شناسهٔ خبر: 5920175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ظریف: اجازه‌ بازرسی از تاسیسات نظامی را نمی‌دهیم/ مسئله تحریم‌ها حل شده است

وزیر خارجه ایران درباره‌ی اتهامات موسوم به «پی.ام.دی» به عنوان موضوع مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای گفت که «اساسا ابعاد نظامی احتمالی در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مطرح نیست.»

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سیاست خارجی «خبرگزاري دانشجو»،‌ ظریف، روز دوشنبه پس از ورود به لوکزامبورگ ضمن تاکید بر این‌که برنامه‌ هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز و در چارچوب مقررات بین المللی بوده است، افزود: در این راستا با آژانس بین‌المللی هسته‌ای همکاری می کنیم اما همانطور که پیشتر بیان شده است، اجازه‌ی بازرسی از تاسیسات و اسرار نظامی خود را نخواهیم داد. 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مساله‌ی تحریم‌ها کماکان از موارد اختلافی مذاکرات است، گفت: مساله‌ی تحریم‌ها در مذاکرات لوزان حل شده است، در آن مذاکرات روشن شد که تحریم‌ها باید به یکباره برداشته شود و در اصل این موضوع توافق وجود دارد و اختلاف نظر تنها در موضوعات اجرایی و عملی برداشتن تحریم‌هاست.

 

وزیر امور خارجه‌ ایران هدف از سفر خود به لوکزامبورگ را گفت‌وگو با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس درباره وضعیت مذاکرات، نحوه رسیدن به توافق جامع و ضرورت اقدام مشترک برای توافق عنوان کرد.

 

ظریف همچنین گفت موضوعاتی دیگر از جمله بحران‌های یمن و سوریه و همچنین افراط گرایی در منطقه نیز مورد بحث قرار خواهند گرفت.

 

وی درباره‌ی میزان پیشرفت نگارش متن توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه 1 + 5 تصریح کرد هنوز اختلافاتی از جمله اختلافات سیاسی و فنی باقی مانده است اما ضروری است که همه طرف‌ها از زیاده خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب بین المللی بپرهیزند.

 

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالات دیگر خبرنگاران با تاکید بر اینکه تهران به دنبال «توافق خوب» است گفت با توجه به تفاهم سیاسی لوزان، واضح است که برداشتن تحریم‌ها ضروری است و ایران به دنبال راهکارهای عملی برای لغو یکپارچه تحریم ها است.

 

ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد ایران و گروه 1 + 5 در مهلت تعیین شده به توافق جامع برسند.

 

گفتنی است سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران از وینِ اتریش عازم لوکزامبورگ شده‌اند تا در این دور از مذاکرات شرکت کنند.

 

عراقچی و تخت روانچی پیشتر روز شنبه (30 خرداد) با هلگا اشمید، معاون موگرینی و همچنین وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا در وین گفت و گو کردند.

نظر شما