شناسهٔ خبر: 59220711 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

عضو هیأت علمی دانشگاه تشرین:

حکیم نظامی جلوه‌ای از فرهنگ باشکوه ایران است

محمد یونس در نشست ادبی «بزرگداشت حکیم نظامی» در لاذقیه گفت: حکیم نظامی جلوه‌ای از فرهنگ باشکوه ایران است که در عین بالیدن او به این فرهنگ، به اسلام و پیام آن به شدت افتخار می‌ورزید و از آن در همه سخنان خود سرچشمه می‌گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سالروز بزرگداشت شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌گوی حوزه تمدن ایرانی، نشست ادبی «بزرگداشت حکیم نظامی» با حضور استادان دانشگاه تشرین گروه زبان و ادبیات عرب و بسیاری از فرهیختگان و دوستداران زبان و ادبیات فارسی و اعضای اتحادیه نویسندگان عرب در لاذقیه به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه برگزار شد.

علیرضا فدوی، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاذقیه به معرفی شاعر برجسته ایرانی نظامی گنجوی و گوشه‌ای از آثار ادبی و سبک ادبی او پرداخت.

وی نظامی گنجوی را یکی از چهار ستاره تابناک ادبیات فارسی در کنار فردوسی، سعدی و حافظ شیرازی نامید که توانست سبک جدید و منحصر به فردی را در سرودن داستان‌های شعری به خود اختصاص دهد. سبکی که بسیاری از شاعران پس از او تلاش کردند، از آن پیروی و تقلید کنند، اما هیچ یک نتوانستند در بلاغت و زیبایی به او برسند.

فدوی تأکید کرد: نظامی شاعری است که برجستگان شعر و ادبیات ایران و جهان از او تقلید کردند. عظمت منظومه‌های شعری وی باعث شد به زبان‌های گوناگونی انگلیسی، فرانسوی، عربی، ترکی، آلمانی، هندی و دیگر زبان‌ها ترجمه شود و مورد توجه بسیاری از مستشرقان قرار بگیرد.

وابسته فرهنگی کشورمان در لاذقیه در ادامه سخنان خود، گفت: نظامی پارسی‌نژاد و پارسی‌گوی بزرگ و آفریننده حماسه‌های عاشقانه در ایران بوده است. وی شاعری است که همه اشعار خود را به زبان فارسی نظم کرد.

وی ادامه داد: نظامی بر متون کهن و باستانی ایرانی مسلط بود و همه وقایع و رخدادهای داستان‌های منظوم وی رنگ و بوی فرهنگ فارسی دارد. نظامی در چند موضع از مثنوی‌های پنج گنج خود به صراحت زبان پارسی را به نیکی و بلندی توصیف و به آن افتخار کرد.

فدوی به بیان مضامین اشعار نظامی و ویژگی‌های شاخص این اشعار از لحاظ مضمون پرداخت و گفت: از آنجا که حکیم نظامی به غیر از شاعری و سخنوری در علوم عقلی به ویژه در فلسفه، منطق، ریاضیات و نجوم هم سرآمد بوده است و علاوه بر آن این شاعر حکیم در علوم نقلی نظیر قرآن، اخبار، فقه و احادیث تبحر و مهارت کامل داشته است، شعر وی سرشار از حکمت و مضامین عمیق است.

وی خاطرنشان کرد: نظامی چه در پنج گنج و چه در قصاید و غزلیات خود متفکری آرمان‌گراست که شعر را در خدمت رهایی انسان از مدینة جاهلی و دست یافتن به مدینة فاضله قرار داده است.

اشعار حکیم نظامی دارای ارزش‌های اخلاقی است

وابسته فرهنگی کشورمان در لاذقیه ابراز کرد: نظامی در اشعار خود انسان را مورد خطاب قرار می‌دهد و به عظمت گوهر انسانی و «اشرف المخلوقات» بودن انسان یقین داشت. نظامی هر قهرمانی که خلق می‌کند، الگویی تازه پیش روی انسان‌ها می‌گذارد تا از سرنوشت آن‌ عبرت بگیرند و به خودسازی بپردازند و در نهایت به کمال انسانی دست یابند. او در اشعار خود می‌خواست هم انسان هم جامعه را از نو بسازد، و آن دو را از هر گونه آلایش دور نگه دارد.

وی افزود: حکیم نظامی به عقل ایمان دارد، لذا وی در منظومه خود همیشه انسان را به سمت علم می‌کشاند. همچنین جنبه اخلاقی در همه اشعار این شاعر بسیار نمایان است، وی حتی در اشعار عاشقانه خود بر عشق پاک و پرهیز کردن از هوسبازی اصرار می‌ورزید.

سپس، خانم «رباح علی» عضو هیأت علمی دانشگاه تشرین سخنان خود را تحت عنوان «عشق در حماسه‌های عاشقانه نظامی» آغاز کرد. وی دو مثنوی «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» را معرفی کرد و به مقایسه همه جانبه این دو منظومه عاشقانه پرداخت.

«محمد یونس» عضو هیأت علمی دانشگاه تشرین نیز در سخنانی، جنبه‌های ابتکار و نوآوری را در شعر نظامی گنجوی با تأکید بر مثنوی «مخزن الاسرار» بیان و توضیح داد.

وی سخنرانی خود را با سخنان گهربار امام علی علیه السلام (عقول النّاس مدوّنةٌ فی أطراف أقلامهم)؛ یعنی عقل‌هاى مردان در زیر سنان‌هاى قلم‌هایشان نهفته است، آغاز کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تشرین نظامی گنجوی را شاعر حکیم و معلم اخلاق دانست که نکات اخلاقی، تربیتی، اجتماعی، پرورش انسان رونده به سوی کمال انسانی همواره در اشعار وی مطرح شده است.

یونس به معرفی مثنوی «مخزن الاسرار» پرداخت و موضوع این منظومه شعری را بیان کرد و مهم‌ترین ویژگی‌های فنی و بلاغی آن را نام برد.

 پیوند شعر و اندیشه نظامی با دین اسلام و قرآن کریم

وی اظهار داشت: نظامی ساخته شده فرهنگ باشکوه ایران است که در عین بالیدن او به این فرهنگ، به اسلام و پیام آن به شدت افتخار می‌ورزید و از آن در همه سخنان خود سرچشمه می‌گرفت. این مسئله در «مخزن الاسرار» بسیار نمایان است؛ نظامی در همه آثار خود و بخصوص در مثنوی «مخزن الاسرار» شاعری اخلاق مدار، متعهد و دیندار شمرده می‌شود، شاعری که نسبت به فرد و جامعه احساس مسئولیت می‌کند.

یونس به تأکید پیوند بسیار عمیق شعر و اندیشه نظامی با دین اسلام و قرآن کریم پرداخت و گفت: این مثنوی تحت تأثیر مستقیم قرآن قرار دارد و نمونه‌هایی را در این رابطه به مخاطبان ارائه کرد.

خانم میرفت سلمان، عضو هیأت علمی دانشگاه تشرین و مدرس زبان فارسی به موضوع هویت ایرانی نظامی پرداخت و دلایل گوناگونی تاریخی، فرهنگی، سبکی و زبانی ذکر کرد که این همگی بر ایرانی بودن نظامی تأکید می‌کنند.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما