شناسهٔ خبر: 59169098 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

یک فعال کارگری هزینه خانوار در بهمن‌ را بررسی کرد

دستمزد 7 میلیون تومان؛ سبد معیشت ۱۸ میلیون تومان

صاحب‌خبر -

سبد معیشت خانوار‌های کارگری بر اساس داده‌های آماری بهمن ۱۴۰۱ (داده‌های رسمی مرکز آمار ایران) و با اتکا به سبد خوراکی‌های حداقلی خانوار، نزدیک به ۱۸ میلیون تومان است؛ به‌طور دقیق‌تر، ۱۷ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان.
در سال‌های گذشته، محاسبه‌ی سبد معیشت خانوار‌های کارگری، فرمول‌ها و راهکار‌های مشخصی داشته است؛ جداول مرکز آمار برای قیمت خوراکی‌ها و میزان کالری مصرفی بر اساس استاندارد‌های انستیتو پاستور ایران، مبنایی برای محاسبه‌ی سبد خوراکی‌های خانوار فراهم می‌آورد و در گام بعدی، با اعمال یک ضریب مربوط به دهک درآمدی کارگران، سبد معیشت کلی استخراج می‌شود.

نرخ سبد معیشت بهمن
فرامرز توفیقی (فعال کارگری) بر اساس با استناد به داده‌های آماری بهمن ۱۴۰۱، نرخ سبد معیشت خانوار‌های کارگری را محاسبه کرده که اقلام خام خوراکی را مبنا قرار ‌داده که معیاری است که در سال‌های اخیر در شورای عالی کار پذیرفته‌شده است»؛ او نام این سبد را «سبد غیرعملیاتی بهمن ۱۴۰۱» گذاشته است. این سبد غذایی برای یک فرد بدون در نظر گرفتن فعالیت بدنی و بر اساس معیار‌های یک سبد حداقلی محاسبه‌شده است؛ در یک روندِ واقعی، بایستی میانگین سنی خانوار ۳.۳ نفرِ، جنسیت، فعالیت بدنی و.. دخیل می‌شد که سهم ۲۵۷۳ کیلوکالری میانگین هر فرد را می‌توانست دست‌خوش تغییر نماید، اما به دلیل توافق سه‌جانبه، این عدد حداقلی مبنا قرار گرفت.» محاسبه‌ی این فعال کارگری بر اساس نیاز‌های خوراکی اعلامیِ انستیتو پاستور ایران انجام‌شده و با استناد به جدول یک مرکز آمار ایران برای بهمن‌ماه است. محاسبه‌ی سبد خوراکی فوق، نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه ۱۴۰۱، سبد غذایِ خانوار‌های کارگری ۳.۳ نفرِ، ۶ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان است و این در حالی است که حداقل دستمزد بهمن‌ماه کارگران به اضافه‌ی تمام ملحقات برای یک خانواده‌ی کارگری با یک یا دو فرزند، فقط دویست یا سیصد هزار تومان بیشتر از سبد خوراکی‌های خانوار است.

سبد معیشت خانوار‌های کارگری
توفیقی با استناد به این سبد خوراکی‌ها و با اعمال یک ضریب توافق شده‌ی قبلی (۳۶.۶) سبد معیشت خانوار‌های کارگری را محاسبه کرده است؛ با این توضیح که «به دلیل افزایش چشمگیر تورم مسکن، دهک خانوار‌های کارگری به دهک پنجم سوق پیداکرده است. محاسبه سبد معیشتِ کلی با این ضریب: ۱۷۸، ۴۸۳، ۷۷۰= ۳۶.۶ / ۱۰۰ × ۶۵، ۳۲۵، ۰۶۰ ریال در ماه است. سبد معیشت خانوار‌های کارگری بر اساس داده‌های آماری بهمن ۱۴۰۱ (داده‌های رسمی مرکز آمار ایران) و با اتکا به سبد خوراکی‌های حداقلی خانوار، نزدیک به ۱۸ میلیون تومان است؛ به‌طور دقیق‌تر، ۱۷ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان.

میزان افزایش هزینه‌های زندگی؟
سال ۱۴۰۱، هزینه‌های حداقلی زندگی کارگران حداقل ۸ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان افزایش‌یافته؛ این در حالی است که دستمزد با مزایا ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است؛ در واقعیت، جهش هزینه‌های زندگی دریازده ماه سال جاری، بیش از صد درصدِ دستمزد بوده است؛ به همین دلیل صد درصد افزایش دستمزد هم دیگر جوابگو نیست. توفیقی می‌گوید: مسئله این است که حداقل دستمزد ۱۴۰۱ در بهمن‌ماه، به سختی ۳۶ درصد سبد معیشت یا همان هزینه‌های حداقلی زندگی را پوشش می‌دهد؛ حداقل دستمزدِ بهمن، به سختی برای ده روز از ماه کفایت می‌کند.
برگرفته از آفتاب نیوز

نظر شما