شناسهٔ خبر: 59186458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

شوک دیپلماسی به بازار

ستاره صبح - الهام روحانی: دولت قبل و دولت کنونی سال قبل فرصت احیای برجام را با آمریکا داشتند، اما بنا به دلایلی این فرصت سوخت و از بین رفت و به جای برداشتن و کاهش تحریم ها بر حجم تحریم ها افزوده شد. این فرایند بازار را در بهمن‌ با انفجار قیمت دلار تا 60 هزار تومان و سکه تا 36 میلیون تومان مواجه کرد. اتفاقی که بازار را دچار نوسان و تورم را بالا برد و به مردم شوک وارد شد. اما هفته گذشته توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توافق با عربستان به میانجیگری چین باعث شد تا بازار روند نزولی به خود بگیرد و قیمت دلار به کانال 44 تا 45 هزار تومان و سکه به کانال 25 میلیون تومان برسد. پرسش این است که چرا مجلس انقلابی با مصوبه 18 آذر 99 خود مانع ایجاد توافق در دولت روحانی شد و برای اقتصاد مشکل ایجاد کرد؟ پرسش دیگر اینکه اگر برجام بد بود و باید آتش زده می‌شد، چرا اکنون به دنبال احیای آن هستند؟ پرسش دیگر اینکه دولت‌های اصلاحات و روحانی به دنبال توافق با عربستان بودند ولی روزنامه کیهان در تاریخ 15 دی 94 نوشت: «ننگ رابطه با آل سعود از دامن ایران اسلامی پاک شد.» البته اینکه سرانجام دولت و مجلس انقلابی دیرهنگام به نتیجه ای رسیدند که باید با عربستان تعامل شود جای خوشحالی دارد. انتظار این است که الگوی توافق با عربستان در مورد آمریکا نیز انجام شود تا تحریم‌ها برداشته، فروش نفت انجام شود و پول حاصل از فروش نفت به صورت عادی ممکن و منابع حاصل از آن نیز به خزانه بازگردد نه اینکه بلوکه شود. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ریزش دلار
نرخ دلار در صرافی‌ها با ریزش ۲ هزارتومانی اولین روز هفته نسبت به‌روز کاری پنج‌شنبه وارد کانال ۴۴ هزار تومان شده است. نرخ خرید دلار در صرافی‌ها تا ظهر دیروز ۴۴ هزار و ۴۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود. نرخ دلار در مرکز مبادله هم دیروز با کاهش حدود ۲۰۰ تومان ۴۲ هزار و ۱۶۰ تومان قیمت خورد. نرخ حواله دلار نیز به ۳۸ هزار و ۲۸۰ تومان رسیده است.

روند کاهشی طلا
نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: نرخ سکه تمام نسبت به‌روز پنجشنبه یک‌میلیون تومان افت پیداکرده و به 26 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت بازار طلا و سکه با توجه به ریزش نرخ دلار پس از اعلام توافق ایران و عربستان گفت: دو اتفاق به صورت هم‌زمان رخ‌داده که هر دو بر روی بازار طلا اثرگذار هستند. اول اینکه علی‌رغم روزهای گذشته نرخ جهانی طلا و انس جهانی در یک روز 57 دلار افزایش داشته و از سوی دیگر پس از اعلام خبر توافق ایران و عربستان نرخ دلار در بازار ریزش داشت که این دو عامل تقریباً همدیگر را پوشش داده‌اند.
وی افزود: قیمت هر یک گرم طلای 18 عیار تا این لحظه با کاهش 110 هزار تومان به دو میلیون و 190 هزار تومان رسید.
کشتی‌آرای با تأکید بر اینکه به مردم خرید طلای آب‌شده را توصیه نمی‌کنم، گفت: مردم نسبت به طلای آب‌شده اقدام نکنند چراکه خرید طلای آب‌شده برای افراد غیرحرفه‌ای ریسک بالایی دارد و مشکلات و دردسرهای خرید طلای آب‌شده بعداً برای مردم مشخص خواهد شد، توصیه من به مردم این است که به جای طلای آب‌شده، طلای کم اجرت بخرند.

پول‌های بلوکه‌شده
رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: ایران با چین هم مراودات اقتصادی سنگینی دارد و موضوع پو‌ل‌های بلوکه‌شده ایران در چین مطرح است و اگر این پول‌های بلوکه‌شده از چین به شکل درهم از امارات برگردد، به‌طور قطع این درهم‌ها در بازار ارز ایران اثر می‌گذارد.
فرشید فرزانگان در گفت‌وگو با ایلنا درباره اثرگذاری از درگیری روابط ایران و عربستان بر روابط ایران و امارات و همچنین ادعای سرازیر شدن درهم از امارات گفت: تأثیر ارتباطات ایران و عربستان در منطقه غیرقابل‌انکار است و به‌طور قطع هر چه که این روابط بلندمدت ادامه پیدا کند، تأثیرات به مراتب بیشتر خواهد بود. اگر مشکل ایران با عربستان برطرف شود، گشایش‌های خوبی رخ می‌دهد و این گشایش‌ها از جنسی خواهد بود که جایگاه ایران را در منطقه تغییر می‌دهد.

