شناسهٔ خبر: 59257489 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طالبان: برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی دنبال راهکار عملی هستیم

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت دفاع ملی حکومت طالبان گفت که افغانستان خواهان حل مشکلات مرزی با کشورهای همسایه از راه گفت و گو است نه راه درگیری نظامی، بر این اساس در تلاش ایجاد یک راهکار عملی برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا) این اظهارات سخنگوی وزارت دفاع ملی در حالی مطرح می‌شود که مرزبانان افغانستان چندین بار با نیروهای مرزی پاکستان و ایران درگیر شده اند، روز گذشته نیز نیروهای مرزی حکومت طالبان در منطقه‌ «اده انگور» در نزدیکی خط دیورند با مرزبانان پاکستانی درگیر شده‌اند.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع در مصاحبه با آوا گفت: ما خواهان حل مشکلات مرزی با کشورهای همسایه از طریق گفتگو هستیم، نه راه درگیری نظامی بر این اساس وزارت دفاع ملی در تلاش ایجاد یک راهکار عملی برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی می‌باشد.

خوارزمی، تاکید کرد: ما در تلاش جنگ با هیچ کشور همسایه خود نیستیم، از این رو کشورهای همسایه نیز باید به قوانین مرزی بین دو کشور احترام بگذارند.

در همین حال نورالله ابراهیم خیل، آگاه نظامی نیز در مصاحبه با آوا گفت که درگیری بین نیروهای مرزی افغانستان و کشورهای همسایه به‌خصوص پاکستان به نفع هیچ کشوری نیست، بلکه باعث کاهش داد و ستد تجاری می‌شود.

او افزود: برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی نیاز است که نیروهای امنیتی آموزش‌های فنی و حرفه ای را سپری کنند و در ضمن آن رهبری طالبان با مقامات کشورهای همسایه برای حل تنش‌های مرزی به دنبال یک راهکار باشند.

این آگاه نظامی تاکید کرد: هربار که مقامات حکومتی به خواست‌ پاکستانی‌ها تن نداده اند، آنان با استفاده از راه نظامی و مسدود کردن مرز تجارتی شان، تلاش کرده اند که بر حکومت افغانستان فشار وارد نمایند، تا به خواست های شان برسند.

او با ابراز اینکه کشورهای همسایه افغانستان تلاش کنند که جلو درگیری های مرزی گرفته شود، خاطرنشان ساخت که به هر اندازه درگیری‌های مرزی میان نیروهای امنیتی افغان و کشورهای همسایه‌ بیشتر شود، به همان انداز نا امنی در منطقه بیشتر خواهد آمد.

نظر به گزارش‌ها از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، ۱۳ مورد درگیری مرزی بین نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان رخ داده است.

نظر شما