شناسهٔ خبر: 59173715 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاه تحولی به برنامه‌های کانون‌های مساجد داریم

تهران- ایرنا- رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در سال آینده یک نگاه تحولی به برنامه‌ها و کانون‌ها داریم که با شعار کانون‌های مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام کمال الدین خداداده امروز، شنبه بیستم اسفند در نخستین نشست خبری خود به مناسبت سی امین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: تاکنون ۲۶ هزار مسجد برای فعالیت از این ستاد مجوز دریافت کرده اند ولی نمی توان گفت همه این کانونها فعال هستند. در ۹ ماه گذشته سامانه ای را برای فعالیت این کانونها درنظر گرفته ایم که مشخص شده ۱۵ هزار کانون تاکنون وضعیت خود را به روزرسانی کرده اند.

کانون های تخصصی بانوان در مساجد تشکیل می شود

وی در پاسخ به ایرنا درباره علت اختلاف تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: الان ۲۶ هزار و ۲۰۱ کانون داریم که دارای مجوز رسمی هستند و درحدود ۸۰۰ کانون در مرحله صدور مجوز  هستند. بنابر این از این تعداد کانون های به ثبت رسیده، ۱۳ هزار و ۵۹۲ کانون در روستاها و ۱۲ هزار و ۶۰۹ کانون در شهرها فعالیت دارند. البته در سامانه کانون های مساجد نیز همان تعداد بیشتر ذکر شده است ولی من ترجیح می دهم آمار دقیق ارائه کنم. به همین دلیل تعداد ۲۶ هزار را مبنای اعلام آمارها می دانم.

خداداده با بیان این که ۱۰ درصد از مدیران کانون های مساجد را خانم ها و مدیران ۹۰ درصد از کانون ها را برادران تشکیل می دهند، از  تشکیل کانون های تخصصی بانوان در سال آینده  خبر داد و  گفت: ما شاهد حضور پررنگ بانوان در مساجد هستیم و می توان گفت حضور خواهران کم رونق تر از آقایان نیست ولی از نظر اجرایی باید کاری کنیم که بانوان در برخی کانون ها به صورت تخصصی فعالیت کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هفت هزار و ۸۰۰ کانون آثاری را برای مسابقات فرهنگی هنری ارسال کرده‌اند. مانند مسابقات سرود که تا کنون چهار هزار و ۹۰۰ گروه سرود تقاضای مجوز کرده اند. البته برگزاری مسابقات بهانه‌ای برای حضور نوجوانان در مساجد است.

خداداده با اشاره به آغاز هفته غبارروبی مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان که از دوشنبه آغاز می شود، گفت: تکریم و تعظیم و غبارروبی مساجد از هر نظر با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران و نمایندگان ولی فقیه در استان ها   طی ۱۵ روز آینده انجام خواهد شد.

۱۳ هزار و ۵۹۲ کانون در روستاها و ۱۲ هزار و ۶۰۹ کانون در شهرها فعالیت دارند.

وی با اشاره به سابقه ۳۰ ساله تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد و فراز و فرودهای آن اظهار داشت: در این مدت نقاط قوت و ضعف داشته ایم که باید این نقاط را بررسی کنیم و ضمن جبران نقاط ضعف، به تقویت نقاط قوت بپردازیم. 

250 هزار جلد از کتابخانه های کانون ها خارج شده است

خداداده با بیان اینکه ۱۲ هزار کتابخانه در کانون های مساجد وجود دارد که استانداردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را ندارد، اظهار داشت: به همین دلیل به دنبال پالایش کتاب ها هستیم که تاکنون ۲۵۰ هزار نسخه از کتابخانه ها خارج شده و توانستیم ۱۰۰ هزار جلد کتاب را اضافه کنیم و سال آینده نیز تلاش خواهیم کرد که به میزان کتاب هایی که خارج می شود، کتاب های جدید اضافه کنیم. البته موضوع کتابخوانی اهمیت بسیاری دارد که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز برنامه‌هایی داریم.

این کارشناس مذهبی همچنین توانمندسازی و احیای کانون ها را از برنامه‌های مهم ستاد کانون های مساجد دانست که علاوه بر استفاده از منابع دولتی به دنبال ایجاد خطوط رسانه ای هستند تا در نتیجه با روشنگری بتوانند برخی رویه های موجود در زمینه رسانه را اصلاح کنند.

 مدیران کانون ها به هیات امنای مساجد می پیوندند

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اظهار داشت: با توجه به هماهنگی های به عمل آمده قرار شد مدیران کانون های فرهنگی هنری عضوی از هیات امنای همان مسجد باشند.

خداداده درباره آخرین وضعیت سند ملی مسجد گفت: این سند در حال تدوین است و امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه به نتیجه برسد.

