شناسهٔ خبر: 5927175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

جان کربی:

ایران توانایی برآورده کردن توافق لوزان را دارد/مذاکرات رو به پایان است

خبرگزاری پانا: سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: تاریخ موافقتنامه هسته ای از اصل آن مهمتر نیست لذا بر لزوم توافق در تاریخ مشخص شده پافشاری نمی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی پانا، جان کربی روز دوشنبه در نشسست خبری ضمن بیان اینکه ضرب العجل های تعیین شده بعنوان عاملی محرک برای بدست آمدن نتیجه در روند مذاکرات است، افزود: ما همیشه ضمن اعلام تلاش های انجام شده و پیشرفت های بدست آمده در طول این مذاکرات، به هیچ وجه پافشاری بیش از حد بر لزوم دستیابی به توافقنامه در تاریخ مقرر (نهم تیرماه) نکرده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مذاکرات هسته ای گروه کشورهای عضو 1+5 با ایران در جریان است اذعان داشت، بحث احتمال تمدید مذاکرات و ادامه کار پس از تاریخ معین شده به نظر من ممکن است نتایج غیر سازنده در روند مذاکرات داشته باشد.

وی در ادامه درپاسخ به خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا طرح هسته ای مجلس شورای اسلامی ایران، کار دستیابی به توافقنامه را سخت تر خواهد کرد، گفت: ما دربرابر این تصمیم قوه مقننه ایران موضع گیری خاصی نخواهیم داشت.

کربی افزود: در جریان این مذاکرات اظهارنظرها و قوانین مختلفی از داخل کشورهای مختلف مذاکره کننده در مورد توافق با ایران انجام شده و این روند ادامه خواهد داشت، تصویب قوانین در این رابطه در تمام کشورهای مذاکره کننده انجام خواهد شد و ما در صورت لزوم در آینده به آن رسیدگی خواهیم کرد.

وی عنوان داشت نکته مهم آن است که ما بر سر میز مذاکرات کار را ادامه می دهیم و این موضوع درحال حاضر تأثیر تعیین کننده ای در روند مذاکرات نخواهد داشت.

جان کربی با بیان اینکه مذاکرات بین ایران و 5+1 همچنان در جریان است افزود، ایران توانایی برآورده سازی مفاد توافق لوزان را دارا می باشد وبا فراهم سازی دسترسی لازم بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی، دستیابی به قطعنامه نهایی امکانپذیر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد شعارهای داده شده مرگ بر آمریکا در زمان تصویب قانون هسته ای در مجلس شورای اسلامی ایران گفت: من در اینجا از بیان مقدار نگرانی هایمان در مورد این شعارها خودداری می کنم، پیش از این نیز شاهد این شعارها ازطرف ایران بوده ایم.

وی افزود: اما نکته مهم این است هرچه کمتر ما شاهد اینگونه شعارها و اتهامات سوزنده از طرف تندروها باشیم بیشتر حاضر به نشستن با یک تیم در وین و پیشبرد کار خواهیم بود. در حال حاضر کار مذاکرات رو به پایان است.

جان کربی گفت: وزیر خارجه انگلستان امروز (دوشنبه) از دستیابی به توافقنامه در مهلت مقرر ابراز امیدواری کرده و در حال حاضر توجه جان کری و وندی شرمن نیز به دستیابی به توافقنامه در مهلت معین متمرکز خواهند بود نه به شعارهای مردم در داخل ایران.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که او اعتقاد دارد توافقنامه قابل دستیابی است. 

نظر شما