیام با اروپایی ها برقرار است

امیر عبداللهیان در مورد گفت‌ وگوهای ایران و اتحادیه اروپا گفت: سه شب پیش با آقای بورل گفتگو داشتم و آقای باقری و مورا هم در مسیر ادامه کاری که از ماه ها قبل شروع شده بودند، تبادل پیام هایی را با هم دارند.

تبادل زندانیان در دستور کار است

وزیر امور خارجه در مورد آزادی اسدالله اسدی گفت: ما در اوج اغتشاشات شاهد مواضعی غیرسازنده از سوی سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه بودیم اما در همان مقطع حساب بخش‌های دیگر اروپا جدا بود و آنها تماس ها و ارتباطات خود را داشتند از جمله دیدار هایی که در ژنو در حاشیه نشست شورای حقوق بشر با تعدادی از مقام‌های اروپایی انجام شد و تماس های تلفنی که برقرار است ما در این موضوعات توافقاتی را روی میز داریم و آخرین گفتگوهای ما علاوه بر مناسبات دوجانبه ناظر بر این موضوع کنسولی بود و امیدوار هستم که هرچه زودتر موانع از طرف مقابل برطرف شود و شاهد تبادل در این مسئله باشیم.

به گشایش های برجامی در بهار ۱۴۰۲ امیدوارم

وی در مورد چشم انداز  توافق هسته ای گفت: ابتکاری روی میز است که من امیدوارم در هفته‌های آینده بتوانیم اخبار نهایی آن را به استحضار ملت ایران برسانیم اما در هر صورت در سال آینده ما امید فراوانی داریم و به گشایش های هرچه بیشتر در بهار آینده امیدوارم. در نتیجه اقداماتی در جریان است اما هنوز زمان بیان آن فرا نرسیده است. حامل اخباری بسیار امیدبخش و خوشحال کننده در راستای گشایش های متنوع برای ملت بزرگ ایران خواهیم بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما بسیار خوشبین هستیم و همه تخم مرغ های خودمان را در سبد برجام و توافق برجامی قرار نداده ایم اما از همه فرصت ها برای کسب حداکثری منافع ملی استفاده کرده و خواهیم کرد.

انجام مقدمات احیای روابط ایران و بحرین

امیرعبداللهیان در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص ارتقا روابط با مصر، اردن و حتی بحرین بعد از توافق ایران عربستان و‌صحت اظهارنظر امروز یکی از نمایندگان مجلس درباره بازگشایی سفارت ایران در بحرین و اینکه آیا پادشاه اردن به دعوت سفر به تهران پاسخ داده است یا خیر؟ گفت: سلطان عمان در جریان سفری که به منامه پایتخت بحرین داشتند ابتکار و ایده را برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مطرح کردند. حدود دو ماه پیش یک توافق اولیه‌ای از این طریق برای بازدید هیات‌های فنی ایرانی و بحرینی از سفارتخانه‌های دو کشور حاصل شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این چارچوب ما هیات فنی خودمان را به منامه اعزام کردیم از سفارتخانه و اماکن دیپلماتیک ما بازدید به عمل آمد. هیات پارلمانی ما نیز اخیراً برای نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) به منامه سفر کردند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما از بازگشت روابط عادی با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و امیدوارم برخی موانعی که اکنون در این مسیر میان تهران و منامه وجود دارد از میان برداشته شود و بتوانیم در این مسیر نیز گام‌های مناسب را برداریم.

 استقبال ایران از هرگونه توسعه و پیشرفت در مناسبات تهران و قاهره 

وی افزود: در حاشیه نشست عراق 2 گفت‌وگوی کوتاهی با آقای سیسی رئیس جمهور مصر داشتیم پس از آن از طریق دفتر حفاظت ما در قاهره با برخی از مقامات مصر تبادل اطلاعات و گفت‌وگوهایی در مسیر چگونگی ارتقای مناسبات سیاسی تهران و قاهره انجام شد. ما همواره مصر را کشوری مهم در جهان عرب می‌دانیم و از هرگونه توسعه و پیشرفت در مناسبات تهران و قاهره استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در جریان نشست عراق 2 در امان پایتخت اردن با ملک عبدالله پادشاه اردن به مدت ۴۰ دقیقه گفت‌وگویی دوستانه و صمیمانه انجام شد. پادشاه اردن از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها مورد توجه قرار دارند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ملک عبدالله به من گفتند که سلام‌های وی را به آیت‌الله رئیسی ابلاغ کنم و علاقه‌مند هستند که در آینده نزدیک به تهران سفر کنند و جمهوری اسلامی ایران از سفر وی به ایران استقبال می‌کند. البته می‌دانید سفارتخانه‌های ما در دو کشور باز هستند و فعالیت ما در سطح کاردار ادامه دارد و ما از ارتقای روابط با اردن به سطح سفیری استقبال می‌کنیم./

پایان پیام

نظر شما