 وی درباره همکاری اعضای کانون ها با سایر نهادها گفت: همه کارها و فعالیت های کانون ها با همکاری بسیج مساجد است و پایگاه های بسیج در مساجد با کانون ها هماهنگ هستند و برای هم افزایی نیز تفاهم‌نامه هایی با بسیج امضا کرده ایم. درباره جذب نوجوانان باید به مقدمه ای در این زمینه توجه کنیم. یعنی اولین لازمه آن تربیت مربی است تا این مربیان بتوانند دانش آموزان و نوجوانان را هدایت کنند. در این دوره برای تربیت مربی تلاش می کنیم و تفاهم‌نامه هایی نیز داریم تا بتوانیم در تابستان بخشی از برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان را تامین کنیم. البته حوزه های علمیه تاکنون حدود ۲۰ هزار طلبه را آموزش داده و با توجه به همجواری سه هزار مسجد در کنار مدارس، قرار است این طلبه ها و روحانیون در تابستان به کمک ستاد بیایند و ما را همراهی کنند.

۸۲ هزار مسجد مخاطب ستاد کانون ها هستند

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که ۸۲ هزار مسجد در سطح کشور را مخاطب این ستاد می دانست، افزود: کانون های فرهنگی هنری حتما باید در مسجد باشد و لذا اقتضائات آن را درنظر بگیریم.

وی درباره تلاقی مناسبت هایی همچون ماه شعبان، نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: برنامه های تعدادی از مساجد در لحظه تحویل سال این است که نمازگزاران هنگام تحویل سال را در مسجد حضور پیدا می کنند و  از فرصت نوروز برای عبادت و با خدا بودن استفاده می کنند. حضور رهبر انقلاب در نخستین روز سال در حرم امام رضا (ع) نیز الگویی برای حضور در مکان های متبرک است.

کانون های مساجد هویت مستقلی از مسجد ندارند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عضویت همزمان نوجوانان در پایگاه های بسیج و کانون های مساجد به خبرنگار ایرنا گفت: این  مساله اشکالی ندارد. چون ممنوعیتی در عضویت این دو نهاد وجود ندارد و باتوجه به این که ۴۵ درصد از اعضای کانون ها در بسیج نیز عضویت دارند و این موضوع یک امتیاز محسوب می شود لذا به همه اعضای کانون ها سفارش می کنیم در بسیج نیز عضویت داشته باشند ولی نکته مهم این است که در اعلام آمار و اسناد بالادستی باید دقت کنیم که آمار به صورت دقیق و واقعی ارائه شود و این مساله نیازمند اصلاح است. بنابر این ما هویت مستقلی از مسجد نداریم و در کنار امام مسجد، هیات امنا و پایگاه بسیج در اجرای برنامه های مسجد کمک می کنیم.

چرا اخبار دین و اندیشه جذاب نیست؟

وی درباره بازتاب رسانه ای فعالیت های کانون های مساجد به ایرنا گفت: نکته واضحی است که جذابیت اخبار منتشر شده ا ز سوی خبرنگاران فعال در حوزه دین و اندیشه کمتر از اخبار سایر حوزه ها مثل سینما، اقتصاد، صنعت و سیاست است. بنابر این اگر بهترین محتوا در خبرهای دین و اندیشه وجود داشته باشد ولی همچون اخبار سایر  حوزه ها دیده نمی شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد، دست نیاز به سوی رسانه ها دراز کرد و گفت: شما رسانه ای ها کمک کنید تا چه کنیم خبرهای ما دیده شود و عده ای احساس نیاز کنند. البته قبول داریم که باید استاندارد سطح کیفی خبرهایی که در این عرصه تولید می کنیم، افزایش یابد.

وی پیشنهاد کرد تا یک کارگروه ویژه در این زمینه با همفکری خبرنگاران تشکیل شود و ادامه داد: حتی می توان این مساله را موضوع یک همایش قرار داد تا مورد بررسی قرار گیرد که مطالب و موارد عرصه های دینی و اندیشه ای را در چه قالبی ارائه دهیم تا جذاب باشد. این موضوع باید از طریق صاحبنظران و اندیشمندان رسانه بررسی شود تا به یک ایده تبدیل شود.

جزییات ادغام خبرگزاری شبستان را از معاون مطبوعاتی سوال کنید

خداداده با اشاره به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ادغام برخی خبرگزاری ها همچون خبرگزاری شبستان درباره جزییات و زمان ادغام شبستان به ایرنا گفت: من در جلسات کارشناسی این گروه شرکت می کنم و این سوال را می توان از معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید که به چه نتیجه ای رسیده است. البته مبنای سخن وزیر ارشاد این است که در دنیا اینگونه مرسوم است که چندین خبرگزاری در یک خبرگزاری ادغام شود تا بتوانند رویکرد و مخاطب خود را داشته باشند و در کشور ما نیز چنین مساله ای طبیعی است. بنابر این مساله مهم این است که یا باید ۳۶ خبرگزاری موجود در کشور را به استاندارد لازم برسانیم یا فقط چند خبرگزاری در کشور فعالیت داشته باشند.