اثر توافق سیاسی بر بازار
وی ادامه داد: جزییات توافق ایران و عربستان منتشرنشده اما توافق دال بر دایر کردن سفارتخانه‌ در دو کشور است. رسانه‌های عربی اعلام کردند که ظرف دو ماه آینده سفارتخانه‌ها بازگشایی خواهند شد. این خبر گشایش فضای سیاسی بین دو کشور را نشان می‌دهد اما باید نوع و سطح همکاری‌ کشورها موردبررسی قرار گیرند. نکته‌ای که دو خبر سفر گروسی به ایران و توافق با عربستان بار روانی مثبت در بازار ارز ایجاد کرد. اگر انتشار این اخبار مثبت ادامه داشته باشد و بار روانی بازار تغییر پیدا نکند، بسیاری را می‌تواند به موقعیت فروشنده ارز تبدیل کند. افزایش فروش ارز باعث می‌شود که فشار از روی بازار برداشته شود و نوسان فروشنده شوند چراکه افق بازار را افزایشی نمی‌بینند. وی درباره احتمال ورود درهم امارات به ایران گفت: اینکه گفته شد درهم امارات برمی‌گردد، ممکن است که بخشی از این توافق به این شکل باشد که پول‌های بلوکه‌شده ایران به صورت درهم برگردد و گویا از عراق هم 500 میلیون دلار برگشته است. اگر این پول‌های بلوکه‌شده از چین به شکل درهم از امارات برگردد، به‌طور قطع این درهم‌ها در بازار ارز ایران اثر می‌گذارد. پول‌های بلوکه‌شده حتی اگر به شکل یوان چین هم برگردد، در بازار ایران اثربخش خواهد بود. اما درهم امارات در بازار ایران ثانیه‌ای است و بیشتر تراکنش‌های ایران از درگاه‌های صرافی‌ها انجام می‌شود و عملیات صرافی‌ها بر روی نرخ‌ها در بازار تأثیر زیادی دارد. این کارشناس اقتصاد حوزه خلیج‌فارس گفت: معتقدم باید صبور بود تا جزییات توافقات مشخص شود و آنچه مشهود است اثر بار روانی آن در بازار است. اما پیش‌بینی می‌شود اگر سفارت عربستان بازگشایی شود نویدبخش همکاری‌های آتی ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد بود و حتماً نزدیکی عربستان به ایران در روابط منطقه‌ای تأثیرگذار است.
نگاه اقتصادی کشورهای 
حوزه خلیج‌فارس
وی افزود: باید توجه داشته باشیم که اصول و نگاه کشورهای حوزه خلیج‌فارس، به مسائل اقتصادی است و اقتصاد در محور قرار دارد، بنابراین هر چه اقتصاد را از محور خارج کند ازجمله سیاست، در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد. به‌طور شاهد آن هستیم که با همه فشارهایی که بر روی امارات وارد می‌کنند، امارات در حال حاضر بالای 22 میلیارد دلار با ایران مراوده اقتصادی دارد و این رقم برای ایران رقم بزرگی محسوب می‌شود و برای امارات هم ارزنده است.

اثرگذاری بالای عربستان در منطقه
فرزانگان افزود: باید توجه داشت وقتی عربستان در محور قرار می‌گیرد ارتباط با عربستان در منطقه فرصت‌های بیشتری برای ما ایجاد می‌کند و عربستان بر روی برخی از کشور‌ها ازجمله بحرین، اردن و ... اثر مستقیم دارد اما امارات و عربستان درنهایت در یک رقابت منطقه‌ای قرار دارند. وی تأکید کرد: برخی از شرکت‌ها هم در امارات و هم در عربستان دفتردارند اما شرط عربستان برای همکاری با شرکت‌ها این است که اگر دفتر مرکزی شرکت‌های چندملیتی در عربستان نباشد نمی‌توانند از مشوق‌ها و تسهیلات این کشور استفاده کنند تمام این‌ها نشان می‌دهد که اثرگذاری عربستان در منطقه غیرقابل‌انکار است. وی درباره اثرگذاری درهم در بازار ارز ایران، اظهار داشت: ایران و امارات از لحاظ جغرافیایی به یکدیگر متصل هستند، سال‌هاست که صادرات ایران به چین از امارات انجام می‌شود و صادراتی که انجام می‌شود به درهم یا یوان است ازاین‌رو این ارز اهمیت پیدا می‌کند چراکه دولت نقدینگی لازم را با این ارز پیدا می‌کند و می‌تواند وارداتش را انجام دهد. رئیس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات گفت: معاملات سنگین در امارات به دلیل فضای ریسک به صورت نقد انجام می‌شود چراکه به دلیل تحریم‌ها دستگاه بانکی عملاً پاسخگو نیست بنابراین ذخایر سنگین درهم در نزد صرافی‌ها وجود دارد و از سوی دیگر در این سال‌ها امنیت امارات برای ایران هم افزایش پیداکرده است.

نظر شما