شناسهٔ خبر: 5925318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

غازي حمد: کميته حقيقت ياب بين المللي نگاه منصفانه اي به فلسطينيان نداشته است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/04/02
00:40:40.19
سرپرست وزارت خارجه فلسطین گفت: گزارش کمیته حقیقت یاب بین المللی نگاه منصفانه ای به فلسطینیان نداشته است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، غازی حمد در نوار غزه اعلام کرد گزارش کمیته حقیقت یاب بین المللی در جنگ اخیر غزه، جلاد و قربانی را یکی دانسته و نگاه منصفانه ای به فلسطینیان نداشته است که با جنگ وحشیانه اسرائیلی ها روبرو شدند. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این گزارش را جانبدارانه توصیف ولی حماس از این گزارش مبنی بر محکوم شدن اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در حمله به نوار غزه استقبال و تاکید کرد باید سران کابینه اشغالگر اسرائیل به دادگاه کیفری بین المللی و دیگر محاکم بین المللی تحویل داده شوند.
تامر المسحال خبرنگار این شبکه در غزه در گزارشی در این زمینه افزود:پس از ده ماه از پایان تجاوز اسرائیل به نوار غزه، کمیته حقیقت یاب سازمان ملل گزارش خود را درباره این جنگ منتشر کرد. اسرائیل به اعضای این کمیته اجازه نداده بود وارد نوار غزه شوند و این کمیته فعالیت های خود را از طریق شبکه های ارتباطاتی پیگیری کرد در گزارش خود اسرائیل و گروه های فلسطینی را به اقداماتی متهم کرد که به سطح جنایات جنگی می رسد. این گزارش اسرائیل را به شش هزار حمله هوایی و شلیک بیش از پنجاه هزار گلوله توپ متهم کرد. بر اساس این گزارش یک هزار و پانصد غیرنظامی فلسطینی بر اثر این حملات کشته شدند که یک سوم آنان از کودکان بودند. اما این گزارش در بخش فلسطینی خود، گروه های مقاومت فلسطینی را به قتل شش غیرنظامی اسرائیلی از طریق شلیک موشک و همچنین به ارتکاب جنایت جنگی به دلیل قتل شماری از مزدوران اسرائیل متهم کرد. اما در نوار غزه همچنان می توان نشانه های این جنایات را در هر نقطه ای مشاهده کرد و همچنان قربانیان بر احقاق حقوق خود تاکید می کنند. در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است توصیه های گزارش این کمیته را بررسی می کند ولی اسرائیل این گزارش را جانبدارانه توصیف کرد.
غازی حمد سرپرست وزارت خارجه فلسطین گفت: مشکل بزرگی که در این گزارش وجود دارد این است که همیشه تلاش می کند دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را با یکدیگر مقایسه کند که مسئله ای خطرناک است. این گزارش می خواهد دو طرفی را که قابل مقایسه با یکدیگر نیستند برابر نشان دهد که غیرقابل قبول است.
شهروند فلسطینی گفت: همه ما قربانی اقدامات تروریستی اسرائیل هستیم و این رژیم که از حمایت آمریکا برخوردار بوده طبیعی است که گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل را رد کند.
اوفر گندلمان سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفت: گزارش این کمیته، سیاسی و به لحاظ اخلاقی اشتباه است. رفتار اسرائیل با حماس بر اساس قوانین بین المللی بوده است.
خبرنگار این شبکه افزود: کمیته حقیقت یاب سازمان ملل با تدوین این گزارش و برابر دانستن طرف های درگیر تلاش کرد خود را از انتقادات دور کند ولی مشکل در این است که مجرم و قربانی را در یک کفه ترازو قرار داده و اشغالگران اسرائیلی متجاوز را با ملت فلسطین تحت اشغال که از خود دفاع می کند برابر دانسته است.
00:43:46.00

نظر شما