حدود ۳۶ خبرگزاری در کشور فعالیت دارند و از طرف دیگر ۸۰ تا ۹۰ درخواست صدور مجوز در صف انتظار تاسیس خبرگزاری است

رئیس ستاد کانون های مساجد افزود: در بعضی کشورهای بزرگ که جمعیتی معادل کشور ما دارند، فقط سه تا چهار خبرگزاری فعالیت دارند ولی در کشور ما حدود ۳۶ خبرگزاری کار می کند و از طرف دیگر ۸۰ تا ۹۰ درخواست صدور مجوز در صف انتظار تاسیس خبرگزاری است.

معاونت های وزارت ارشاد برش مسجدی خود را مشخص می کنند 

وی درباره ارتباط این ستاد با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه معاونت های وزارت ارشاد بر اساس دستور آقای اسماعیلی باید برش مسجدی خود را مشخص کنند ولی از نظر سنخیت، ما با معاونت قرآن و عترت ارتباط بیشتری داریم و عملیات های مشترکی را تعریف کرده ایم که امیدوارم سال آینده بتوانیم در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم این تعامل را افزایش داده و گزارشی هم ارا ئه کنیم. 

به گزارش ایرنا پس از ماموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ اسفند سال ١٣٧١ در زمینه ارایه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول کرد، مقرر شد برای احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تاسیسات دستگاه‌های دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیاتی را در راستای هدایت و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد ایجاد نماید که این هیات بعد از شکل‌گیری و فعالیت، به ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهرت یافت.

شبکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با حدود ۲۷ هزار کانون، یکی از وسیع‌ترین و موثرترین مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی است که از سال ١٣٧٢ به صورت رسمی آغاز به فعالیت کرده و تاکنون پایگاه صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است.

ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با رویکرد تاسیس کانون‌ در تمام مساجد کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و به افزایش تاسیس تعداد کانون‌ها در هر سال اهتمام ویژه‌ای دارد. هر مسجدی در صورت آمادگی و تمایل با ارایه درخواست کتبی به دبیرخانه‌های استانی و با ارائه مدارک لازم می‌تواند به این شبکه اجتماعی مذهبی وارد و عضو شود.

کانون های مساجد از سال ١٣٧٢ به صورت رسمی آغاز به فعالیت کرده و تاکنون پایگاه صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتم خرداد امسال با صدور حکمی حجت الاسلام خداداده را به عنوان رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد معرفی کرد. وزیر ارشاد از خداداده خواسته است تا شعار اصلی دولت مردمی در حوزه فرهنگ، یعنی نهضت بازگشت به مساجد را با تشکیل شورای اندیشه‌ورز از جوانان انقلابی، حزب‌اللهی و پرشور جبهه فرهنگی و با استفاده از همه سلایق دوستان انقلابی تحقق بخشد.

اسماعیلی همچنین از رئیس جدید ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خواسته تا این موارد را در دستور کار خود قرار دهد:

-برنامه‌ریزی برای ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود مردمی به سمت اهداف بلند انقلاب اسلامی و استقرار ارزش‌های دینی،

-برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی، انسجام و تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور،

-شناسایی، جذب و آموزش استعدادهای برتر و جوانان انقلابی برای نهادینه‌سازی اهداف فرهنگی دولت مردمی،

-تلاش برای جلب مشارکت مردم به منظور تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان ابزاری در راستای بسط و گسترش ارزش‌های انقلابی و اسلام ناب محمدی(ص)،

-تعامل مؤثر با ارکان مسجد از جمله ائمه محترم جماعت و پایگاه‌های مقاومت بسیج برای ترویج و توسعه نقش مسجد به‌ عنوان مرکز فرهنگی در جامعه به منظور نهادینه‌سازی فرهنگ دینی،

-استفاده کامل از ظرفیت وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای عضو شورای سیاست‌گذاری،

-حضور پررنگ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف ستاد.

حجت الاسلام خداداده متولد سال ۱۳۶۲ و در مقطع درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم تحصیل کرده است. از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی او می توان به مشاور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مسئول بسیج دانش آموزی و مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، جانشین پایگاه حوزه علمیه طالبیه تبریز، مشاور در امور جوانان استانداری زنجان، رئیس هیات مدیره بنیاد ملی راهبردی دفاع نرم، رئیس کتابخانه مرکزی استان آذربایجان شرقی، نایب رئیس هیات مدیره موسسه تاریخ تطبیقی، مدیر موسسه فرهنگی تبلیغی بعثت قم و مدیر خانه قرآن مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره کرد.

نظر شما